Poistumisturvallisuuden arviointi / Posti Kotipalvelut, Mäkikallion palveluasumisryhmä, Ramsinniementie 8 D, 00980 Helsinki

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-008545
Ärendet har nyare handläggningar
§ 26
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Posti Kotipalvelut, Mäkikallion palveluasumisryhmä, Ramsinniementie 8 D, 00980 Helsinki

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Posti Kotipalveluiden kohdetta Mäkikallion palveluasumisryhmä osoitteessa Ramsinniementie 8 D, 00980 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma.
Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle 31.12.2018 mennessä.

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 31.12.2017

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, on pelastusviranomaisen annettava poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 27.7.2017
- määräaikainen palotarkastus 21.6.2017 (ptk nro 66420)
- poistumiskoe 20.9.2017 (ptk nro 67374)

Mäkikallion palveluasumisryhmä on viiden kehitysvammaisen työikäisen aikuisen asumisyksikkö. Toiminnanharjoittajan toimittaman poistumisturvallisuusselvityksen mukaan neljä asukasta on omatoimisesti pelastautuvia ja yksi asukas ohjattava. Yhden asukkaan osalta selvityksessä todetaan, että hänen toimintakykynsä pelastautumistilanteessa tulee arvioida uudelleen. Yksikössä on henkilökuntaa arkisin klo: 7-9 ja klo: 15-21 sekä viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo: 11-17. Asukkaille on järjestetty selkokielistä paloturvallisuuskoulutusta pelastuslaitoksen turvallisuuskouluttajien toimesta 18.9.2017.

Yksikkö toimii v. 1993 valmistuneen nelikerroksisen kerrostalon ensimmäisessä kerroksessa. Asukkailla on omat kylpyhuoneelliset huoneet ja keittiö-, olohuone- ja saunatilat ovat yhteiset. Lisäksi yksikössä on henkilökunnan toimistotila ja kodinhoito- ja varastotiloja. Koko yksikkö on samaa palo-osastoa ja tiloista on kaksi poistumisreittiä, porraskäytävän kautta ulos tai terassin kautta suoraan ulos. Tilat on varustettu palovaroitinjärjestelmällä ja tavanomaisella alkusammutuskalustolla.

Yksikköön määrättiin pidettäväksi poistumiskoe (ptk nro 66683) asukkaiden omatoimisen pelastautumisen todentamiseksi. Poistumiskoe järjestettiin 20.9.2017 ja kokeesta on laadittu lausunto 27.9.2017 (ptk nro 67374). Poistumiskokeeseen osallistui neljä yksikön asukasta, yksi asukas ei ollut paikalla. Henkilökunta ei osallistunut kokeeseen, vaan siirtyi ulos tarkkailemaan poistumiskoetta. Kokeessa soitettiin yksikön palokelloja noin kolmen minuutin ajan. Kolme asukasta poistui omista huoneistaan alle 30 sekunnin kuluessa ulos, mutta yksi asukas ei reagoinut palovaroitinjärjestelmän hälytykseen, vaan pysyi huoneessaan. Kysyttäessä asukas ei osannut sanoa syytä, miksei hän poistunut tai kuuliko hän palokellon soivan.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden pelastaminen tai heidän omatoiminen pelastautuminen syttyneestä palo-osastosta ei ole kaikkien asukkaiden osalta mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa.

Arvio perustuu:
- toiminnanharjoittajan toimittamaan poistumisturvallisuusselvitykseen
- poistumiskokeessa tehtyihin havaintoihin ja henkilökunnan kanssa käytyihin keskusteluihin

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §

Detta beslut publicerades 03.10.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527

marja.tuomisto@hel.fi

Beslutsfattare

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Bilagor

1. Liite 1. Yleiset ehdot (2017).pdf
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Toteuttamissuunnitelma-ohje 2017.pdf
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.