Asemakaavan muutos, Kalasatama, 10.KO, Nihti, asemakaavan numero 12576
Detaljplan och detaljplaneändring för Fiskehamnen (Knekten) i Sörnäs (nr 12576)
Beslut
Stadsfullmäktige godkände detaljplan för gatu- och vattenområde i 10 stadsdelen (Sörnäs, Hanaholmen, Vilhelmsberg) och detaljplaneändring för hamn-, vatten- och gatuområde i 10 stadsdelen (Sörnäs, Sumparn, Hanaholmen, Vilhelmsberg) enligt ritning nr 12576, daterad 9.4.2019 och ändrad 22.10.2019, samt på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen. Genom planen bildas de nya kvarteren 10667–10680.
Dessutom godkände stadsfullmäktige följande hemställningskläm:
Då detaljplanen godkänns förutsätter fullmäktige att man utreder möjligheten att bygga en bro för cyklister och fotgängare från Knekten till Tjärholmen, vilket ytterligare skulle förbättra områdets tillgänglighet och attraktivitet. (Jenni Pajunen) |
Behandling
Ledamoten Jenni Pajunen understödd av ledamoten Laura Rissanen föreslog följande hemställningskläm:
Då detaljplanen godkänns förutsätter fullmäktige att man utreder möjligheten att bygga en bro för cyklister och fotgängare från Knekten till Tjärholmen, vilket ytterligare skulle förbättra områdets tillgänglighet och attraktivitet. |
Stadsfullmäktige godkände först stadsstyrelsens förslag enhälligt.
13 omröstningen
Ledamoten Jenni Pajunens förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ
JA-förslag: Då detaljplanen godkänns förutsätter fullmäktige att man utreder möjligheten att bygga en bro för cyklister och fotgängare från Knekten till Tjärholmen, vilket ytterligare skulle förbättra områdets tillgänglighet och attraktivitet.
NEJ-förslag: Motsätter sig
Ja-röster: 44
Alviina Alametsä, Ted Apter, Katju Aro, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdottir Sandelin, Jussi Chydenius, Laura Finne-Elonen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Atte Harjanne, Martina Harms-Aalto, Mari Holopainen, Arja Karhuvaara, Otso Kivekäs, Tapio Klemetti, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Heimo Laaksonen, Otto Meri, Seija Muurinen, Björn Månsson, Jussi Niinistö, Dani Niskanen, Johanna Nuorteva, Hannu Oskala, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Marcus Rantala, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Satu Silvo, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Reetta Vanhanen, Jan Vapaavuori, Laura Varjokari, Juhana Vartiainen
Nej-röster: 2
Sami Muttilainen, Tomi Sevander
Blanka: 37
Zahra Abdulla, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Mika Ebeling, Tuula Haatainen, Mia Haglund, Joel Harkimo, Eveliina Heinäluoma, Kaisa Hernberg, Veronika Honkasalo, Abdirahim Husu Hussein, Nuutti Hyttinen, Ville Jalovaara, Kati Juva, Jukka Järvinen, Atte Kaleva, Mai Kivelä, Dan Koivulaakso, Pia Kopra, Anna Laine, Johanna Laisaari, Petra Malin, Elina Moisio, Mika Raatikainen, Tuomas Rantanen, Suldaan Said Ahmed, Anni Sinnemäki, Juhani Strandén, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Thomas Wallgren, Sinikka Vepsä, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ozan Yanar
Frånvarande: 2
Sampo Terho, Paavo Väyrynen
Stadsfullmäktige godkände ledamoten Jenni Pajunens förslag till hemställningskläm.
Äänestys 1
Ja: Då detaljplanen godkänns förutsätter fullmäktige att man utreder möjligheten att bygga en bro för cyklister och fotgängare från Knekten till Tjärholmen, vilket ytterligare skulle förbättra områdets tillgänglighet och attraktivitet.
