Pakilan palvelurakennukset -allianssihanke

HEL 2017-013185
Ärende 12. / 171 §

Oikaisuvaatimukset koskien Pakilan ala-asteen sekä päiväkoti Havukan väistötilojen hankesuunnitelmaa

Helsingfors stadsstyrelse

Päätös

A)

Kaupunginhallitus hylkäsi ********** tekemän oikaisuvaatimuksen koskien kaupunginhallituksen päätöstä 16.12.2019, § 865 Pakilan ala-asteen sekä päiväkoti Havukan väistötilojen hankesuunnitelmasta.

B)

Kaupunginhallitus hylkäsi ********** tekemän oikaisuvaatimuksen koskien kaupunginhallituksen päätöstä 16.12.2019, § 865 Pakilan ala-asteen sekä päiväkoti Havukan väistötilojen hankesuunnitelmasta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Päätös, jota oikaisuvaatimukset koskevat

Kaupunginhallitus on 16.12.2019, § 865 hyväksynyt Pakilan ala-asteen ja päiväkoti Havukan väistötilan 21.10.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 4 200 brm² ja hankkeen enimmäishinta 60 kuukauden vuokra-ajalle on enintään 9 000 000 euroa.

Väistötilat tarvitaan Pakilan ala-asteen perusparannus- ja laajennushankkeen sekä päiväkoti Havukan korvaavan uuden päiväkodin rakentamisen väistötilaksi yhteensä noin 36
kuukauden ajaksi.

Päätöksen mukaiset väistötilat toteutetaan Paloheinäntie 40 ja 42 väliselle leikkikenttäkorttelialueelle (nk. Aulikin puisto) sijoitettavina siirtokelpoisina paviljonkeina.

Päätös on liitteenä 1.

Oikaisuvaatimuksen tekeminen ja tutkiminen

Kuntalain (410/2015) 134 § 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti toimivaltaiselle viranomaiselle säädetyssä määräajassa. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä sekä tarkoituksenmukaisuus- että laillisuusperusteella.

Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen voi tehdä kunnan jäsen että asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi kohdistuu.

Oikaisuvaatimusten tekijät ovat kunnan jäseniä, joten heillä on oikeus tehdä asiassa oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimukset on tehty määräajassa ja ne on tehty oikealle toimielimelle.

Oikaisuvaatimukset ovat liitteenä 2 ja 3.

Oikaisuvaatimukset ja niiden perusteet

Oikaisuvaatimuksissa on vaadittu, että päätöstä muutetaan siten että väistötilaa ei rakenneta Aulikin puistoon ja että väistötilalle etsitään uusi sijoituspaikka lähietäisyydeltä tai, että koulun ja päiväkodin lapset kuljetaan busseilla johonkin jo valmiina olevaan väistötilaan.

Perusteina oikaisuvaatimuksissa on esitetty, että on lainvastaista rakentaa valmiiksi rakennettuun puistoon, sillä alueelta löytyy vaihtoehtoisia paikkoja väistötilalle. Tarvittavia väistötilan sijoittamiseen liittyviä selvityksiä ole tehty. Kaupunginhallituksen päätöksen perustelut ovat puutteelliset ja esitys on valmisteltu huonosti.

Normaalia massiivisempi väistötilarakennus ei sovellu Aulikin puiston ympäristöön keskelle pientalovaltaista aluetta. Väistötila sijoittuisi poikkeuksellisen lähelle ympäröivien rakennusten tontteja ja alueen asukkaiden koteja. Aulikin puisto on asukkaiden ja alueen päiväkotien aktiivisessa käytössä. Väistötilan tieltä joudutaan kaatamaan puita ja Suomi 100 -juhlametsä tuhoutuu.

Väistötila aiheuttaa liikenteelle merkittäviä ongelmia, sillä saattoliikenne tulee tukkimaan alueen liikenteen. Koulun ja päiväkodin henkilökunnalle ei ole esitetty tarpeeksi parkkipaikkoja ja näin ollen autoja pysäköidään jo ennestään ahtaille kaduille. Tämä tekee lasten koulumatkan entistä vaarallisemmaksi ja katujen ylläpidosta tulee haastavampaa.

