Helsingin pelastuslaitoksen lausunto asiasta " Kansallinen CBRNE-strategia 2017"
Helsingin pelastuslaitoksen lausunto asiasta " Kansallinen CBRNE-strategia 2017"
Päätös
Helsingin kaupungin pelastuslaitos on tutustunut Sisäministeriön johdolla laadittuun kansallisen CBRNE-strategian luonnokseen ja antaa lausuntonsa tässä asiakirjassa.
Yleisiä havaintoja strategialuonnoksesta:
CBRNE-tilanteiden määrittelyn osalta olisi syytä erottaa onnettomuustilanteet ja tahalliset iskut. Onnettomuustilanteet ovat lähtökohtaisesti vaarallisten aineiden onnettomuuksia eikä CBRNE -tilanteita. Rajaus on tärkeä, koska strategian olisi syytä keskittyä vain tahallisiin rikollisissa aikeissa tapahtuviin tilanteisiin.
Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan tahattomista CBRNE-tilanteista tulisi puhua nimenomaan vaarallisten aineiden onnettomuuksina. Nyt strategialuonnoksessa puhutaan sekä tahattomista CBRNE-tilanteista että vaarallisten aineiden onnettomuuksista, mikä on omiaan hämärtämään käsitemaailmaa ja liittyy olennaisesti kokonaisuuden ohjaamiseen.
Yksityiskohtaiset havainnot:
Kohta 1 strategian tavoite:
Helsingin kaupungin pelastuslaitos esittää, että ensimmäinen kappale täydennetään lisäämällä ”uhka-ja”-sanapari viimeiseksi ennen vaaratilanteita-sanaa. Ehdotettu lausemuotoilu: ”CBRNE-uhalla tarkoitetaan kemiallisista aineista (C), biologisista taudinaiheuttajista (B), radioaktiivisista aineista (R) ja ydinaseista (N) sekä räjähteistä (E) sekä näitä koskevan tietotaidon väärinkäytöstä johtuvia uhka- ja vaaratilanteita.”
Kohta 3 CBRNE-toimintaympäristö ja CBRNE-uhat:
Sivulla 14 puhutaan siitä, miten pienetkin räjähdysainemäärät voivat aiheuttaa merkittävää tuhoa pehmeissä kohteissa. Helsingin kaupungin pelastuslaitos haluaa kiinnittää huomion siihen, onko mielekästä puhua pehmeistä kohteista strategiassa ilman että pehmeää kohdetta määritellään sen tarkemmin? Mitä tarkoitetaan pehmeällä kohteella tässä yhteydessä?
Lisäksi Helsingin kaupungin pelastuslaitos esittää, että sivun 14 viimeisen kappaleen viimeinen lause muutetaan muotoon:” Räjähteitä voidaan käyttää myös muiden CBRN-aineiden levittämiseen”
Kohta 4 CBRNE-uhkien ennaltaehkäisyn ja torjunnan toteutus:
Sivu 15
Leipätekstissä voisi Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan mainita, että eri viranomaiset sekä niiden roolit ja vastuut on kuvattu liitteessä 1.
Sivu 16
Helsingin kaupungin pelastuslaitos esittää, että viestinnästä kertova kappale täydennetään seuraavaan muotoon: ”Viestinnällä varmistetaan CBRNE-aineisiin ja tilanteeseen liittyvä oikeanlaatuinen, kohdennettu ja oikea-aikainen tieto sekä viranomaiselle että väestölle. Tällä tavoin varmistetaan ja mahdollistetaan oikeat suojaustoimenpiteet sekä estetään lisävahinkoja ja psykologisia vaikutuksia. Tehokkaalla ja oikeantyyppisellä viestinnällä helpotetaan ensihoidon ja muiden yhteiskunnan järjestelmien turhaa kuormittumista tilanteen aikana ja jälkeen.”
Kohta 5 Kehittämiskohteet ja vaadittavat toimenpiteet:
Sivu 17
Kohdassa 5.1 puhutaan maakunnallisesta ohjauksesta ja sen parantamisesta. Olisiko tarkoituksenmukaisempaa puhua maakunnallisen sijaan esimerkiksi alueellisesta ohjauksesta ja yhteistyöstä.
Sivu 20
Kohdassa 5.7 puhutaan tilanteen hallinnasta ja palauttamisesta normaaliksi. Pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan jälkivaiheen toimenpiteisiin ja vastuisiin tulisi myös kiinnittää huomiota. Tilanteen hallinta-käsitteen lisäksi jälkivaihe, erityisesti RN-tilanteissa olisi hyvä huomioida.
Sivu 21
Helsingin kaupungin pelastuslaitos esittää, että kohdan 5.8 leipätekstiä voisi vielä täydentää seuraavaan muotoon: ”Asianmukaisella viestinnällä annetaan ajantasaista ja oikeaa tietoa tapahtuneesta ja sen vaikutuksista, ehkäistään väärän tiedon leviämistä ja tuetaan tilanteen hallintaa sekä operatiivista viranomaistoimintaa. Samalla pyritään pienentämään yhteiskunnan eri järjestelmiin kohdistuvaa painetta.”
Kohta Liite 1:
Pelastustoimen vastuualuekuvaus:
CBRNE-toimintaa varten pelastuslaitos on tehnyt erillisen suunnitelman, jossa on huomioitu CBRNE-riskit, esitetty eri tilanteiden vaatimat toimenpiteet.
Helsingin kaupungin pelastuslaitos esittää huomionaan, että mikäli tässä yhteydessä CBRNE-tilanteella tai toiminnalla tarkoitetaan myös tahattomia eli vaarallisten aineiden onnettomuuksia, alueellinen riskianalyysi joka ohjaa varautumista on tehty. Rikollisia tai tahallisia CBRNE-tilanteita tai toimintaa varten riskianalyysiä ei ole tehty.
Detta beslut publicerades 07.12.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Mer information fås av
Andreas Schneider, varautumispäällikkö, puhelin: 09 310 31220