Nej: Motsätter sig
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Alametsä, Alviina | Vihreä valtuustoryhmä |
Apter, Ted | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Aro, Katju | Ej fullmäktigegrupp |
Bogomoloff, Harry | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Borgarsdottir Sandelin, Silja | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Chydenius, Jussi | Vihreä valtuustoryhmä |
Finne-Elonen, Laura | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Hakola, Juha | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Hamid, Jasmin | Ej fullmäktigegrupp |
Harjanne, Atte | Vihreä valtuustoryhmä |
Harms-Aalto, Martina | Ej fullmäktigegrupp |
Holopainen, Mari | Vihreä valtuustoryhmä |
Karhuvaara, Arja | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Kivekäs, Otso | Vihreä valtuustoryhmä |
Klemetti, Tapio | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Kolbe, Laura | Keskustan valtuustoryhmä |
Koskinen, Kauko | Ej fullmäktigegrupp |
Laaksonen, Heimo | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Meri, Otto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Månsson, Björn | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Niinistö, Jussi | Ej fullmäktigegrupp |
Niskanen, Dani | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Nuorteva, Johanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Oskala, Hannu | Vihreä valtuustoryhmä |
Pajunen, Jenni | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pakarinen, Pia | Ej fullmäktigegrupp |
Pelkonen, Jaana | Ej fullmäktigegrupp |
Peltokorpi, Terhi | Keskustan valtuustoryhmä |
Pennanen, Petrus | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Rantala, Marcus | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Rautava, Risto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Rissanen, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Rydman, Wille | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Saxberg, Mirita | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sazonov, Daniel | Ej fullmäktigegrupp |
Silvo, Satu | Ej fullmäktigegrupp |
Soininvaara, Osmo | Vihreä valtuustoryhmä |
Stranius, Leo | Vihreä valtuustoryhmä |
Sydänmaa, Johanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Vanhanen, Reetta | Vihreä valtuustoryhmä |
Vapaavuori, Jan | Ej fullmäktigegrupp |
Varjokari, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Vartiainen, Juhana | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Muttilainen, Sami | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Sevander, Tomi | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Abdulla, Zahra | Ej fullmäktigegrupp |
Anttila, Maija | Ej fullmäktigegrupp |
Arajärvi, Pentti | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Arhinmäki, Paavo | Ej fullmäktigegrupp |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Ebeling, Mika | Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä |
Haatainen, Tuula | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Haglund, Mia | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Harkimo, Joel | Liike Nyt Helsinki |
Heinäluoma, Eveliina | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Hernberg, Kaisa | Ej fullmäktigegrupp |
Honkasalo, Veronika | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Hussein, Abdirahim Husu | Ej fullmäktigegrupp |
Hyttinen, Nuutti | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Jalovaara, Ville | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Järvinen, Jukka | Ej fullmäktigegrupp |
Kaleva, Atte | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Kivelä, Mai | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Koivulaakso, Dan | Ej fullmäktigegrupp |
Kopra, Pia | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Laine, Anna | Ej fullmäktigegrupp |
Laisaari, Johanna | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Malin, Petra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Moisio, Elina | Ej fullmäktigegrupp |
Raatikainen, Mika | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Rantanen, Tuomas | Vihreä valtuustoryhmä |
Said Ahmed, Suldaan | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Sinnemäki, Anni | Vihreä valtuustoryhmä |
Strandén, Juhani | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Torsti, Pilvi | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Urho, Ulla-Marja | Ej fullmäktigegrupp |
Wallgren, Thomas | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Vepsä, Sinikka | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Vesikansa, Sanna | Ej fullmäktigegrupp |
Vuorjoki, Anna | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Yanar, Ozan | Vihreä valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Terho, Sampo | Ej fullmäktigegrupp |
Väyrynen, Paavo | Ej fullmäktigegrupp |
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 14 | 0 | 2 | 0 |
Ej fullmäktigegrupp | 11 | 1 | 11 | 2 |
Vihreä valtuustoryhmä | 11 | 0 | 4 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 5 | 0 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 1 | 0 | 4 | 0 |
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä | 0 | 0 | 1 | 0 |
Liike Nyt Helsinki | 0 | 0 | 1 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 0 | 0 | 8 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 1 | 6 | 0 |
Framställningen stämmer överens med förslaget.
Detaljplanen och detaljplaneändringen (planlösningen) gäller Knekten som ligger på södra spetsen av projektområdet Fiskehamnen på ett havsstrandsområde i stadsdelen Sörnäs, och vattenområdena kring Knekten. Planlösningen gör det möjligt att bygga ett nytt bostadsområde i havsnära miljö för ungefär 3 000 invånare. Målet är att bygga ett attraktivt bostadsområde med en högklassig stadsbild, stark identitet och mångsidiga funktioner. Stadsstrukturen består av slutna kvarter och planeras tät och innerstadsliknande. Kvarter i sex våningar har en skala som påminner om Helsingfors stadskärna. Knektens silhuett präglas av bostadstorn i 12–19 våningar ovanför kvarteren. Tornen är smala till sina dimensioner och ger Knekten en identifierbar stadsbildsmässig identitet.
Planlösningens centrala innehåll
I området planeras tio bostadskvarter, ett hotellkvarter, ett restaurangkvarter, två kvarter i vattenområdet för affärs-, kontors- och restaurangbåtar, ett daghem och en småbåtshamn. I planen ingår dessutom Havshagsbron som kopplar ihop Knekten med Havshagen och Hanaholmen. Kolhamnsbron avgrenar sig från bron. Genom området löper en spårvägsförbindelse via Kronbroarna, som kopplar ihop Kronbergsstranden och innerstaden, och en gång- och cykelbana. På Knekten finns även spårvägens ändhållplats i Fiskehamnen. Knektens stränder har planerats till rekreations- och friluftsområden som är högklassiga till sin stadsbild och har mångsidiga funktioner.
I detaljplanen anges sammanlagt 124 050 m² ny bostadsvåningsyta, 10 800 m² ny våningsyta för hotell- och affärslokaler och 1 500 m² ny våningsyta för allmänna byggnader. Det genomsnittliga exploateringstalet för tomterna är 2,57. Exploateringstalet uppgår till 0,5 med beaktande av de omgivande vattenområdena.
I samband med planlösningen utarbetades en trafikplan (ritning nr 6925) enligt vilken rörligheten i området baserar sig på trygga och smidiga gång- och cykelförbindelser och på spårvägstrafiken förutom motorfordonstrafiken. Till Knekten kommer man från norr längs Sumparns östra och västra kanter och via broförbindelser från öster och väster. I området finns ingen genomfartstrafik, vilket gör att trafikmängderna är relativt små. Detta gör det möjligt att förverkliga strandområdena i södra spetsen i form av en högklassig promenad. Byggandet i området stärker innerstadens och stadskärnans samt Fiskehamnens ställning i områdes- och samhällsstrukturen. Fiskehamnen blir genom att Knekten och broarna byggs en del av innerstaden.
I detaljplanen föreslås cykelplatser för invånarna i kvartersområdena för flervåningshus (AK) med dimensioneringen 1 cykelplats/30 m² vy och dessutom platser för besöksparkering. Invånarnas bilparkering förläggs till lokaler under gårdsdäck i kvarteren. I fråga om antalet bilplatser anges det inga bestämmelser i planlösningen, utan området är ett pilotområde för tillämpning av den s.k. principen för marknadsbestämd parkering. Då förverkligar projekteraren ett sådant antal bilplatser som anses vara lämpligt och överlåter dessa till invånarna till marknadspris. Under Hamnmästarkajen anges en reservering för en parkeringsanläggning under jord. För en körramp till parkeringsanläggningen anges en reservering på Stuvargränden. Att en bestämmelse som gäller anläggande av bilplatser saknas när det gäller byggande av bostäder hindrar inte att anläggandet av bilplatser styrs till exempel i samband med tomtöverlåtelse.
