Hankintaoikaisuvaatimus (kenttäraportointipalvelun hankinta)
Hankintaoikaisuvaatimus (kenttäraportointipalvelun hankinta)
Päätös
Kaupunginhallitus päätti hylätä kenttäraportointipalvelun hankintapäätökseen kohdistuneen Finn-ID Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustasäännökset
Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan kaupunginhallituksen, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee kaupunginhallitus.
Hankintaoikaisuvaatimus
Kenttäraportointipalvelun kilpailutuksessa tarjouksen antanut Finn-ID Oy on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen määräajassa. Finn-ID Oy on saattanut asian myös valituksena markkinaoikeuteen.
Finn-ID Oy esittää, että kilpailutuksen voittanut tarjoaja (Geometrix Oy) on virheellisesti valittu kilpailutuksen voittajaksi. Perusteluna väitteelleen Finn-ID Oy esittää, että voittaja on osallistunut hankintamenettelyn valmisteluun ja että sillä sen vuoksi on ollut olennaista tietoa hankintamenettelyn kokonaisuudesta, jota muilla tarjoajilla ei ole ollut. Hankintaoikaisuvaatimus vaatimuksineen ja perusteluineen on kokonaisuudessaan tämän esityksen liitteenä.
Hankintamenettely
Ketään tarjoajista ei ole hankintamenettelyssä asetettu eriarvoiseen asemaan.
Ennen hankintamenettelyn aloitusta (ennen tarjouspyynnön julkaisemista) pyydettiin nykyistä sopimustoimittajaa Geometrix Oy:tä toimittamaan tarjouspyyntöasiakirjoihin liitettäväksi asiakirja, jossa kuvataan Helsingin kaupunkiympäristön kenttäraportointialustan integraatiot ympäröiviin järjestelmiin. Lisäksi asiakirjassa on kuvattu muutamia kenttäraportoinnin raportteja sekä dokumenttiaineistoa. Nämä kuvaukset koskevat jo toteutuneita vuosia 2013-2017. Kuvaukset eivät siten koske uuden kilpailutuksen toimintoja, rajapintoja tai raportteja, vaan ovat toimineet kilpailutuksessa faktatietona siitä, kuinka nyt voimassa olevalla sopimuskaudella on toimittu.
Tasapuolisen kilpailuttamisen kannalta on ollut välttämätöntä, että asiakirjassa kuvatut tiedot on julkaistu kaikille potentiaalisille tarjoajille avoimesti osana tarjouspyyntöasiakirjoja.
Asiakirja ja siihen sisältyvät tiedot on pyydetty Geometrix Oy:ltä, koska se on voimassa olevalla sopimuskaudella sopimusosapuolena toimittanut Helsingin kaupungille asiakirjassa mainitut palvelut. Näin ollen sillä on ollut hyvät valmiudet toimittaa nämä tiedot tarjouspyyntöä varten. Geometrix Oy on voimassa olevan sopimuksen mukaisesti vastuussa kenttäraportointipalvelun teknisen dokumentaation ylläpidosta ja toimittamisesta tilaajalle.
Hankintamenettelyä tai tarjouspyyntöasiakirjoja ei ole valmisteltu Geometrix Oy:n kanssa, vaan sitä on ainoastaan pyydetty toimittamaan yllä mainitun liitteen 7 faktatiedot muiden tarjoajien tutustuttavaksi.
Asiakirjaan on kirjattu sana "luottamuksellinen", mutta Geometrix Oy on todennut ennen tarjouspyynnön julkaisemista, että kirjaus ei ole aiheellinen. Asiakirja sisältää palvelun kuvauksen faktatietoa, joka on julkaistavissa osana tarjouspyyntöasiakirjoja.
Hankintayksiköllä on hankintalain mukaisesti harkintavaltaa asettaa hankinnan sisältö tarpeitaan vastaavaksi.
Hankintayksikkö ei ole pitänyt mitään tarjouksista poikkeuksellisen alhaisena. Hankintamenettelyssä ei minkään tarjouksen kohdalla edes harkittu hankintalain 96 §:n mukaista menettelyä, sillä mikään tarjouksista ei vaikuttanut poikkeuksellisen alhaiselta. Hankinnan voi toteuttaa annetuilla hinnoilla.
Kuuleminen
Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta on hallintolain mukaisesti kuultu Geometrix Oy:tä. Geometrix Oy:n lausuma on tämän esityksen liitteenä.
Päätelmä
Hankinnassa ei ole hankinnan suunnittelun eikä hankintamenettelyn aikana millään tavoin poikettu tarjoajien tasapuolisesta ja syrjimättömästä kohtelusta. Hankinta on toteutettu hankintalaissa ja muussa lainsäädännössä säädetyn mukaisesti. Asiassa ei ole ilmennyt mitään sellaista uutta tietoa, joka muuttaisi tätä käsitystä. Näin ollen hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa hankintajohtajan 13.2.2018 tekemää hankintapäätöstä.
Hankintaoikaisuvaatimus tulee sen vuoksi hylätä.
Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 13.02.2018 § 7
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä Geometrix Oy tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpina.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 1 200 000 euroa (alv 0 %) sopimuskaudelta, joka on neljä vuotta.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 22.12.2017 päivättyyn tarjouspyyntöön H126-17 / HEL 2017-013667 Kenttäraportointipalvelu. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 22.12.2017 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Lisäksi hankinnasta on julkaistu korjausilmoitus 22.1.2018.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 31.1.2018. Määräaikaan mennessä saapui 3 tarjousta: Geometrix Oy, Vincit Development Oy ja Finn-ID Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut
vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Kaikki tarjoajat täyttivät vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.
Tarjouspyynnön Päätöksenteon perusteiden mukaan hinnan painoarvo on 80 pistettä ja laadun 20 pistettä.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Geometrix Oy.
Lisätiedot
Harri Kostio, Palvelupäällikkö, puhelin: (09) 310 31717
Detta beslut publicerades 16.04.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §
Föredragande
Mer information fås av
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651