Väistötilat tulevat todennäköisesti olemaan Aulikin puistossa pidempään kuin kun väliaikaisen rakennuksen rakennusluvan sallima viisi vuotta.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Väistötilojen sijaintipaikan kartoittaminen alkoi vuoden vaihteessa 2018/2019 Pakilan allianssi hankkeen käynnistyttyä. Kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus kaavoittajana, rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus operatiivisena toteuttajana sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tilojen käyttäjänä ovat yhteistyössä kartoittaneet vaihtoehdot, jotka olisivat olleet aikataulun puitteissa toteutettavissa. Vaihtoehdot on tutkittu huolellisesti ottaen huomioon kaikkien edellä mainittujen toimijoiden näkökulmat.

Valmistelun yhteydessä vaihtoehtoina sijaintipaikalle olivat Pikkusuonkujan viereiset YU- ja YL -korttelialueet, joille on vireillä asemakaavamuutos asuinrakentamiselle. Alueen läpi kulkevan hulevesiojan vuoksi tilapäisen rakennuksen perustamiskustannukset ja pihan rakentaminen tulisivat kalliimmiksi kuin Aulikin puistoon. Hulevesioja täytyisi joko siirtää tai tunneloida. Rakentamista tunneloidun ojan päälle ei tukkeutumis- ja tulvimisvaaran sekä sen edellyttämän huollon takia suositella. Kustannuksia lisäisivät myös vaatimus jalkakäytävän rakentamisesta Pikkusuonkujalle ja jalankulkureitin rakentamisesta bussipysäkille. Väistötiloja varten vaadittavia perustamistoimenpiteitä, infrasiirtoja ja liikenneturvallisuuden parantamistoimenpiteitä ei välttämättä olisi mahdollista hyödyntää tulevan asemakaavamuutoksen ratkaisuissa.

Vaihtoehtona väistötilan sijoittumiselle nousi esiin myös niin sanottu HPS:n urheilukenttä, eli Pakilan yläasteen viereinen kenttä. Väistötilan rakentaminen HPS:lle vuokratulle kentälle olisi edellyttänyt vuokrasopimuksen purkamista sekä kentälle ja sille rakennetutulle kuplahallille korvaavan paikan löytämistä. Uusien perustusten rakentaminen kuplahallille olisi myös huomattava lisäkustannus. Lisäksi Pakilan yläaste tarvitsee HPS:n kenttää ja kuplahallia liikuntatuntien käyttöön myös silloin kun ala-aste on väistössä ja erityisesti sitten kun päiväkoti on väistössä ja Pakila-areena on vasta rakenteilla. Viereisen Kehä I:n melu- ja hiukkasvaikutus kohdistuisi ala-aste- ja päiväkoti-ikäisiin lapsiin, jotka ulkoilevat paljon. Ala-asteen ja erityisesti päiväkoti
Havukan osalta olosuhteet heikentyisivät väistön aikana selvästi nykytilanteeseen verrattuna. Huoltoajosta erillisen, turvallisen kulkuyhteyden rakentaminen käyttäjille olisi myös haaste, koska kenttä ei sijaitse kadun varressa.

Aulikin puiston alueella on voimaassa asemakaava nro 6555 (vahvistettu 29.11.1972). Puiston asemakaavan mukainen käyttötarkoitus on leikkikenttä (UL). Asemakaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta poikkeaminen ei ole lainvastaista vaikka lähialueelta löytyisikin vaihtoehtoisia sijoituspaikkoja. Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL, 132/1999) 171 §:n 1 momentin mukaan kunta voi erityisestä syystä myöntänyt poikkeamisen MRL:ssä säädetystä tai sen nojalla annetusta rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta. Lisäksi MRL 176 §:n mukaan rakennusvalvontaviranomainen voi myöntää MRL 171 §:n 2 momentissa säädetyin edellytyksin ja rajoituksin tilapäiselle rakennukselle rakennusluvan.