Beslut som detaljplanelösningen bygger på
Detaljplanelösningen främjar att stadens strategiska mål uppnås i och med att planlösningen bidrar till byggande av nytt högklassigt bostadsbestånd och stärker det maritima Helsingfors samt hjälper staden att förbereda sig på effekter av extrema väderfenomen. Detaljplanelösningen stämmer överens med delgeneralplanen för Sörnässtranden och Hermanstadsstranden (trädde i kraft 14.3.2008). Enligt delgeneralplanen utgör området främst flervåningshusbetonat bostadsområde.
I planlösningen tillämpas principerna om ett lokalt och marknadsbestämt parkeringssystem som presenterades för stadsmiljönämnden 9.4.2019.
Områdets utgångspunkter och nuläge
Området utgör en del av före detta hamnområde i Sörnäs och på samma plats låg tidigare ön Knekten. Knekten är den sydligaste spetsen av projektområdet Fiskehamnen och ligger söder om Knektkanalen som avgränsar Sumparn där byggarbeten pågår i nuläget. I området finns i nuläget en plats för tillfällig lagring av jord- och schaktmassor, grus- och asfaltplaner, uppläggning av båtar, skrotbåtar, sommarkaféet Ihana och Sompasauna. Dessutom hör vattenområde till området.
För området gäller flera detaljplaner från åren 1982–2017.
Området ägs av Helsingfors stad. Detaljplanen har utarbetats på initiativ av staden.
Detaljplanelösningens kostnader
Genomförandet av detaljplanelösningen medför kostnader på 75–80 miljoner euro exklusive mervärdesskatt för staden. Staden får tomtintäkter på cirka 120 miljoner euro. Kostnaderna för brokonstruktionerna i detaljplaneområdet har presenterats i anslutning till översiktsplanen för Kronbroarna och kostnaderna för spårvägen i anslutning till översiktsplanen för Fiskehamnens spårvägar. Kostnaderna ovan har inte inkluderats i kalkylen över detaljplanen för Knekten.
Förslaget till detaljplan offentligt framlagt
Detaljplaneförslaget presenterades för stadsmiljönämnden 9.4.2019 och nämnden bestämde 16.4.2019 att förslaget till detaljplaneändring ska hållas offentligt framlagt. Förslaget till detaljplan hölls i enlighet med 65 § i markanvändnings- och bygglagen offentligt framlagt under 30 dagar 30.4–29.5.2019.
En anmärkning gjordes mot detaljplaneförslaget. Påpekandena i anmärkningen gällde Havshagsbrons underfartshöjd samt havsnivåhöjningen och markanvändningen i strandområdena i Helsingfors.
Utlåtande om detaljplaneförslaget kom från följande: Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT), Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM), Museiverket, Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen) och stadsmuseet. Helen Ab, Helen Elnät Ab och fostrans- och utbildningssektorn meddelade att de inte har någonting att yttra om förslaget. Påpekandena i myndighetsutlåtandena om förslaget till detaljplan gällde vattenförsörjningen och ledningsflyttningar, fasadernas ljudisoleringsförmåga, kollektivtrafiken, sättet att bygga utrymmena för spårvägstrafik och broarnas stadsbild.
Åtgärder efter att förslaget hölls offentligt framlagt
I rapporten om växelverkan anges anmärkningen och myndighetsutlåtandena i sammandrag och genmälena till dessa. Det som har framförts i påpekandena har beaktats med hänsyn till detaljplanens mål och i den mån det är ändamålsenligt.
I detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet gjordes ändringar efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs i detalj i detaljplanebeskrivningens sista kapitel.
Närmare motiveringar
Motiveringarna till detaljplanelösningen framgår mer i detalj av den bifogade detaljplanebeskrivningen.
Kaupunginhallitus 11.11.2019 § 747
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy 10. kaupunginosan (Sörnäinen, Hanasaari, Vilhonvuori) katu- ja vesialueen asemakaavan ja 10. kaupunginosan (Sörnäinen, Sompasaari, Hanasaari, Vilhonvuori) satama-, vesi- ja katualueen asemakaavan muutoksen 9.4.2019 päivätyn ja 22.10.2019 muutetun piirustuksen nro 12576 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein. Muodostuvat uudet korttelit 10667-10680.
