Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestely 2018-2020 (optio vuosille 2020-2022)

HEL 2017-012223
Ärendet har nyare handläggningar
§ 63

Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestelyn jatkaminen optiokaudella

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti käyttää kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksen HEL 2018-005333, 14.6.2018 § 92 mukaista option käyttöönotto-oikeutta jatkaa ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitesopimuksia kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin ja määräajassa toimitettujen hinnantarkistusehdotusten mukaisesti (2) vuodella ajalle 1.8.2020 - 31.7.2022 osa-alueittain seuraavien palveluntuottajien kanssa:

Tehtävä 1, Pilaantuneiden alueiden kunnostukseen liittyvät konsulttityöt:

  1. Vahanen Environment Oy
  2. Ramboll Finland Oy
  3. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
  4. Golder Associates Oy

Tehtävä 2, Sedimenttien tutkimiseen, suunnitteluun ja vesilupahakemusten valmisteluun liittyvät konsulttityöt:

  1. Vahanen Environment Oy
  2. Ramboll Finland Oy
  3. Sitowise Oy

Tehtävä 3, Erityisasiantuntijapalvelut

    1. Vahanen Environment Oy, **********

    2. Vahanen Environment Oy, **********

      1. Ramboll Finland Oy, **********

      2. Ramboll Finland Oy **********

        1. Vahanen Environment Oy, **********

        2. Tapio Strandberg Oy **********

        3. Vahanen Environment Oy, **********

          1. Vahanen Environment Oy, **********

          2. Pöyry Finland Oy, **********

          3. Sitowise Oy, **********

          Hankinnan arvonlisäveroton arvo on noin 11 000 000 euroa.

          Päätöksen perustelut

          Kaupunkiympäristön toimialalla on voimassa olevat puitesopimukset ympäristöteknisten konsulttipalveluiden hankinnasta. Puitesopimukset päättyvät 31.7.2020, mutta niihin sisältyy mahdollisuus jatkaa sopimuksia kahden (2) vuoden optiokaudella.

          Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa ja puitesopimuksissa on sovittu, että hankintaan sisältyy myös mahdollisuus optiokauteen (2+2 vuotta). Hankinnan ennakoidun arvon laskennassa huomioitiin myös optiokaudet.

          Henkilömuutokset

          Puitesopimuksen mukaisesti sopimustoimittajan tarjouksessa nimeämien vastuuhenkilöiden ja muiden suunnitteluhenkilöiden vaihto edellyttää aina sopimustoimittajan kirjallista esitystä ja tilaajan hyväksyntää. Uuden asiantuntijan erityisosaamisen, ammattitaidon ja kokemuksen tulee olla vastaava kuin tarjouksessa nimetyillä asiantuntijoilla.

          Tehtävässä 3, Erityisasiantuntijapalvelut puitesopimukset koskevat tarjottua yksittäistä asiantuntijaa. Osalla sopimustoimittajista kyseiset asiantuntijat eivät ole enää käytettävissä, joten näiltä on pyydetty esitykset korvaavista henkilöistä. Tehtävän 3 osalta henkilömuutoksia ovat esittäneet:

          • Golder Associates Oy osa-alueen A, In situ –kunnostus osalta
          • Vahanen Environment Oy osa-alueiden A, In situ –kunnostus ja B, pohjaveden mallinnus osalta

          Muut puitesopimustoimittajat eivät ole esittäneet asiantuntijoiden vaihdoksia tehtävään 3.

          Golder Assocates Oy:n esittämä korvaava henkilö ei vastaa erityisosaamiseltaan, ammattitaidoltaan ja kokemukseltaan alkuperäisessä puitesopimuksessa olevaa asiantuntijaa. Tehtävän 3, osa-alueen A puitesopimusta ei siten esitetä jatkettavaksi Golder Assocates Oy:n kanssa optiokaudella.

          Vahanen Environment Oy:n osa-alueessa A, In situ –kunnostus esittämä korvaava henkilö omaa riittävän asiantuntemuksen verrattuna alkuperäisessä tarjouksessa esitettyyn henkilöön ja esitys voidaan siten hyväksyä.

          Vahanen Environment Oy:n esittämä korvaava henkilö osaa-alueessa B, pohjaveden mallinnus ei vastaa erityisosaamiseltaan, ammattitaidoltaan ja kokemukseltaan alkuperäisessä puitesopimuksessa olevaa asiantuntijaa. Puitesopimusta ei siten esitetä jatkettavaksi optiokaudella Vahanen Environment Oy:n kanssa Tehtävän 3, osa-alueen B, pohjaveden mallinnus osalta.

