Muutoksenhaku, Samaadi Minimutu Oy:n valitus meluhaitta-asiassa, ympäristölautakunnan päätös 9.5.2017 § 157, Helsingin hallinto-oikeus
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston vastaselitys korkeimmalle hallinto-oikeudelle meluhaitta-asiassa koskien ympäristölautakunnan päätöstä 9.5.2017 § 157
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti antaa korkeimmalle hallinto-oikeudelle seuraavan vastaselityksen:
Korkein hallinto-oikeus on 21.12.2018 (5285/1/18) pyytänyt Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolta vastaselitystä Helsingin ympäristölautakunnan määräystä 9.5.2017 § 157 koskevassa asiassa. Viitaten vastaselityspyyntöön kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toteaa lausuntonaan seuraavaa.
Samaadi Minimutu Oy (jäljempänä yhtiö) kertoo useista toimista, joilla äänenvoimakkuutta on yritetty vähentää, mutta näyttö siitä, että näillä toimilla olisi ollut merkitystä meluhaitan vähentämiseen puuttuu kokonaan. Halutessaan yhtiö olisi voinut käyttää äänentoistolaitteissaan teknistä ratkaisua, esimerkiksi limitteriä, maksimiäänenvoimakkuuden säätämiseen sellaiseksi, että karaoken lauluesitykset eivät kuulu asuntoon. Käytännössä karaoke-toiminnan äänenvoimakkuudesta on vastannut karaoke-isäntä ilman minkäänlaista ymmärrystä meluhaitan suuruudesta tutkitussa asunnossa.
Ympäristöpalvelut on määräyksen antamiseen ja terveyshaitan arviointiin kokonaisarvion perusteella päätynyt seuraavista syistä.
- Toimenpiderajojen tulkinta ei ole ollut mahdollista ilman riittävän kattavaa ja riittävän tarkkaa mittausaineistoa, jota ei ole voitu hankkia tutkitussa asunnossa voimakkuudeltaan vaihtelevan ja häiritsevän taustamelun vuoksi.
- Asumisterveyden toimenpiderajat ovat tulkinnanvaraisia ja näin ollen em. rajoja voidaan tulkita sekä ylös että alaspäin.
- Karaoke-laulun kuuluminen tutkittuun asuntoon niin voimakkaana, että esitettävän kappaleen voi tunnistaa, on tulkittu terveyshaittaa aiheuttavaksi olosuhteeksi asunnossa; kyse ei ole subjektiivisesta vaan objektiivisesta, usealla tarkastuksella todetusta olosuhteesta asunnossa.
- Karaoke-toiminta on jatkunut säännöllisenä vuodesta 2012, jolloin myös haitan viranomaiskäsittely alkoi.
- Tutkitussa asunnossa on jo toiset asukkaat, jotka ovat pyytäneet viranomaisapua meluhaitan poistamiseksi.
- Karaoke-toimintaa harjoitetaan pääosin yöaikaan klo 22.00 jälkeen.
- Asunnontarkastuksia on tehty riittävästi terveyshaitan arviointia varten.
- Asukkaan oikeusturva vaarantuu, mikäli terveyshaitan kokonaisarvion tueksi tarvitaan aina kattavat ja riittävän tarkat mittaustulokset, joiden tekeminen asunnontarkastusten aikana on meluisassa kaupunkiympäristössä haastavaa ja usein mahdotonta.
- Toiminnanharjoittaja ei ole osoittanut monista kehotuksista huolimatta ympäristöpalveluille kestävää (esim. äänentoiston voimakkuuden tekniseen hallintaan perustuvaa) ratkaisua meluhaitan vähentämiseksi.
Ympäristölautakunnan antaman määräyksen mukaan ”meluhaitta tulee poistaa siten, ettei ravintolatilassa soitettava musiikki ja ravintolan asiakkaiden aiheuttama melu ole kuultavissa niin voimakkaana, että se häiritsee nukkumista”. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ravintolan karaoke-esitysten sanat eivät saa olla tunnistettavissa tutkitussa asunnossa. Uhkasakon perusteena olevaa asiaa on arvioitu lain mukaan viranomaisharkinnan puitteissa ottaen huomioon kaikki asiassa esiin tulleet seikat.
Helsingin kaupunkia ei tule velvoittaa korvaamaan Samaadi Minimutu Oy:n oikeudenkäyntikuluja korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Valitus on ollut perusteltu, koska asia on tulkinnanvarainen eikä aikaisempaa oikeuskäytäntöä vastaavanlaisesta asiasta ole. Asukkaan ja asumisterveyden osalta KHO:n ratkaisu asiassa on tarpeellinen. Asiassa ei ole kohtuutonta, että Samaadi Minimutu Oy pitää oikeudenkäyntikulut omana vahinkonaan.
Muilta osin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto viittaa ympäristölautakunnan 9.5.2017 antamaan päätökseen ja kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston valitukseen 9.11.2018 § 198. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto esittää, että Helsingin hallinto-oikeuden päätös perusteettomana kumotaan ja ympäristölautakunnan antama päätös pysytetään voimassa. Hallinto-oikeuden päätöksessä ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi ympäristölautakunnan määräystä tulisi muuttaa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 09.11.2018 § 198
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Ympäristöpalvelut Ympäristöterveys Yksikön päällikkö 17.08.2017 § 6
Detta beslut publicerades 06.02.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 13, 14, 16, 18 ja 20 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 19 § (Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä. Valitusaika päättyy 20.3.2019 klo 16.15. ).
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- asianosainen
- se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
- muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon silloin, kun se on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.
Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | vaasa.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Vaasan hallinto-oikeus |
PL 204 | |
65101 VAASA | |
Faksinumero: | 029 56 42760 |
Käyntiosoite: | Korsholmanpuistikko 43 |
65100 VAASA | |
Puhelinnumero: | 029 56 42780 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:
|
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Timo Koskinen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 64545