Drumsö Pensionärer rf:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä
Drumsö Pensionärer rf:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Drumsö Pensionärer rf:n oikaisuvaatimuksen toimialajohtajan avustuspäätöksestä 19.12.2017, 106 §.
Perustelut
Toimialajohtajan päätökset järjestöjen tekemistä avustushakemuksista perustuvat kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettaviin yleisohjeisiin (12.12.2011) sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 (288 §) vahvistamiin avustusten jakoperusteisiin.
Drumsö Pensionärer rf anoi vuodelle 2018 sosiaali- ja terveyslautakunnalta avustusta 1 000 euroa käytettäväksi tilaisuuksien vuokrakuluihin.
Toimialajohtaja teki hakemuksesta hylkäävän päätöksen, jonka perusteluissa todettiin, että helsinkiläisten ikäihmisten kuukausitapaamisten tilakuluihin ei myönnetä avustusta, koska toimitetuissa asiakirjoissa on epäselvyyksiä. Epäselvyydet koskivat yhdistyksen vuoden 2016 tilinpäätöstä, jossa tilikauden tulos oli laskettu virheellisesti.
Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavien yleisohjeiden (liite 4) kohdassa 2.8 todetaan, että avustuksen saajien on pidettävä kirjanpitoa kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten edellyttämällä tavalla. Tämä ehto ei täyty yhdistyksen avustushakemuksessa, koska hallitus, toiminnantarkastajat ja yhdistyksen kokous ovat hyväksyneet laskuvirheitä sisältävän tilinpäätöksen vuodelta 2016.
Edellä kuvatun perusteella voidaan katsoa, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty näyttöä siitä, että toimialajohtajan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.
Käsittely
Talouspäällikkö Johanna Simpanen ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä. Heitä kuultiin samassa yhteydessä myös muista sosiaali- ja terveyslautakunnan avustuksia koskevissa oikaisuvaatimusasioissa (tämän pöytäkirjan § 63−69). Tästä syystä jäsen Tuomas Tuure poistui esteellisenä asiantuntijoiden kuulemisen ajaksi kokoustilasta, koska keskustelu koski myös oikaisuvaatimuksen tehnyttä Kynnys ry:tä, johon hän on palvelussuhteessa (hallintolaki 28.1 § 4 kohta). Asiantuntijoiden kuulemisen jälkeen jäsen Tuomas Tuure palasi kokoustilaan ja osallistui tätä asiaa koskevaan keskusteluun ja päätöksentekoon.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Talouspäällikkö Johanna Simpanen ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä.
Drumsö Pensionärer rf:n avustushakemus on tämän asian liitteenä 1. Hakemuksen liitteet ovat nähtävillä kokouksessa sekä tiistaina 13.3.2018 klo 12.00−16.00 osoitteessa Kallion virastotalo, Toinen linja 4 A, 5. krs, huone 519.
Toimialajohtajan yhdistyksen avustushakemuksesta tekemä päätös 19.12.2017, 106 § on tämän asian liitteenä 2.
Yhdistyksen oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 3.
Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet (12.12.2011) ovat tämän asian liitteenä 4.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten hakukuulutus, josta näkyvät avustusten jakoperusteet, on tämän asian liitteenä 5.
Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 93 §:n mukaisessa määräajassa.
Drumsö Pensionärer rf pyytää oikaisuvaatimuksessaan, että yhdistykselle myönnettäisiin avustusta vuokraan.
Perusteluina oikaisuvaatimukselle esitetään, että yhdistys on pyynnöstä toimittanut tilinpäätöksestä uudet lomakkeet, koska niiden kopioon oli ilmestynyt laskuvirhe ja että vuoden 2016 kirjanpito on täysin oikea ilman laskuvirhettä ja perustuu siihen dokumenttiin, jonka perusteella kirjanpitäjä on sen hyväksynyt.
Oikaisuvaatimuksen yhteydessä toimitettiin pyynnöstä vuoden 2016 tilinpäätös, johon oli käsin korjattu lukuja sen mukaisesti kuin sosiaali- ja terveystoimesta oli yhdistykselle ilmoitettu.
Havaitusta virheestä ilmoitettiin yhdistykselle hakemusten käsittelyvaiheessa syksyllä 2017. Yhdistys ei siinä vaiheessa pysynyt virhettä korjaamaan. Oikaisuvaatimuksen yhteydessä toimitetusta korjatusta tilinpäätöksestä ei ole saatujen tietojen mukaan toimitettu toiminnantarkastusta eikä sitä ole käsitelty yhdistyksen kokouksessa. Tästä syystä sitä ei voida pitää avustuskuulutuksen mukaisena virallisena liitteenä, vaan epävirallisena dokumenttina. Näin ollen sitä ei voida ottaa huomioon oikaisuvaatimusta puoltavana tekijänä.
Detta beslut publicerades 22.03.2018
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Johanna Simpanen, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 87754
Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662