Alle 65-vuotiaiden monisairaiden palveluasumisen hankinta
Alle 65-vuotiaiden monisairaiden palveluasumisen hankinta
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita seuraavat palveluntarjoajat palvelumuodoittain alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden palveluasumisen palveluntuottajiksi alla esitetyssä ensisijaisuusjärjestyksessä:
Kohde A: Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille päihteiden nykyisille ja entisille ongelmakäyttäjille
1. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Saarnitupa
2. Esperi Care Oy, Hoivakoti Orton
3. Mehiläinen Oy, perustettava yksikkö
4. Esperi Care Oy, Hoivakoti Reppukuja
5. Attendo Oy, Valkamahovi palvelukoti
6. Attendo Oy, perustettava yksikkö 1
Attendo Oy, perustettava yksikkö 2
Attendo Oy, perustettava yksikkö 3
Kohde B: Ympärivuorokautinen palveluasuminen monisairaille fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille
1. Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Itä-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Kullervo
2. Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Länsi-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Ilmatar
3. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Lehmustupa
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Sanervakoti
4. Esperi Care Oy, Hoivakoti Orton
5. Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Itä-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Ainola
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Itä-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Vipula
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Itä-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Vanamo
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Länsi-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Väinölä
6. Esperi Care Oy, Hoivakoti Tilkantähti
7. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Malmikoti
8. Debora Oy, perustettava yksikkö/xtie
9. Attendo Oy, Valkamahovi palvelukoti
10. Mikeva Oy, Hoivakoti Taivallahden Helmi
11. Attendo Oy, perustettava yksikkö 1
Attendo Oy, perustettava yksikkö 2
Attendo Oy, perustettava yksikkö 3
Päätös on ehdollinen perustettavien yksikköjen osalta, kunnes kaikki tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset täyttyvät.
Samalla sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hylätä Debora Oy:n perustettavan yksikön (xkatu) ja Mehiläinen Oy:n perustettavan yksikön kohteeseen B annetut tarjoukset, koska ne eivät täyttäneet tarjoajien soveltuvuudella asetettuja kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimuksia sekä hylätä Betesda-säätiön tarjouksen kohteeseen B tarjouspyynnön vastaisena. Debora Oy:n perustettavan yksikön (xkatu) tarjous ei lisäksi ollut tarjouspyynnön mukainen.
Hankinnan sitoumukseton, arvonlisäveroton arvo sopimuskaudella on noin 44 miljoonaa euroa.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden palveluasumisen hankinta.
Hankintamenettely
Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 7/2.5.2017 päättänyt alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttanut sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut – osaston osastopäällikön tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään mahdollisesta optiokauden käyttöönotosta.
Tarjouskilpailu toteutettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä. Helsingin kaupungin hankintakeskus julkaisi 14.5.2017 hankintailmoituksen ja tarjouspyynnön HEL 2017–004442 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa.
Määräaikaan 28.6.2017 klo 12:00 mennessä tarjouksen jätti 8 palveluntuottajaa, joiden tarjoukset koskivat 21 eri yksikköä:
Attendo Oy, perustettava yksikkö 1
Attendo Oy, perustettava yksikkö 2
Attendo Oy, perustettava yksikkö 3
Attendo Oy, Valkamahovi palvelukoti
Betesda-säätiö, perustettava yksikkö
Debora Oy, perustettava yksikkö 1 ja 2
Esperi Care Oy, Hoivakoti Orton
Esperi Care Oy, Hoivakoti Tilkantähti
Esperi Care Oy, Hoivakoti Reppukuja
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Lehmustupa
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Sanervakoti
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Saarnitupa
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Malmikoti
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Itä-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Kullervo
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Länsi-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Ilmatar
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Itä-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Ainola
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Itä-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Vipula
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Itä-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Vanamo
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Länsi-Pasilan yksikkö/Ryhmäkoti Väinölä
Mehiläinen Oy, perustettava yksikkö
Mikeva Oy, Hoivakoti Taivallahden Helmi
Hankinnan kohteina ovat:
1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille päihteiden nykyisille ja entisille ongelmakäyttäjille (KOHDE A)
2. Ympärivuorokautinen palveluasuminen monisairaille fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille (KOHDE B)
Jokaisesta tarjottavasta toimintayksiköstä tuli tehdä oma tarjouksensa.
