Poistumisturvallisuuden arviointi / Lääkärikeskus Aava Kamppi, Annankatu 32, 00100 Helsinki.

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-008439
Ärendet har nyare handläggningar
§ 34
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Lääkärikeskus Aava Kamppi, Annankatu 32, 00100 Helsinki.

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Lääkärikeskus Aava Kamppia osoitteessa Annankatu 32, 00100 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 24.07.2017 sekä päivitetty poistumisturvallisuusselvitys 9.5.2018
- poistumisturvallisuuden arviointi paikan päällä 17.5.2018
- palotekninen suunnitelma 29.4.2014

Lääkärikeskus Aava Kamppi sijaitsee vuosien 1955 ja 1987 välillä rakennetussa rakennuskokonaisuudessa (pysyvät rakennustunnukset 885 ja 879). Rakennuskokonaisuudessa toimii myös Lasten ja nuorten Lääkäriasema Pikkujätti Kamppi. Pikkujätti Kampin toiminta on päivätoimintaa ja hoidettavien toimintakyky on pääsääntöisesti omatoimista. Lääkärikeskus Aava Kampin tilat on peruskorjattu 2014 lääkärikeskuksen käyttöön. Lääkärikeskuksen toiminta on päivätoimintaa yksittäisiä leikkauspotilaiden mahdollisia yöpymisiä lukuun ottamatta. Lääkärikeskuksen neljä leikkaussalia sekä heräämö sijaitsevat rakennuksen kellarikerroksessa. Rakennuksen muissa lääkärikeskuksen tiloissa toiminta on päivätoimintaa ja potilaiden toimintakyky on pääsääntöisesti omatoimista. Lääkärikeskus Aavan tilat on suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla ja automaattisella paloilmoittimella. Tilojen palo-osastointi on toteutettu kerroksittain ja käyttötavoittain.

Leikkaussalien ja heräämön potilaiden toimintakyky on alentunut, eivätkä kaikki potilaat kykene omatoimiseen poistumiseen. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan leikkaussalien ja heräämön tiloissa on päivä- ja ilta-aikaan enimmillään yhdeksän potilasta, joiden toimintakyky on alentunut. Vastaavaan aikaan rakennuksessa on arviolta vähimmillään noin 27 henkilökunnan jäsentä paikalla. Yöaikaan heräämössä saattaa satunnaisesti yöpyä enimmillään kaksi potilasta ja tällöin heräämössä on henkilökunnan jäsen paikalla. Leikkaussali ja heräämö ovat samaa palo-osastoa ja tilasta on yhteensä kolme erillistä uloskäytävää palo-osastoituihin porrashuoneisiin.

Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä. Arvio perustuu:
- automaattiseen sammutuslaitteistoon (sammuttaa palon tai rajoittaa paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen)
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Detta beslut publicerades 25.05.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Sami Mård, palotarkastaja, puhelin: 09 31030128

sami.mard@hel.fi

Beslutsfattare

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja