De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-004556
Ärendet har nyare handläggningar
§ 28
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimiala, Metsäpuron asuntoryhmä, Myllypurontie 26, 00920 Helsinki

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Metsäpuron asuntoryhmä osoitteessa Myllypurontie 26, 00920 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Suositukset:

Pelastusviranomainen suosittelee, että yksikön asukkaat sijoitetaan mahdollisimman lähelle G-portaassa sijaitsevaa henkilökunnan toimistoa, jotta asukkaiden auttaminen mahdollisissa hätätilanteissa nopeutuisi.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 13.4.2017
- määräaikainen palotarkastus 13.4.2017 (ptk 65267)

Metsäpuron asuntoryhmä on 16 kehitysvammaisen aikuisen asumisyksikkö. Yksikkö toimii v. 1965 valmistuneessa ja v. 1997 saneeratussa rakennuksessa, joka on aiemmin toiminut vanhusten asuintalona ja palvelutalona. Asukkaat asuvat yksiöissä rakennuksen A-, B-, C-, D- ja G-portaissa, asuntoja on kaikissa neljässä kerroksessa. Henkilökunnan toimisto sijaitsee G-portaassa. Toiminnanharjoittaja on arvioinut asukkaiden olevan toimintakyvyltään ohjattavia. Henkilökuntaa on paikalla ympärivuorokautisesti, vähimmillään yöaikaan yksi ohjaaja. Henkilökunta on saanut paloturvallisuuskoulutusta.

Asukkaat asuvat jokainen omassa yksiössään, jotka on kohteen teknisen isännöitsijän mukaan palo-osastoitu asunnoittain EI60 mukaisin rakentein, ovien ollessa kestoltaan EI30. Asunnoista on yksi poistumisreitti porrashuoneen kautta ulos, osassa asunnoista on parvekkeet. Asunnot on varustettu palovaroitinjärjestelmällä, jonka hälytys välittyy henkilökunnalle. Henkilökunta saa järjestelmän kautta myös puheyhteyden hälyttävään asuntoon ja voi siten kysyä mitä asunnossa tapahtuu. Tiloissa ei ole automaattista sammutusjärjestelmää.

Toiminnanharjoittaja velvoitettiin palotarkastuspöytäkirjassa nro 65267 täydentämään poistumisturvallisuusselvitystä hälytyksen paikantamiseen ja kauimmaisen asunnon saavuttamiseen kuluvan ajan mittauksella. Toiminnanharjoittaja toimitti selvityksen ajan mittauksesta 29.6.2017, jonka mukaan aikaa kului työntekijöiltä keskimäärin 2 min 15 s.

Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä.
Arvio perustuu:
- asuntokohtaiseen palo-osastointiin
- palovaroitinjärjestelmään (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Palon ollessa asunnossa on henkilökunnan todennäköisesti mahdollista pelastaa kyseisen asunnon asukas riittävän nopeasti. Palon ollessa yleisissä tiloissa henkilökunnan on mahdollista paikantaa palo nopeasti ja yrittää alkusammutusta. Mikäli paloa ei saada alkusammutuksella sammutettua, arvioidaan asuntokohtaisen palo-osastoinnin antavan riittävästi aikaa pelastuslaitoksen toimenpitein tapahtuvalle pelastamiselle asunnoista.

Koska tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius ja nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä riittävän palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamisessa. Pelastusviranomainen suosittelee automaattisen sammutuslaitteiston asentamista palo- ja poistumisturvallisuuden parantamiseksi.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Detta beslut publicerades 13.10.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527

marja.tuomisto@hel.fi

Beslutsfattare

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja