Den av ledamoten Pia Pakarinen väckta motionen om bättre trafiksäkerhet på Sjömansgatan
Den av ledamoten Pia Pakarinen väckta motionen om bättre trafiksäkerhet på Sjömansgatan
Beslut
Stadsfullmäktige betraktade den av ledamoten Pia Pakarinen väckta motionen som slutbehandlad.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Ledamoten Pia Pakarinen och 24 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden ska göra en övergripande säkerhetsutredning av Sjömansgatans omgivning.
Enligt 30 kap. 11 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.
Sjömansgatans trafik är typisk för en dubbelriktad tomtgata med parkering på ena sidan. Det är mycket trångt att mötas på gatan vilket sänker körhastigheten. Hastighetsbegränsningen på Sjömansgatan är 30 km/h och trafikmängden ca 2 000 fordon/dygn.
Korsningen mellan Docksgatan och Sjömansgatan är omfattande, vilket kan ge föraren fel uppfattning om en trygg situationshastighet. I Docksgatans trafikplan (stadsplaneringsnämnden 18.8.2015) har det föreslagits ändringar som enligt investeringsprogrammet ska förverkligas de närmaste åren.
I korsningen mellan Sjömansgatan och Styrmansgatan ska alla väja för dem som kommer från höger, vilket leder till att hastigheterna hålls låga.
Under de senaste 10 åren har det skett tre fotgängarolyckor på Sjömansgatan som polisen har fått kännedom om. Två av dessa ledde till personskador. Två av olyckorna berodde på en backande bil. Den tredje olyckan orsakades av en svängande paketbil.
I närheten av daghemmet Meripirtti finns skyltar som varnar för barn på både Sjömansgatan och Styrmansgatan. Man borde lägga till ljus som blinkar under daghemmets öppettider på dessa trafikmärken.
Sjömansgatan är en sedvanligt trygg tomtgata i innerstaden och man har vidtagit åtgärder i syfte att öka säkerheten. I samband med att Docksgatans projekt genomförs får även Sjömansgatans västra ända mer karaktären av en tomtgata. Gatans roll eller användning har inte ändrats under den senaste tiden varför det inte finns något behov av en separat och övergripande säkerhetsutredning.
Kaupunginhallitus 13.11.2017 § 1022
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo valtuutettu Pia Pakarisen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36045
Kaupunkiympäristölautakunta 24.10.2017 § 164
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Merimiehenkatu on kaksisuuntainen tonttikatu, jolla on toispuoleinen pysäköinti. Katutila on hyvin niukka kohtaamisille, mikä hidastaa ajonopeuksia. Merimiehenkadulla on nopeusrajoitus 30 km/h. Merimiehenkadun tarkoituksena on ennen kaikkea palvella ympäröiviä asukkaita ja toimijoita. Sen luonne ja liikenne on tonttikadulle tyypillinen. Merimiehenkadun liikennemäärät ovat luokkaa noin 2 000 ajoneuvoa/vrk.
Telakkakadun ja Merimiehenkadun liittymä on laaja, mikä saattaa antaa kuljettajalle väärän mielikuvan turvallisesta tilannenopeudesta. Telakkakadun liikennesuunnitelmassa on esitetty tähän muutosta:
Telakkakadun muutokset toteutetaan kaupungin investointiohjelman mukaan lähivuosina.
Päiväkodin läheisyydessä on "Lapsia"-varoitusmerkit sekä Merimiehenkadulla että Perämiehenkadulla. Merimiehenkadun ja Perämiehenkadun liittymä on tasa-arvoinen eli sen kaikista tulosuunnista on väistettävä oikealta tulevaa liikennettä, jolloin ajonopeudet pysyvät kohtuullisina. Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että Merimiehenkadun ja Perämiehenkadun "Lapsia"-varoitusmerkkeihin olisi hyvä lisätä päiväkodin aukioloaikaan käytössä olevat vilkkuvalot.
Viimeisen 10 vuoden aikana poliisin tietoon tulleita onnettomuuksia on Merimiehenkadulla sattunut kolme jalankulkuonnettomuutta, joista kahdessa on sattunut henkilövahinko. Onnettomuuksista kaksi on johtunut peruuttavasta autosta. Kolmas tapaus on kääntyvän pakettiauton aiheuttama onnettomuus.
Merimiehenkatu on tavanomaisen turvallinen kantakaupungin tonttikatu, jolla on tehty turvallisuuteen tähtääviä toimenpiteitä. Telakkakadun suunnitelman toteutumisen myötä myös Merimiehenkadun länsipää muuttuu tonttikadun luonnetta korostavaksi. Kadun rooli tai käyttö ei ole viime aikoina muuttunut, joten erikseen tehtävälle kokonaisvaltaiselle turvallisuusselvitykselle ei ole perusteita.
Käsittely
Vastaehdotus:
Laura Rissanen: Esitän seuraavan vastaehdotuksen:
Lausuntoehdotuksen neljänteen kappaleeseen lisätään uusi seuraavan sisältöinen viimeinen virke: Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että Merimiehenkadun ja Perämiehenkadun "Lapsia"-varoitusmerkkeihin olisi hyvä lisätä päiväkodin aukioloaikaan käytössä olevat vilkkuvalot.
Kannattaja: Risto Rautava
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Laura Rissasen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna
Jaa-äänet: 6
Nuutti Hyttinen, Mai Kivelä, Antti Koskela, Jape Lovén, Tuomas Rantanen, Anni Sinnemäki
Ei-äänet: 7
Sirpa Asko-Seljavaara, Kaisa Hernberg, Atte Kaleva, Silvia Modig, Risto Rautava, Laura Rissanen, Osmo Soininvaara
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Laura Rissasen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 6 - 7 .
10.10.2017 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Juuso Helander, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37134
Detta beslut publicerades 18.12.2017
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
Föredragande
Mer information fås av
Anna Villeneuve, stadssekreterare, telefon: 09 310 36045