De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-003347
Ärendet har nyare handläggningar
§ 26

Katu- ja puistopuiden kuntoselvitykset, puitesopimustoimittajien valinta, 1.6.2017 – 31.5.2021, FRI-TEC Oy, Puidenhoitajien Osakeyhtiö Arboristit 2000 Oy, Puunkaatopalvelu O & L Oy ja Silmu & Sydänpuu, kokonaisarvo noin 180 000 euroa (alv 0 %)

Tekniskt chef

Päätös

Tekninen johtaja päätti valtuuttaa yleiset alueet -yksikön päällikön allekirjoittamaan puitesopimuksen katu- ja puistopuiden kuntoselvityksien ja muiden erityistä ammattitaitoa vaativien tehtävien hoidosta hankintakaudelle 1.6.2017 – 31.5.2021 seuraavien toimittajien kanssa:

A. Puiden kuntoselvitykset:

 
Vertailupisteet
1. FRI-TEC Oy
100
2. Puidenhoitajien Osakeyhtiö Arboristit 2000 Oy
81,818
3. Silmu & Sydänpuu, vertailupisteet  
81,818

B. Puiden lahotutkimukset tomografialaitteella:

 
Vertailupisteet
1. FRI-TEC Oy
100
2. Puunkaatopalvelu O & L Oy
86,402

C. Muut puiden erityistä ammattitaitoa vaativat tehtävät:

 
Vertailupisteet
1. Puidenhoitajien Osakeyhtiö Arboristit 2000 Oy
100
2. FRI-TEC Oy
97,778
3. Silmu & Sydänpuu
88,000

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo hankintakaudella 1.6.2017 – 31.5.2021 on noin 180  000 euroa.

Päätöksen perustelut

Katu- ja puistopuiden kuntoselvityksien ja muiden erityistä ammattitaitoa vaativien tehtävien hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankintailmoitus on lähetetty julkaistavaksi 24.3.2017.

Saapuneet tarjoukset ja niiden käsittely

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 28.4.2017. Määräaikaan mennessä saapui neljä (4) tarjousta: FRI-TEC Oy, Silmu & Sydänpuu, Puidenhoitajien Osakeyhtiö Arboristit 2000 Oy ja Puunkaatopalvelu O & L Oy.

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan taloudelliseen ja tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset. Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle vähimmäisvaatimukset. Kaikki tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnön mukaan valitaan jokaiseen osakokonaisuuteen (A, B, C) korkeintaan kolme puitesopimustoimittajaa.

A. Puiden kuntoselvitykset ja C. Muut puiden erityistä ammattitaitoa vaativat tehtävät vertailuperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on tilaajan hankinnan kohteelle asettamien ja tarjoajan soveltuvuutta koskevien vaatimusten täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.

Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimmat, vertailuhinnaltaan halvimmat tarjoukset:

A. Puiden kuntoselvitykset: FRI-TEC Oy, Puidenhoitajien Osakeyhtiö Arboristit 2000 Oy, Silmu & Sydänpuu.

C. Muut puiden erityistä ammattitaitoa vaativat tehtävät: Puidenhoitajien Osakeyhtiö Arboristit 2000 Oy, FRI-TEC Oy ja Silmu & Sydänpuu.

B. Puiden lahotutkimukset tomografialaitteella vertailuperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja.

Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on tilaajan hankinnan kohteelle asettamien ja tarjoajan soveltuvuutta koskevien vaatimusten täyttävistä tarjouksista hinta – laatusuhteeltaan paras (Hinta 50 % - Laatu 50 %).

Puiden lahotutkimukset tomografialaitteella laatuvertailuna on työtä suorittavan henkilön kolmen viime vuoden aikana tomografialitteella tehdyt ammattimaiset puiden lahotutkimukset, minimivaatimuksena on 150 kappaletta lahotutkimuksia ja minimivaatimusten ylittäviä kappalemääriä vertaillaan tarjouspyynnön mukaisesti.

Puiden lahotutkimukset tomografialaitteella saatiin kaksi tarjousta, valitaan molemmat tarjouksen tehneet; FRI-TEC Oy ja Puunkaatopalvelu O & L Oy .

Menettely hankintakaudella

Hankekohtaisesti jatkossa noudatettava menettely on seuraava:

A. Puiden kuntoselvitykset ja C. Muut puiden erityistä ammattitaitoa vaativat tehtävät valinta tehdään niiden puitesopimustoimittajien välillä, joilla on mahdollisuus tehdä työ tilaajan edellyttämässä aikataulussa ja joka on tarjousvertailun perusteella yksikköhinnaltaan halvin.

B. Puiden lahotutkimukset tomografialaitteella: Valinta tehdään niiden puitesopimustoimittajien välillä, joilla on mahdollisuus tehdä työ tilaajan edellyttämässä aikataulussa ja joka on tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisin. Jos hankkeessa teetetään tämän lisäksi puiden kuntoselvityksiä ja muita erityistä ammattitaitoa vaativia tehtäviä niin palveluntuottaja, joka on valittu molempiin osakokonaisuuksiin voi tehdä myös nämä työt.

Minikilpailutus

Suurista (yli viikon kestävistä) yksittäisistä työkohteista voidaan järjestää kilpailutus ns. minikilpailutuksena. Minikilpailutus järjestetään niiden puitesopimustoimittajien välillä, jotka hankintapäätöksen mukaisesti on valittu osakokonaisuuteen puitesopimustoimittajiksi ja jotka voivat toteuttaa tilaajan määrittelemän tilaustarpeen, ottaen huomioon tilauksen kohteeseen liittyvät vaatimukset.

Detta beslut publicerades 08.12.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Oili Khadraoui, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 38430

oili.khadraoui@hel.fi

Juha Raisio, puuasiantuntija, puhelin: 09 310 38431

juha.raisio@hel.fi

Beslutsfattare

Jaakko Stauffer
tekninen johtaja