Puitejärjestelyyn valitaan hankinnan kohteittain ja kokonaispistemäärän perusteella kaikki asetetut vaatimukset ja laatukriteerit täyttävät tarjoukset. Näin varmistetaan riittävä kapasiteetti ja muun muassa sijainniltaan riittävän monipuolinen yksiköiden määrä kaupungin käyttöön koko sopimuskauden ajaksi. Asiakkaan tarpeeseen soveltuvista palveluntuottajista valitaan järjestyksessä edullisin. Ellei tällä ole tarjota paikkaa asiakkaan tarpeen mukaisen ajan sisällä, valitaan järjestyksessä seuraava asiakkaalle soveltuva palveluntuottaja.
Tarjoajan soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajan soveltuvuudelle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset sekä selvitysvelvollisuudet. Mehiläinen Oy jätti tarjouksen molempiin kohteisiin (A ja B), joka koski perustettavaa yksikköä. Tarjouspyynnössä edellytettiin, että ympärivuorokautisen hoidon koulutetun henkilöstön vähimmäismäärä kohteessa B on 0,7 hoitotyöntekijää asiakasta kohden vuorokaudessa. Henkilöstölomakkeessa ja kysymyksiin vastauksissa ohjeistettiin, että lähiesimiehet sisällytetään hoitotyön mitoitukseen enintään 50 %:lla. Mehiläinen Oy oli laskenut lähiesimiehen mitoitukseen mukaan 100 %:lla. Todellinen mitoitus oli tällöin vain 0,65 hoitotyöntekijää asiakasta kohden vuorokaudessa.
Debora Oy jätti tarjouksen kohteeseen B, joka koski kahta (2) perustettavaa yksikköä, joista toisen kohdalla mainittiin ainoastaan osoite, joten vaatimus uskottavasta realistisesta ja konkreettisesta suunnitelmasta ei täyttynyt. Lisäksi Debora Oy:n tarjouksesta puuttui kyseisen perustettavan yksikön erillinen perustietolomake, joten tarjous ei ollut tarjouspyynnön mukainen.
Betesda-säätiö jätti tarjouksen perustettavasta yksiköstä kohteeseen B. Tarjouksesta puuttui kuitenkin erillinen hintalomake eli vuokran, ateria- ja palvelumaksun erittely. Tarjousdokumentissa oli ilmoitettu yksi hinta, joka ei arvoltaan ollut vertailukelpoinen muiden tarjousten kuukausihinnan kanssa. Tarjous ei täten ollut tarjouspyynnön mukainen.
Debora Oy:n perustettavan yksikön (xkatu) ja Mehiläinen Oy:n perustettavan yksikön kohteeseen B annetut tarjoukset tulee hylätä, koska ne eivät täyttäneet tarjoajien soveltuvuudelle asetetuttuja kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimuksia. Lisäksi Debora Oy:n perustettavan yksikön (xkatu) tarjous ei ollut tarjouspyynnön mukainen. Betesda-säätiön tarjous tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjousten vertailu
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus molemmissa hankinnan kohteissa. Tarjousten vertailussa hinnan painoarvo on 90 prosenttia ja laadun maksimissaan 10 prosenttia (vertailutaulukko liitteet 1 ja 2).
Hintavertailu tehtiin vuokran, ateria- ja palvelumaksun yhteenlasketulla summalla. Kaupunki määrittää kiinteän 450 euron perusmaksun, joka lisätään vertailuhinnan päälle. Näistä neljästä maksusta koostuu palvelun kuukausihinta.
Vähimmäisvaatimuksissa edellytetään kaikilta palveluntuottajilta asiakkaiden osallisuutta, kuntoutumista ja hyvää elämänlaatua edistävää toimintaa. Tarjoaja voi saada laatupisteitä esittämällä osallisuuteen, osallistamiseen ja verkostojen hyödyntämiseen liittyviä työmenetelmiä ja toimintatapoja, joita palveluntuottaja toteuttaa sopimuskaudella. Tilaajan asiakastyön asiantuntijat pisteyttivät tarjoajien laatuun liittyneet esitykset liitteen 3 mukaisesti.
Sopimuskausi
Sopimuskausi on neljä (4) vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2018.
Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.
Detta beslut publicerades 12.10.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Ninna Katajainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241
Eeva-Liisa Tuominen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207