De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-004662
Ärendet har nyare handläggningar
§ 6
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Päätös oikaisuvaatimuksesta koskien Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen 20.3.2017 määräämää laskua, laskun numero 7010227791

Räddningskommendör

Päätös

Pelastuskomentaja päätti hylätä Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab:n oikaisuvaatimuksen Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen 20.3.2017 määräämästä maksusta, laskun numero 7010227791.

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksen esittäjä on vaatinut, että lasku on kumottava ja sen perusteella suoritettu maksu palautettava.

Pelastuslaitos voi pelastuslain 96 §:n perusteella periä maksun tehtävästä, jonka on aiheuttanut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta. Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva maksu on peritty tehtävästä, jonka on aiheuttanut asukkaan käytävässä laukaisema ilotulite. Pelastuslaitoksella ei ole ollut lakiin perustuvaa oikeutta maksun perimiseen. Siksi lasku on kumottava ja maksu hyvitettävä vaatimuksen esittäjälle.

Päätöksen yksityiskohtaiset perustelut

Pelastuslain 4 §:n 1 momentin mukaan jokaisen on oltava huolellinen tulipalon tai muun onnettomuuden vaaran ja vahingon välttämiseksi. Pykälän 2 momentin mukaan jokaisen on mahdollisuuksiensa mukaan valvottava, että hänen määräysvaltansa piirissä noudatetaan tulipalon ja muun onnettomuuden ehkäisemiseksi ja henkilöturvallisuuden varmistamiseksi annettuja säännöksiä ja määräyksiä.

Pelastuslain 12 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan tässä laissa tai muissa säädöksissä vaaditut tai viranomaisten määräämät palonilmaisu-, hälytys- ja muut onnettomuuden vaaraa ilmaisevat laitteet on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkistettava asianmukaisesti. Pykälän 2 momentin mukaan edellä 1 momentissa tarkoitetuista velvoitteista vastaa rakennuksen yleisten tilojen ja koko rakennusta palvelevien järjestelyiden osalta rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja osaltaan sekä huoneiston haltija hallinnassaan olevien tilojen osalta.

Pelastuslain 96 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan pelastuslaitos voi periä maksun tehtävästä, jonka on aiheuttanut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta. Pykälän 2 momentin mukaan perittävien maksujen suuruudesta päättää alueen pelastustoimi hyväksymässään taksassa. Alueen pelastustoimen tulee määrätä suoritteistaan perimänsä maksut siten, että ne vastaavat suuruudeltaan enintään suoritteen tuottamisesta alueen pelastustoimelle aiheutuneiden kokonaiskustannusten määrää. Pykälän 3 momentin mukaan edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun maksun perimisen edellytyksenä on, että paloilmoitin on aikaisemmin aiheuttanut erheellisen hälytyksen ja alueen pelastusviranomainen on kirjallisesti kehottanut kohteen omistajaa, haltijaa tai toiminnanharjoittajaa korjaamaan sen. Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu maksu saadaan periä kohteen omistajalta, haltijalta tai toiminnanharjoittajalta.

Pelastuslain esitöiden mukaan (HE 257/201) automaattisista paloilmoitinlaitteistoista tulevien erheellisten ilmoitusten vähentämiseksi hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen aiheuttamasta toistuvasta erheellisestä toiminnasta johtuvasta pelastustoimen hälytystehtävästä aiheutuneista kustannuksista tulisi voida periä kohteen omistajalta, haltijalta tai toiminnanharjoittajalta maksu. Maksujen voidaan arvioida vähentävän erheellisten hälytysten määrää edistämällä laitteiden asianmukaista huoltoa ja sijoittamista sekä huolellista toimintaa paloilmoitinlaitteilla varustetuissa kohteissa.

Sisäasiainministeriön pelastusosasto on antanut 23.6.2011 päivätyn muistion SM088:00/2008 erheellisten paloilmoitusten maksullisuudesta. Muistion mukaan erheellinen automaattinen paloilmoitus on onnettomuus tai tehtävä, jossa PRONTOn onnettomuusselosteella onnettomuustyyppinä 1, 2 tai 3 on automaattisen paloilmoittimen tarkastus- ja varmistustehtävä ja jossa yhtenä onnettomuustyyppinä ei ole tulipalo, räjähdys/räjähdysvaara, vaarallisten aineiden aiheuttama onnettomuus tai rakennuspalovaara. Myös paloilmoittimen välittämät vikailmoitukset, joissa hätäkeskus lähettää pelastuslaitoksen tarkastamaan tilanteen, luetaan erheellisiksi automaattisiksi paloilmoituksiksi. Automaattisen paloilmoittimen tarkastus- ja varmistustehtävistä täytettävällä PRONTOn onnettomuusselosteella yksilöidään tarkastus- ja varmistustehtävän syy. Maksu voidaan periä, mikäli paloilmoitin on aiheuttanut toistuvasti erheellisiä paloilmoituksia, vaikka paloilmoitusten syyt olisivat joka kerralla erilaisia tai jäisivät tuntemattomiksi.

