Siivous- ja käyttäjäpalvelujen hankinta optiokaudelle 1.1.2021 - 31.7.2023 (Kori 1)
Siivous- ja käyttäjäpalvelujen hankinta optiokaudelle 1.1.2021 - 31.7.2023 (Kori 1)
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia siivous- ja käyttäjäpalvelut (kori 1) kahden ja puolen vuoden (2,5) optiokaudelle 1.1.2021 - 31.7.2023 voimassa olevien sopimusten mukaisesti seuraavasti:
Siivouspalvelut: Palmia Oy ja SOL Palvelut Oy
Käyttäjäpalvelut: Palmia Oy
Siivous + käyttäjäpalvelut: Palmia Oy ja Siivouspalvelu Puhtaax Oy
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo mahdollinen optiokausi mukaan lukien on n. 8,1 milj. euroa. Nyt käyttöön otettavan optiokauden arvioitu kokonaisarvo on arvioituna noin 3,7 milj. euroa.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti valtuuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tätä päätöstä vastaavat optiokautta koskevat hankintasopimukset.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan talous- ja suunnitteluyksikön
hankinnat kilpailutti tarjouspyynnöllä HEL 2017-007621/30.8.2017 Helsingin kaupungin valtuuston päätöksen mukaisesti korin 1 siivous- ja
käyttäjäpalvelut ajalle 1.1.2018 - 31.12.2020. Hankinnasta ilmoitettiin
HILMA:ssa ja Cloudian tarjouspalveluissa. Hankinta sisälsi lisäksi kahden ja puolen (2,5) vuoden optiokauden mahdollisuuden.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankinnasta 31.10.2017 tekemällään hankintapäätöksellä (§ 89 HEL 2017-007621 Siivous- ja käyttäjäpalveluiden hankinta ajalla 1.1.2018 - 31.12.2020). Nyt esitettävä optiokauden käyttöönottoa koskeva päätös perustuu edellä mainittuun kilpailutukseen ja sen perusteella tehtyyn hankintapäätökseen.
Alkuperäisen hankintapäätöksen mukaan tilaajan tulee päättää option käyttämisestä tehdään kolme (3) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.
Optiokautta koskevat sopimukset sopijapuolten välillä syntyvät vasta toimialan palveluntuottajien kanssa erikseen allekirjoittamilla sopimusasiakirjoilla.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 31.10.2017 § 89
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kaupunginvaltuuston 20.10.2014 päätöksen mukaisesti, että korin 1 siivous- ja käyttäjäpalvelut ajalla 1.1.2018 - 31.12.2020 hankitaan seuraavasti:
Siivouspalvelut:
Palmia Oy: (ryhmät 6, 7, 10, 12, 15, 19 ja 20)
SOL Palvelut Oy: (ryhmät 9 ja 11)
Käyttäjäpalvelut:
Palmia Oy: (ryhmät 1, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12 ja 14)
Siivous+ käyttäjäpalvelut:
ISS Palvelut Oy: (ryhmät 2, 5 ja 18)
Palmia Oy: (ryhmät 4, 8, 13 ja 16 )
Siivouspalvelu Puhtaax Oy: (ryhmä 17)
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä GBonet Oy:n ja Talosyke Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina. GBonet Oy:n esittämästä Suomen Asiakastieto Oy:n raportista puuttuu Rating Alfa yhteenveto-osa, josta ilmenee yrityksen luottoluokitus tilinpäätöstietoineen. Lisäksi tarjous oli osatarjous ja siten tarjouspyynnön vastainen. Talosyke Oy:n tarjouksessa pyydetyt resurssiliite ja lisäpalveluhinnasto esitettiin tyhjänä. Edellä mainitut liitteet olivat vähimmäisvaatimuksina, joten tarjous on siten tarjouspyynnön vastainen.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tätä päätöstä vastaavat hankintasopimukset.
Hankinnan kokonaisarvo on n. 8,1 milj. euroa, alv. 0 %. Kokonaishinnassa on huomioitu enintään viiden prosentin mahdollinen hinnankorotus option käyttöönottovaiheessa.
Hankinta sisältää kahden ja puolen vuoden (2,5) option, jonka käytöstä päättää tilaaja. Päätös option käyttämisestä tehdään kolme (3) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.
Hankinta sisältää työllistämisvelvoitteen, jossa palveluntuottaja sitoutuu työllistämään heikossa työmarkkina-asemassa olevan työttömän vähintään kahdeksan kuukauden kokopäiväiseen työsuhteeseen tai vaihtoehtoisesti ammatilliseen tutkintoon johtavaan oppisopimukseen, kun sopimuksen peruspalveluiden arvo/vuosi ylittää 300 000 euroa. Työllistämisvelvoite on kumulatiivinen niiden palveluiden osalta, joita palveluntuottaja tuottaa saman kilpailutuksen perusteella.
Sopimus syntyy vasta molempien osapuolten allekirjoituksella aikaisintaan 14 pv kuluttua päätöksen tiedoksisaannista.
Hinta- ja laatuvertailut ovat liitteenä.
Esittelijä
Lisätiedot
Päivi Koskinen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 86341
Airi Rintamäki, ruokapalvelupäällikkö, puhelin: 310 86307
Detta beslut publicerades 17.09.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 123 § ja 146 §
Föredragande
Mer information fås av
Janne Tarkoma, hankintalakimies, puhelin: 09 310 21582