Esittelijä
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36154
Kaupunkiympäristölautakunta 22.10.2019 § 509
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- 9.4.2019 päivätyn ja 22.10.2019 muutetun asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12576 hyväksymistä. Asemakaava koskee 10. kaupunginosan (Sörnäinen, Hanasaari, Vilhonvuori) katu- ja vesialuetta ja asemakaavan muutos koskee 10. kaupunginosan (Sörnäinen, Sompasaari, Hanasaari, Vilhonvuori) satama-, vesi- ja katualueita (muodostuvat uudet korttelit 10667-10680)
Lisäksi lautakunta päätti
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutukseen. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Sörnäistenkatu 1, sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat arkkitehti Salla Hoppu, liikenneinsinööri Riikka Österlund ja tiimipäällikkö Matti Kaijansinkko. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
16.04.2019 Ehdotuksen mukaan
09.04.2019 Pöydälle
15.11.2017 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Salla Hoppu, arkkitehti, puhelin: 310 37240
Riikka Österlund, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37312
Kaarina Laakso, diplomi-insinööri (teknistaloudelliset asiat), puhelin: 310 37250
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 28.5.2019
Kaupunginmuseo on lausunut Nihdin asemakaavamuutoksen oas-vaiheesta 23.1.2018. Nihdin kaava-alue kuuluu entisen Sörnäisten sataman laiturialueeseen. Nihdin saari kuului historiallisten Kruunuvuorenselän saarten joukkoon, joita 1800-luvun lopulta alkaen hyödynnettiin kasvavan teollisuuskaupungin asukkaiden virkistyskäyttöön. Liikennöinti saarille oli järjestetty höyrykäyttöisillä pienaluksilla. Vuosisadan vaihteessa Nihdin saaressa asui Helsingin satamamestari. Satamamestarin huvilan lisäksi saarella sijaitsi tuolloin vehmaita viljelyksiä. Vuonna 1913 saaren isäntä vaihtui, kun Suomalainen Pursiseura SPS asettui vanhaan huvilaan. Saareen rakennettiin erillinen pursiseuran ravintola, ja rannat täyttyivät venelaitureista. Sörnäisten sataman uudistusten ja laajennusten yhteydessä Nihdin saari kuroutui mantereeseen 1960-luvun alkuvuosina, ja saaresta muodostui osa uutta laiturirakennetta.
Kaavaluonnoksessa ehdotetaan maantäyttöä laajennettavaksi pienvenesatamalla laiturialueen itäreunalla. Kaava-alue liitetään mantereeseen siltarakenteella, joka Merihaasta liittyy Hiilisatamaan ja Nihtiin. Siltojen rakenne ja ilme tulee sovittaa historiallisesti merkittävän satama-alueen, kaupungin sisälahden ja siihen liittyvien kaupunginosien kaupunkikuvallisiin arvoihin. Nämä tekijät tulee huomioida siltarakenteesta käytävän kilpailun arvioinnissa.
Kaupungin imagoa ja kaupunkilaisten arkea virkistänyt Sompasauna on vakiintunut paikalleen, tyhjentyneen satama-alueen kärkeen. Tässä luotua kaupunkikulttuurin potentiaalia hyödynnetään paikan kehittämisessä jatkossa. Muistumat alueen historiasta ja käytöstä satama-alueena omaavat kaupunkikulttuurin potentiaalia kokonaisuutena.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 23.1.2018
15.11.2017 Pöydälle
Lisätiedot
Mikko Lindqvist, arkkitehti, puhelin: +358 9 310 36972
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 13.02.2019 § 12
Päätös
Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12576 pohjakartan kaupunginosassa 10 Sörnäinen. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:
Asemakaavan numero: 12576
Kaupunginosa: 10 Sörnäinen
Kartoituksen työnumero: 15/2018
Pohjakartta valmistunut: 21.1.2019 Uusinta (ensi tilaus 2018)
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000
Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.
