Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 5 ja 8 §:n muuttamisesta

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-007906
Ärendet har nyare handläggningar
§ 35

Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 5 ja 8 §:n muuttamisesta

Helsingfors borgmästare

Päätös

Pormestari päätti antaa opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 5 ja 8 §:n muuttamisesta seuraavan lausunnon:

Laki varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista 5 §

Asiakasmaksulain 5 §:n 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että maksujen määräytymisen perusteena olevia tulorajoja korotetaan. Tulorajoja ehdotetaan korotettavaksi niin, että perheen koon mukaan määräytyvään pienituloisuuden rajaan lisätään 500 euroa. Esityksen mukaan tulorajojen nosto alentaa erityisesti pieni- ja keskituloisten perheiden varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja.

Esityksen mukaan maksut laskevat kaikilta niiltä perheiltä, jotka ovat maksaneet enimmäismaksun alittavaa maksua ja lähes kaikilta niiltä perheiltä, joiden tulotaso on ollut juuri enimmäismaksun mukainen. Lisäksi tuhannet pienituloiset perheet siirtyvät muutoksen myötä maksuttomaan varhaiskasvatukseen. Helsingin kaupunki yhtyy käsitykseen, jonka mukaan esitys edistää lasten mahdollisuutta osallistua varhaiskasvatukseen.

Esitys myös vähentää kannustinloukkuvaikutusta, mikä koskee eniten pienituloisia yksinhuoltajaperheitä ja monilapsisia perheitä. Työn tekeminen muodostuu taloudellisesti houkuttelevammaksi.

Suurin osa maksualennuksesta kohdistuu esityksen mukaan pieni- ja keskituloisiin perheisiin. Helsingin kaupunki katsoo, että tämän johtaessa perheen ostovoiman kasvuun, se tukee osaltaan myös perheen hyvinvointia ja palvelee tätä kautta lapsen etua.

Esityksessä tulorajojen korottamisen lisäksi maksuprosentti yhtenäistetään 10,7 %:iin. Maksuprosenttien yhtenäistäminen tehdään siten, että enimmäismaksua, joka on tällä hetkellä 290 euroa kuukaudessa, ei makseta nykyistä alemmilla tuloilla. Tältä osin muutos on selkeyttävä,
eikä vaikuta negatiivisesti perheen taloudelliseen asemaan.

Laki varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista 8 §

Esityksen mukaan enimmäismaksu ei muuttuisi nykyisestä tasosta kuin toisen lapsen enimmäismaksun osalta. Esityksessä toisesta lapsesta maksettava varhaiskasvatuksen asiakasmaksu esitetään muutettavaksi siten, että maksu olisi aina enintään 50 prosenttia ensimmäisen lapsen
kuukausimaksusta nykyisen enintään 90 prosentin sijaan. Kun enimmäismaksu ensimmäisestä lapsesta on tällä hetkellä 290 euroa, enimmäismaksu toisesta lapsesta olisi jatkossa 145 euroa nykyisen 261 euron sijaan. Mikäli toisen lapsen kuukausimaksu jäisi perheen tulotasosta johtuen alle 27 euron, maksua ei jatkossakaan perittäisi. Perheen kolmannesta ja sitä useammasta lapsesta perittävä maksu olisi edelleen 20 prosenttia nuorimman lapsen maksuista. Toisen lapsen alennus kohdistuisi kaikkiin niihin perheisiin, joilla on vähintään kaksi lasta varhaiskasvatuksessa eli varhaiskasvatuksen asiakasmaksut alenisivat kyseisillä perheillä riippumatta perheen tulotasosta. Helsingin kaupungin käsityksen mukaan myös tämä parantaa lasten mahdollisuutta osallistua varhaiskasvatukseen.

Taloudelliset vaikutukset

Esityksen mukaan varhaiskasvatuksen asiakasmaksutulot vuonna 2015 olivat kunnilla ja kuntayhtymillä yhteensä noin 339 miljoonaa euroa. Muutoksien johdosta varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen arvioidaan alenevan vuonna 2018 noin 71 miljoonalla eurolla. Helsingin osalta alenema olisi noin 8 -10 miljoonaa euroa. Lisäksi voidaan arvioida, että mahdollisesti asiakkaita hakeutuisi päivähoidon piiriin muista palvelumuodoista ikäluokissa 1-5v. Kustannusvaikutus on noin 5,0 miljoonaa euroa. Tulojen menetystä kompensoitaisiin verotuksellisilla muutoksilla. Lisäksi tulee huomioida, että kannustinloukkuvaikutuksen aleneman myötä lisääntynyt varhaiskasvatuksen käyttö toisi lisää maksutuloja sekä sosiaaliturvasäästöjä.

Lausunnon keskeinen sisältö

Esitys vähentää kannustinloukkuvaikutusta kohdistuessaan pienituloisiin ja monilapsisiin perheisiin. Kohdentuminen tapahtuu oikeudenmukaisesti ja parantaa lasten mahdollisuutta osallistua varhaiskasvatukseen.

Esityksessä toisen lapsen maksu olisi aina enintään 50 prosenttia ensimmäisen lapsen kuukausimaksusta nykyisen enintään 90 prosentin sijaan, mikä parantaa myös lasten mahdollisuutta osallistua varhaiskasvatukseen.

Esityksen mukaan taloudelliset vaikutukset olisivat kuntatalouteen neutraalit.

Detta beslut publicerades 07.12.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Mer information fås av

Hilkka Tapiolinna, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36185

hilkka.tapiolinna@hel.fi

Tero Niininen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 25915

tero.niininen@hel.fi

Beslutsfattare

Jan Vapaavuori
pormestari