Hakemus vahingon korvaamiseksi kaupungin vakuutusrahastosta, Työterveys Helsinki, Helsinginkatu 24
Helsingin kaupungin vakuutusrahastokorvauksen maksaminen kaupunkiympäristön toimialalle
Päätös
Kansliapäällikkö päättää hyväksyä kaupunkiympäristön toimialan Helsingin kaupungin vakuutusrahastolle osoitetun vahinkokorvaushakemuksen koskien Helsingin työterveyskeskuksen Helsinginkatu 24 tiloja (liite 1). Vakuutusrahastosta maksetaan tapahtuneesta vesivahingosta koituneita kuluja 770 976 euroa kaupunkiympäristön toimialalle. Korvauksesta on vähennetty vahinkokustannusten vähimmäisraja 50 000 euroa eli vakuutusrahastokorvaus maksetaan tällöin vain tämän vähimmäisrajan ylittävästä osuudesta (820 976–50 000=770 976).
Päätöksen perustelut
Kaupunkiympäristön toimiala on hakenut vakuutusrahastosta Helsingin työterveyskeskuksen Helsinginkatu 24 sijaitsevan toimipisteen juomavesiautomaatin hajoamisesta aiheutuneita suunnittelu-, tutkimus-, purku- ja rakennuskustannuksia. Edellä mainitut kustannukset ovat olleet 31.12.2017 mennessä yhteensä 820 976 € (Alv 0%) (liite 2).
Helsinginkatu 24:ssä havaittiin vesivahinko 5.8.2016. Vesi eteni kuudennesta kerroksesta viidennen kautta neljänteen kerrokseen. Vahinkokartoittajan (Lassila & Tikanoja Oy) mukaan vahinko aiheutui juoma-automaatin sisäisen vesijohdon hajoamisesta. Vahingon laajuuden kartoitti ja kuivatuksen aloitti Lassila & Tikanoja. Lopullinen vauriolaajuus selvisi vasta korjaustöiden yhteydessä.
Rakennus on Helsingin kaupungin omistama ja kaupunkiympäristön toimialan ylläpito vastaa rakennuksen omistajahallinnosta.
Talousarvion noudattamisohjeissa, koskien myös vuosia 2016 ja 2017, todetaan Helsingin kaupungin vakuutusrahaston osalta, että vahingosta aiheutuneita kustannuksia on haettava korvattavaksi sen vuoden aikana, jona vahinko on tapahtunut, kuitenkin viimeistään vahinkotapahtumaa seuraavan vuoden loppuun mennessä. Ko. ohjeissa on ohjeistettu myös, mikäli arvioidaan vahinkokustannusten nousevan yli 50 000 euroon, on vahingosta ilmoitettava kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastolle. Ohjeistuksessa todetaan myös, että korvaushakemukset liitteineen toimitetaan kirjaamoon Ahjo-järjestelmässä. Kirjaamo on avannut diaarinumerolla HEL 2017-012306 asiaa koskevan käsittelyn 13.11.2017, jolloin voidaan katsoa hallintolain 4 luvun 20 §:n mukaan asian tulleen vireille. Lisäksi vahingosta on tiedotettu kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastoa ohjeistuksen mukaisesti. Näin ollen on perusteltua maksaa vakuutusrahastokorvaus Helsingin kaupungin vakuutusrahastosta.
Helsingin kaupungin vakuutusrahaston tarkoituksena on kaupungin oman ja sen huostassa olevan vieraan vakuuttamattoman omaisuuden vahingonvaaran muuntaminen tasaisiksi vuosikustannuksiksi. Rahaston varoja voidaan käyttää myös huomattavan kaupungin henkilöstöön kohdistuvan vahingon tai kaupungin vastuulla olevan vahingon kattamiseen. (Kvsto 17.5.2017 § 240)
Helsingin kaupungin vakuutusrahaston hallinnosta vastaa kaupunginhallitus ja rahastoa hoitaa kaupunginkanslia (Kvsto 17.5.2017 § 240).
Vakuutusrahaston korvauksista päättää kansliapäällikkö tai hänen määräämänsä viranhaltija. Kaupunginhallituksen päättämää määrää pienempiä vahinkoja ei korvata. Päätös ei kuitenkaan koske kaupungin huostassa olevaa vierasta vakuuttamatonta omaisuutta. Korvauksen myöntäminen rahaston varoista ei poista toimialan eikä liikelaitoksen velvollisuutta periä korvaus vahingon aiheuttajalta eikä mahdolliselta muulta korvausvelvolliselta. Mikäli näin saadaan myöhemmin perityksi korvauskokonaisuudessaan tai osittain, on se tilitettävä rahastoon siihen määrään asti, joka rahastosta on suoritettu. (Kvsto 17.5.2017 § 240.)
Kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosasto on valmistellut asian yhdessä hallinto-osaston oikeuspalveluiden kanssa ja saanut tarkastusvirastolta lausunnon korvausasiasta (liite 3).
Detta beslut publicerades 30.08.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Juha Kesänen, riskienhallinnan asiantuntija, puhelin: 09 310 36117