Suunnitelmien mukaan Aulikin puistoon sijoittuva väistötila tulee noin 10 metrin päähän lähimmän naapuritontin rajasta. Suunniteltu väistötilarakennus noudattelee naapuritalojen korkeutta. Rakennuksen itäpuolella, jossa lähimmät asuintalot sijaitsevat on tontin rajalla korkea pensasaita, joka säilytetään näkösuojana. Alueen asukkailta saadun palautteen johdosta toteutetaan asukkaiden käyttöä varten aidattu leikkialue välituntipihan viereen. Lähistön päiväkodit ovat ilmoittaneet, etteivät ne tarvitse Aulikin puistoa päiväkotien ulkoilutarpeisiin. Rakennettavan väistötilan tieltä joudutaan kaatamaan noin 10 puuta. Suomi 100 -juhlametsän taimet otetaan huomioon suunnitelmissa. Ne on tarkoitus joko suojata aidoilla tai tarvittaessa osa taimista siirretään vähän sivummalle.

Alueen liikennesuunnittelija on arvioinut väistötilan sijoittumisen liikenteellisiä vaikutuksia. Aulikin puiston etu Pikkusuonkujaan verrattuna on sen sijainti vilkkaan Pakilantien itäpuolella, jonne oppilaaksiottoalue painottuu. Tontin vieressä Paloheinäntiellä on bussipysäkki ja myös saattoliikenne henkilöautoilla voi kulkea Paloheinäntietä pitkin. Paloheinäntie on paikallinen kokoojakatu ja siten väljempi kuin Halkosuontie, jonka varrella Pakilan ala-aste sijaitsee. Kevyelle liikenteelle on tarjolla rauhalliset reitit myös Kehä I:n eteläpuolelta. Kevyen liikenteen yhteys Aulikin puiston läpi Paloheinäntielle säilyy. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on arvioinut Aulikin puiston yksin kulkeville ala-asteikäisille Pikkusuonkujaa turvallisemmaksi vaihtoehdoksi.
Paloheinäntiellä on henkilöautojen kadunvarsipysäköintipaikkoja väistötilan viereisissä kortteleissa Tuohimäentien ja Kaskenpolttajantien välisellä osuudella sekä Tervastien ja Sysimiehentien välisellä osuudella. Kaupungin autopaikkaohje kouluille on 1 ap/500 kerros-m² ja päiväkodeille 1 ap/250 kerros-m², mikä kerrosalojen suhteessa laskettuna tekee 12 autopaikkaa. Jos opettajat pysäköivät kadun varrelle, niin 10 autopaikkaa tontilla voidaan pitää riittävänä määränä.

Väistötiloja tarvitaan Pakilan ala-asteen ja päiväkoti Havukan väistötiloiksi noin 36 kuukauden ajaksi. Kaupunginhallituksen päätös väistötilasta on tehty 60 kuukaudeksi eli viideksi vuodeksi. Väistötilaa on tarkoitus käyttää jäljelle jäävä 24 kuukauden aika muiden väistötiloja tarvitsevien lähialueen koulujen ja päiväkotien väistötilana. Kyseessä on tilapäinen rakennus, jolle rakennusvalvontaviranominen voi myöntää rakennusluvan korkeintaan viideksi vuodeksi. MRL 176 §:n 1 momentin mukaan rakennusvalvontaviranomainen voi maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentissa säädetyin edellytyksin ja rajoituksin myöntää rakennusluvan, kun kysymys on tilapäisen rakennuksen rakentamisesta enintään viiden vuoden ajaksi. Tilapäisenä pidetään rakennusta, joka sen rakenne, arvo ja käyttötarkoitus huomioon ottaen on katsottava tarkoitetun pysytettäväksi paikallaan enintään mainitun ajan. Kaupunki voi jatkaa väistötilan vuokrasopimusta 60 kuukauden vuokra-ajan jälkeen, siten että väistötila siirretään siinä tapauksessa toiseen paikkaan.

Lopuksi

Oikaisuvaatimukset tulee hylätä, koska niissä ei ole esitetty sellaisia laillisuus- eikä tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta kaupunginhallituksen päätöstä olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi kumottava.

Stäng

Detta beslut publicerades 19.03.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Mer information fås av

Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Bilagor

2. Oikaisuvaatimus A
3. Oikaisuvaatimus B

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.