          Veloitusperusteiden tarkistus

          Puitesopimuksen jatkamisen yhteydessä toimittajilla on voimassa olevan sopimuksen mukaan oikeus tarkistaa veloitusperusteita. Sopimustoimittajan on toimitettava Tilaajalle mahdollinen sopimushinnan tarkistusehdotus viimeistään kaksi (2) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä sähköpostitse.

          Tarkistusehdotuksen on oltava kohtuullinen ja perustuttava sopimuskauden aikana tapahtuneeseen todelliseen kustannustason muutokseen. Tilaaja ei hyväksy todellisen kustannustason muutosta ylittäviä eikä määräajan jälkeen toimitettuja tarkistusehdotuksia. Tilaajan hyväksymä sopimushinnan muutos astuu voimaan mahdollisesti käyttöön otettavan optiokauden alussa eikä sitä voida enää tarkistaa optiokauden aikana.

          Yritykset ovat tarkistaneet veloitusperusteita SKOL-luokituksen ryhmittäin. Esitykset vaihtelivat 0:sta - 6 %:iin. Korotusesitykset on esitetty tarkemmin liitteissä 1-5. Tarkistukset ovat hyväksyttävissä.

          Muutoin noudatetaan alkuperäisen puitesopimuksen mukaisia ehtoja.

          Optiokauden käyttö

          Yhteistyö puitesopimuskonsulttien kanssa on sujunut hyvin, eikä uudella kilpailutuksella katsota saatavan merkittävää etua. Puitesopimusten jatkaminen kahdella (2) optiovuodella on siten perusteltua, lukuun ottamatta tehtävän 3 osa-alueita A ja B, joissa puitesopimustoimittajien kaikkia esityksiä korvaavista asiantuntijoista ei voida pitää hyväkysyttävänä. Puitesopimusta ei esitetä jatkettavaksi tehtävän 3 osa-alueen A osalta Golder Associates Oy:n kanssa, eikä tehtävän 3 osa-alueen B osalta Vahanen Environment Oy:n kanssa. Muilta osin puitesopimuksia esitetään jatkettavaksi optiokaudella.

          Optiokausi alkaa nykyisten sopimusten päättyessä 1.8.2020 ja päättyy 31.7.2022, jolloin puitesopimukset päättyvät ilman erillistä irtisanomista.

          Toimivalta

          Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 15.5.2018 § 243) mukaan maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista ilman eurorajaa. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

          Detta beslut publicerades 22.06.2020

          MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

          Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

          OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
          Oikaisuvaatimusaika

          Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

          Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

          Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

          Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

          Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

          Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

          Oikaisuvaatimusviranomainen

          Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
          kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

          Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

          Sähköpostiosoite:
          helsinki.kirjaamo@hel.fi
          Postiosoite:
          PL 10
           
          00099 HELSINGIN KAUPUNKI
          Faksinumero:
          (09) 655 783
          Käyntiosoite:
          Pohjoisesplanadi 11-13
          Puhelinnumero:
          (09) 310 13700 (Yleishallinto)

          Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

          Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

          Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

          • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
          • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
          • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

          Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

          Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

          Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

          Pöytäkirja

          Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

          VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
          Valitusaika

          Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

          Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

          Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

          Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

          Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

          Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

          Valitusviranomainen

          Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

          Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

          Postiosoite:
          Radanrakentajantie 5
           
          00520 HELSINKI
          Sähköpostiosoite:
          markkinaoikeus@oikeus.fi
          Faksinumero:
          029 56 43314
          Käyntiosoite:
          Radanrakentajantie 5
          Puhelinnumero:
          029 56 43300

          Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

          Valituksen muoto ja sisältö

          Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

          Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

          • päätös, johon haetaan muutosta
          • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
          • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

          Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

          Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

          Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

          Valitukseen on liitettävä

          • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
          • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
          • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
          Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

          Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

          Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

          Sähköpostiosoite:
          helsinki.kirjaamo@hel.fi
          Postiosoite:
          PL 10
           
          00099 HELSINGIN KAUPUNKI
          Faksinumero:
          (09) 655 783
          Käyntiosoite:
          Pohjoisesplanadi 11-13
          Puhelinnumero:
          (09) 310 13700 (Yleishallinto)

          Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

          Odotusaika

          EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

          Oikeudenkäyntimaksu

          Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

          Pöytäkirja

          Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

          Stäng

          Mer information fås av

          Kati Valkama, johtava ympäristöasiantuntija, puhelin: 09 310 36573

          kati.valkama@hel.fi

          Beslutsfattare

          Rikhard Manninen
          maankäyttöjohtaja

          Bilagor

          1. Hinnantarkistusehdotus Vahanen Environment Oy 19.3.2020
          2. Hinnantarkistusehdotus Ramboll Finland Oy 18.3.2020
          3. Hinnantarkistusehdotus FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy 19.3.2020
          4. Hinnantarkistusehdotus Golder Associates 20.3.2020
          5. Hinnantarkistusehdotus Sitowise Oy 19.3.2020

          I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.