Pakilan palvelurakennukset -allianssihanke

HEL 2017-013185
Ärende 3. / 122 §

Pakilan palvelurakennukset, toteuttajan valinta

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Pakilan palvelurakennukset allianssihankkeen allianssikumppaniksi kilpailumenettelyn mukaisella laatu- ja palkkiovertailulla parhaaksi arvioidun toteuttajan NCC Suomi Oy:n.

Kaupunkiympäristön toimiala on arvioinut hankinnan arvonlisäverottomaksi hinnaksi 36,7 miljoonaa euroa.

B

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennetun omaisuuden hallintapäällikön allekirjoittamaan hankkeen kehitysvaiheen allianssisopimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan kuvaus

Pakilan palvelurakennukset -hankkeessa suunnitellaan Pakilan yläasteen koulun ja Pakilan ala-asteen koulun sekä päiväkoti Havukan ja päiväkoti Pakilan tilojen kehittäminen kokonaisuutena. Samassa yhteydessä tarkastellaan myös liikunta-alueiden ja mahdollisesti vapautuvien tonttien kehittämistä sekä väistötilaratkaisuja.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti kokouksessaan 25.1.2018 hyväksyä, että rakennetun omaisuuden hallintapalvelu toteuttaa Pakilan palvelurakennusten kehittämishankkeen jatkovalmistelun projektiallianssina.

Allianssi muodostetaan kahdessa vaiheessa kilpailuttamalla ensiksi suunnitteluryhmä ja sitten toteuttajaosapuoli. Tilaaja julkaisi 24.4.2018 toteuttajan hankintailmoituksen. Kaksi tarjoamisesta kiinnostunutta rakennusyhtiötä jätti tilaajalle osallistumishakemukset.

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö teki 30.5.2018 päätöksen neuvottelumenettelyyn kutsuttavien tarjoajien valinnasta. Neuvottelumenettelyyn kutsuttiin ja alustavat tarjoukset pyydettiin molemmilta vähimmäisvaatimukset täyttäneeltä tarjoajalta.

Hankintamenettelyn tavoitteena on valita palveluntuottaja, jolla on parhaat edellytykset ja osaaminen toteuttaa hanke yhdessä tilaajan kanssa.

Tilaaja neuvotteli kutsuttujen kahden tarjoajan kanssa erikseen allianssin sopimusehdot ja järjesti kahdet kehitystyöpajat, joissa tilaaja ja tarjoajat yhdessä kehittivät hanketta suunnitteluryhmän alustavan hankesuunnitelman pohjalta. Samalla tilaaja arvioi ja pisteytti tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakyvyn (painoarvo 25 %). Tarjousneuvotteluiden päätyttyä tilaaja julkaisi lopullisen tarjouspyynnön ja tarjoajat jättivät tarjouksensa 10.10.2018 mennessä. Tarjouksiin sisältyivät alustavat hankesuunnitelmat, joiden pohjalta tilaaja arvioi ja pisteytti tarjoajien kyvykkyyttä tuottaa arvoa rahalle (painoarvo 40 %). Tämän jälkeen tilaaja avasi ja pisteytti palkkiotarjoukset (painoarvo 35 %).

Pisteytettyjen laatu- ja palkkiotarjousten perusteella kilpailussa eniten pisteitä sai NCC Suomi Oy.

Tarjoajien laatuvertailun pisteytystaulukko on liitteenä 1, palkkiovertailun pisteytystaulukot liitteenä 2, pisteytysten yhteenveto liitteenä 3 ja perustelumuistio liitteenä 4.

Tarkoitus on, että rakennetun omaisuuden hallintapalvelu tekee valittavan tarjoajan kanssa kehitysvaiheen allianssisopimuksen ja käynnistää hankkeen kehitysvaiheen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 28.6.2018 valinnut vastaavalla menettelyllä suunnittelijaryhmän, josta tulee allianssisopimuksen kolmas osapuoli.

Kehitysvaiheen perusteella laaditaan peruskorjaus-, laajennus- ja uudisrakennushankkeina toteutettavasta palvelurakennusten kokonaisuudesta hankesuunnitelma, jonka hyväksyy kaupunginvaltuusto. Käyttäjätoimialat osallistuvat hankinta- ja kehitysvaiheisiin, ja käyttäjätoimialoilta pyydetään lausunto hankesuunnitelmasta. Tilaaja tekee päätöksen kehitysvaiheen päättämisestä ja siirtymisestä toteutusvaiheeseen sen jälkeen, kun palvelurakennuskokonaisuuden tavoitekustannus ja hankesuunnitelma on hyväksytty.

Hankkeen laajuus, aikataulu ja rahoitus

Kaupungin hankkeena toteutettavan hankkeen laajuuden on alustavasti arvioitu olevan yhteensä noin 11 000 brm².

Tavoitteena on aloittaa hankkeen toteutus vuoden 2019 aikana Pakilan yläasteen uudisrakennuksen toteutuksesta. Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa on hankkeen suunnittelulle ja toteutukselle varattu rahoitusta yhteensä 42,6 miljoonaa euroa siten, että toteutus tapahtuisi vuosina 2019 - 2025.

Toteutuksen arvioitu hinta, allianssihankkeen kehitys- ja toteutusvaiheet yhteenlaskettuna, on arvonlisäverottomana 36,7 miljoonaa euroa. Hankkeen laajuus ja kustannukset täsmentyvät kehitysvaiheessa hankesuunnitelmaa laadittaessa.

Stäng

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 28.06.2018 § 95

25.01.2018 Ehdotuksen mukaan

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennetun omaisuuden hallinta Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 30.05.2018 § 20

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennetun omaisuuden hallinta Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 10.04.2018 § 10

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennetun omaisuuden hallinta Palvelutilaverkko Yksikön päällikkö 09.02.2018 § 4

Stäng

Detta beslut publicerades 05.11.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Jaakko Stauffer

Mer information fås av

Reetta Amper, hankesuunnittelija, puhelin: 09 310 38283

reetta.amper@hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23466

jarmo.raveala@hel.fi

Bilagor

1. Pakilan palvelurakennukset, laatuvertailun pisteytys
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Pakilan palvelurakennukset, palkkiovertailun pisteytys
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Pakilan palvelurakennukset, pisteytysyhteenveto
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Pakilan palvelurakennukset, arvioinnin perustelumuistio
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.