Helsingin kaupungin pelastuslautakunta on 30.8.2011 tekemällään päätöksellä, § 111, päättänyt, että pelastuslaitos perii maksun toistuvista aiheettomista paloilmoittimien hälytyksistä (Erheellisistä paloilmoituksista tiedottaminen ja laskuttaminen Helsingin pelastuslaitoksella sekä PELASTUSLAITOKSEN LASKUTUSTAKSAT 1.1.2013 ALKAEN). Päätöksessä on todettu, että automaattisten paloilmoittimien hälytyksistä suurin osa on erheellisiä. Erheelliset hälytykset aiheuttavat hälytysajona tarpeetonta riskiä ja yksiköt ovat poissa valmiudesta todellisiin onnettomuustilanteisiin. Päätöksen mukaan laskutettavia erheellisten hälytysten perusteita ovat muun muassa tupakointi, ilkivaltainen käyttö ja ruuan valmistus.

Maksu peritään kolmannesta ja sitä seuraavista erheellisistä paloilmoituksista, jotka tapahtuvat samassa kohteessa kahdentoista kuukauden kuluessa. Perittäväksi maksuksi on päätetty 690 euroa kutakin erheellistä paloilmoitusta kohden.

Erheellisten palohälytysten laskujen lähettäminen perustuu edellä mainittuun lainvoimaiseen pelastuslautakunnan hallintopäätökseen. Laskujen saatteissa yksilöidään laskutettavat hälytystehtävät ja niiden syyt. Laskun saatteessa ilmoitetaan maksun perusteena oleva pelastuslautakunnan taksapäätös ja eritellään erheellisten paloilmoitusten yksilöintitiedot sekä laskutettavat erheelliset paloilmoitinhälytykset. Laskun hyväksyvä pelastusviranomainen vahvistaa laskun allekirjoituksellaan ja laskuun liitetään muutoksenhakuohjeena valitusosoitus, jonka mukaan tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Mäkelänkatu 50 koskevat korjauskehotukset on lähetetty taholle, joka on tehnyt sopimuksen hätäkeskuksen kanssa, eli samalle taholle kuin lähetetään laskun saate, lasku ja valitusosoitus. Lisäksi jokaisen lähetetyn laskunsaatteen mukana on kirjallinen korjauskehotus valitusosoituksineen.

Saatteessa erheellisen paloilmoituksen laskulle on todettu seuraavasti:
Kiinteistönne paloilmoittimesta on tullut kahdentoista kuukauden aikana kolmas erheellinen paloilmoitinhälytys. Pelastuslain 96 §:n nojalla pelastuslaitos perii maksun tehtävästä, jonka on aiheuttanut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta.
Maksun periminen; Helsingin kaupungin pelastuslautakunnan tekemän taksapäätöksen mukaisesti maksu peritään kahdentoista kuukauden aikana aiheutuneesta kolmannesta erheellisestä paloilmoituksesta lähtien. Maksun suuruus on 690 € erheellistä paloilmoitusta kohden. Kehotamme ryhtymään kiinteistössänne välittömästi toimenpiteisiin, jotta paloilmoittimestanne ei jatkossa tule erheellisiä paloilmoitinhälytyksiä.

Mäkelänkatu 50:ssä on tehty palotarkastus 19.11.2013. Palotarkastuspöytäkirjassa on ilmoitettu, että erheellinen paloilmoitus voidaan laskuttaa:
Erheellinen paloilmoitus: Pelastuslain mukaan alueen pelastustoimi voi periä maksun tehtävästä, jonka on aiheuttanut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta. Lasku lähetetään taholle, joka on tehnyt sopimuksen paloilmoittimesta hätäkeskuksen kanssa. Lisätietoja www.hel.fi/pel: - Ohjeet ja lomakkeet -> Erheellisten paloilmoitusten ehkäisy

Mäkelänkatu 50:n Poistumisturvallisuuden arviointi / Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab –pöytäkirjassa (Poistumisturvallisuuden arviointi 17.2.2015) on todettu, että vuoden 2014 hälytysten määrä on ollut 17 kpl. Pöytäkirjassa on todettu, että toiminnanharjoittaja ei ole halukas nostamaan ilmaisimien ilmoitusherkkyystasoa koska todellisiin tilanteisiin halutaan mahdollisimman nopea reagointi.