Lisätiedot
Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 310 31911
Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883
Nimistötoimikunta 13.12.2017 § 46
Nimistötoimikunta jatkoi 15.11.2017 pöydälle jätettyä Nihdin nimistön käsittelyä. Nimistötoimikunta päätti esittää alueelle seuraavia uusia nimiä:
KAAVANIMET
Aallonhalkoja–Vågbrytaren (olemassa oleva nimi);
Ahtaajankuja–Stuvargränden
(katu)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); ahtaaja = ahtaustyöntekijä (Kielitoimiston sanakirjasta);
Finkensilta–Finkes bro (olemassa oleva nimi);
Hiilisatamansilta–Kolhamnsbron
(silta)
Perustelu: Hanasaaren voimalaitoksen hiilisataman mukaan, joka on toistaiseksi viimeinen Sörnäisten sataman jäljellä olevista satamatoiminnoista. Voimalaitos tullaan sulkemaan vuoden 2024 loppuun mennessä;
Konttisatamankatu–Containerhamnsgatan
(katu)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); Sörnäisten konttisataman mukaan, joka oli toiminnassa vuoteen 2008 asti;
Konttinosturinkuja–Containerkransgränden
(katu)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); konttinosturi = kontteja käsittelevä nosturi (Kielitoimiston sanakirjasta);
Koukkupojankuja–Hakpojksgränden
(katu)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); koukkupoika = ahtaaja, joka irrottaa ja kiinnittää taakan nosturin koukkuun tai siitä riippuvaan nostotyökaluun (Paunonen 2000: 490);
Kraanakuskinkuja–Kranförargränden
(katu)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); kraanakuski = satamanosturin ohjaaja (Paunonen 2000: 492);
Manttelimiehenkuja–Signalgivargränden
(katu)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); manttelimies eli mantteli eli merkinantaja = ahtaajaryhmän nokkamies, joka antaa merkit, milloin taakka nostetaan ja lasketaan (Paunonen 2000: 623);
Merihaansilta–Havshagsbron (olemassa oleva nimi);
Nihdinlaituri–Knektkajen
(katu)
Perustelu: Liitynnäinen, Nihdin eli Nihtisaaren mukaan;
Nihdinranta–Knektstranden
(katu)
Perustelu: Liitynnäinen, Nihdin eli Nihtisaaren mukaan;
Pinkkarinkuja–Låglyftargränden
(katu)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); pinkkari = pinoamisvaunu;
Satamamestarinlaituri–Hamnmästarkajen
(katu)
Perustelu: Muistonimi; Nihdissä 1890-luvulta aina vuoteen 1913 asuneen ja saaren vuokranneen Sörnäisten satamamestari, merikapteeni Wilhelm (Vilhelm) Alfred Svenssonin (1841–1917) mukaan, joka myös omisti suositun meritarvikekaupan sekä kasvatti saaressa kukkia ja hedelmiä. Uudessa Suomettaressa 19.1.1917 julkaistun kuolinuutisen yhteydessä kerrotaan, että satamamestari Svensson oli syntynyt Helsingissä. Purjehdittuaan useita vuosia merillä hän suoritti vuonna 1864 perämiestutkinnon ja 1867 kapteenintutkinnon. ”Purjehdittuaan vielä useilla eri laivoilla kapteenina tuli hänestä 1879 Sörnäisten satamamestari, jona hän toimi kuolemaansa asti. Myös laivanvarustustoimintaan otti Svensson osaa täällä.”;
Sompasaarenlaituri–Sumparkajen (olemassa oleva nimi);
Tihtaalinkatu–Dykdalbsgatan
(katu)
Perustelu: Ryhmänimi (satamarakennelmat); liitynnäinen, Tihtaalinpuiston mukaan;
ja
Tihtaalinpuisto–Dykdalbsparken
(viheralue)
Perustelu: Ryhmänimi (satamarakennelmat); Nihdin edustalla sijaitsevan tihtaalin eli tiktaalin mukaan; tihtaali = pohjaan juntatuista paaluista tehty laivojen kiinnityspaikka esimerkiksi kompassitarkastusta varten (Paunonen 2000: 1175).