Ennen valituksenalaisia laskuja on Mäkelänkatu 50:stä annettu useita kirjallisia korjauskehotuksia valitusosoituksineen.

Korjaustoimenpiteiden toteuttaminen on omistajan, haltijan ja toiminnanharjoittajan vastuulla. Pelastuslaitos on ohjeistanut toimenpiteistä, joilla kiinteistön erheellisiä paloilmoituksia voidaan vähentää. Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen internet –sivuilta Onnettomuuksien ehkäisy –kohdan alta Ohjeista ja lomakkeista löytyy ohje erheellisten paloilmoitusten ehkäisystä, jonka mukaan kiinteistön tulee huolehtia kulunvalvonnastaan niin, että asiattomat henkilöt eivät liiku kiinteistössä. Tyypillinen ilkivaltainen paloilmoittimen hälytystehtävä on paloilmoituspainikkeen painaminen. Ilkivaltaa voidaan ehkäistä kulun- ja kameranvalvonnan tehostamisella. Tapauskohtaisesti voidaan kiinteistöissä harkita paloilmoitinpainikkeiden poistoa tai siirtoa henkilökunnan näkyville, jos niistä on enemmän haittaa kuin apua.

Oikaisuvaatimuksen alainen Mäkelänkatu 50:n hälytystehtävä on liittynyt ilkivaltaiseen ilotulitteen laukaisuun. Tällainen erheellinen paloilmoitus ovat perusteltu laskuttaa, koska kyse ei ollut vaaratilanteen kriteerit täyttävästä hälytyksestä kuten rakennuspalosta tai onnettomuusvaaratilanteesta.

Kiinteistö Oy Tela Fastighets Ab on vastuussa koko rakennusta palvelevan automaattisen paloilmoitinjärjestelmän toiminnasta.

Kiinteistön omistajan, haltijan ja toiminnanharjoittajan vastuulla on esimerkiksi ilmaisinten herkkyyden säätö ja monikriteeritoimintojen käyttöönotto, huonekohtainen ilmaisintyypin valinta, ilmaisimen sijoitus suhteessa poistoilmanvaihtoon sekä mahdolliset liesituulettimen automaattinen käynnistys kytkettäessä levy päälle ja hellavahdit. Lisäksi tulee huomioida asiakkaisen, asukkaiden ja hoidettavien henkilöiden käyttäytyminen, jonka takia hälytyksiä voi aiheutua. Edellä mainitut asiat voivat johtua alentuneesta toimintakyvystä, päihdeongelmista tai kulttuurieroista.

Pelastuslaitoksen kannalta ilkivallasta johtuvaa ja turhan tehtävän aiheuttavaa palohälytystä on pidettävä vähintäänkin vastaavalla tavalla erheellisenä kuin ruuanlaitosta ja tupakoinnistakin aiheutuvaa palohälytystä. Lisäksi asiassa ei voida jättää ottamatta huomioon, että kiinteistöllä tahallisesti aiheutetut ilkivaltaiset palohälytykset kuuluvat kiinteistön omistajan/haltijan vaikutus- ja vastuupiiriin.

Sisäasiainministeriön mukaan maksu voidaan periä, mikäli paloilmoitin on aiheuttanut toistuvasti erheellisiä paloilmoituksia.

Pelastuslautakunta on puolestaan päättänyt, että myös paloilmoittimen ilkivaltainen käyttö on laskutettava erheellinen paloilmoitus ja siten siitäkin voidaan periä maksu.

Edellä mainittuun nähden ja ottaen lisäksi huomioon pelastuslain 4 §:ssä määritetty huolehtimisvastuu ja muutoin asiassa esitetty selvitys, Helsingin kaupungin pelastuslaitos on voinut pelastuslain 96 §:n mukaisesti periä maksun oikaisuvaatimuksen alaisesta erheellisestä hälytyksestä.

Detta beslut publicerades 08.12.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 09 310 30040

tomi.kuula@hel.fi

Beslutsfattare

Simo Wecksten
pelastuskomentaja