KORTTELINNIMET
Armi–Armen
(kortteli)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); armi = 1) satamanosturin puomi, 2) trukin hanhenkaula ahtauksessa (Paunonen 2000: 63);
Brygga–Bryggan
(kortteli)
Perustelu: Ryhmänimi (satamarakennelmat); brygga = laituri (Paunonen 2000: 115);
Kaija–Kajen
(kortteli)
Perustelu: Ryhmänimi (satamarakennelmat); kaija = (satama)laituri (Paunonen 2000: 398);
Käkikello–Gökuret
(kortteli)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); käkikello = satamanosturi;
Lukki–Grensletrucken
(kortteli)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); lukki eli konttilukki = konttiauto (Paunonen 2000: 590), nosturiajoneuvo;
Plimsoll–Plimsoll
(kortteli)
Perustelu: Ryhmänimi (merenkulku, konttisatamatoiminta); Plimsollin merkin eli lastimerkin mukaan, joka on aluksen ulkokyljessä oleva merkki, joka osoittaa, kuinka syvälle aluksen saa lastata eri vuodenaikoina ja eri vyöhykkeissä. Plimsollin merkin kehitti englantilainen Samuel Plimsoll (1824–1898). Merkki on erittäin tunnettu symboli merenkulkijoiden ja merimiesten keskuudessa;
Pollari–Pollaren
(kortteli)
Perustelu: Ryhmänimi (satamarakennelmat); pollari = laivaköyden kiinnityspilari (Paunonen 2000: 825);
Punainenhanska–Röda handsken
(kortteli)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); punainen hanska on manttelimiehen eli manttelin työväline, jolla hän ohjaa suuntia ja toimintaa konttisatamassa (ks. Manttelimiehenkuja);
Rahtikirja–Fraktsedeln
(kortteli)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); rahtikirja = rahtitavaraa seuraava asiakirja (Kielitoimiston sanakirjasta);
Spaaki–Spaken
(kortteli)
Perustelu: Ryhmänimi (konttisatamatoiminta); spaaki = kädensija (Paunonen 2000: 1070), satamanosturin ohjain;
Tihtaali–Dykdalben
(kortteli)
Perustelu: Ryhmänimi (satamarakennelmat); liitynnäinen, Tihtaalinpuiston mukaan;
ja
Vartsi–Varvet
(kortteli)
Perustelu: Nimien Vartsi ja Vartši mukaan, jotka ovat Sörnäisten sataman slanginimityksiä 1900-luvun alusta (Paunonen 2000: 1271; Paunonen 2010: 980–982).
Lähteitä:
- Heikki Paunonen 2000: Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii: Stadin slangin suursanakirja. WSOY, Helsinki.
- Heikki Paunonen 2010: Stadin mestat 2. Ikkunoita Helsingin ja sen asukkaiden historiaan ja nykyisyyteen. Edico Oy, Helsinki.
- Sallamaria Tikkanen 1999: Paratiisit ja niiden varjot. Kirjassa: Nokea ja pilvenhattaroita – Helsinkiläisten ympäristö 1900-luvun vaihteessa. Toim. Simo Laakkonen, Sari Laurila, Marjatta Rahikainen ja Päivikki Kallio. Helsingin kaupunginmuseo, Narinkka 1999: 40–41.
- https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/
Terminaalipäällikkö Petri Jäntti ja liikennepäällikkö Andreas Slotte Helsingin Satamasta olivat kutsuttuina asiantuntijoina mukana Nihdin nimistönsuunnittelun alkuvaiheen ideoinnissa, nimiaiheiden valinnassa ja nimiehdotusten loppuvaiheen kommentoinnissa.
15.11.2017 Pöydälle
Lisätiedot
Johanna Lehtonen, nimistönsuunnittelija, puhelin: 310 37386
Detta beslut publicerades 12.12.2019
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
- av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
- av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser
- av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.
En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Besvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut i vilket ändring söks
- på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
- på vilka grunder ändring söks.
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut i vilket ändring söks genom besvär, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandling av ett ärende som gäller ändringssökande. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11–13 |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154