Kaupunkiympäristön toimiala, sähkösuunnittelupalvelujen puitejärjestely 2018-2020
Hankintaoikaisu sähkösuunnittelupalveluiden puitejärjestelyn 1. optiovuoden käyttöönottoa koskevasta päätöksestä (osa-alue 1)
Päätös
Yksikönjohtaja päätti muuttaa sähkösuunnittelupalvelujen puitejärjestelyn 2018 - 2020, osa-alueen 1, ensimmäisen optiovuoden käyttöönottoa 11.5.2020 (12 §) koskevaa päätöstä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tekemän hankintaoikaisun 26.5.2020 (322 §) mukaiseksi ja jatkaa sähkösuunnittelupalvelujen puitesopimusta Sitowise Oy:n osalta Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran käyttöön entisin ehdoin ja toimitetun hinnantarkistusehdotusten mukaisesti yhdellä (1) vuodella ajalle 1.6.2020 - 31.5.2021 osa-alue 1 (peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut) osalta siten, että sijalle 4. tulee Sitowise Oy, sijalle 5. Rejlers Finland Oy, sijalle 6. Ramboll Finland Oy sijalle 7. Sweco Talotekniikka Oy sijalle 8. Sähköinsinööritoimisto SHS Oy. Muilta osin alkuperäinen hankintapäätös säilyy ennallaan.
Optioiden käyttöönottopäätös on ollut virheellinen siltä osin, kun 1. optiovuotta ei ollut otettu käyttöön Sitowise Oy:n osalta, joka oli tullut yritysjärjestelyn johdosta Yhtyneet Insinöörit Oy:n sijaan puitesopimustoimittajaksi.
Hankintaoikaisun kohteena oleva päätös
Staran Rakennustekniikan yksikönjohtaja päätti, että sähkösuunnittelupalvelujen puitesopimusta jatketaan ajalle 1.6.2020 – 31.5.2021 osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa:
Osa-alue 1 (peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
Osa-alue 2 (uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
Osa-alue 3 (asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
Osa-alue 4 (asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Stara ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala pyysivät hankintarenkaana tarjousta sähkösuunnittelupalveluista ja tekevät omat hankintapäätökset asiasta.
Alkuperäinen sopimus on voimassa 31.5.2020 asti. Alkuperäistä sopimusta jatketaan ensimmäisellä optiovuodella ja se on voimassa 31.5.2021 saakka. Sopimuksessa on kahden (2) vuoden optiomahdollisuus yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta, 2+1+1. Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuksen päättymistä. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla 1. optiovuosi käyttöön.
Staran toimitusjohtajan päätöksen (14.6.2018 § 37) perusteella puitesopimukset tehtiin osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa:
Osa-alue 1 (peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
Osa-alue 2 (uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
Osa-alue 3 (asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
Osa-alue 4 (asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
Yhtyneet Insinöörit Oy on, ilmoittamatta hankintayksikölle, sopimuskauden aikana sulautunut toiseen yritykseen 31.12.2019 ja lopettanut toimintansa sopimukseen merkityllä Y-tunnuksella, joten optiota sen osalta ei oteta käyttöön.
Sähkösuunnittelu Elbox Oy on, ilmoittamatta hankintayksikölle, sopimuskauden aikana jakautunut kahdeksi yritykseksi 30.9.2019 ja lopettanut toimintansa sopimukseen merkityllä Y-tunnuksella, joten optiota sen osalta ei oteta käyttöön.
Staran toimitusjohtaja valtuutti puitesopimushankintaa koskevassa hankintapäätöksessä yksikönjohtajan tekemään päätöksen puitesopimuksista päätöksessä esitetyin ehdoin.
Sopimuksen mukaan sopimustoimittajan on tullut toimittaa tilaajalle mahdollinen sopimushinnan tarkistusehdotus viimeistään viisi (5) kuu-kautta ennen sopimuskauden päättymistä. Tarkistusehdotuksen on oltava kohtuullinen ja perustuttava sopimuskauden aikana tapahtuneeseen todelliseen kustannustason muutokseen. Tilaaja ei hyväksy todellisen kustannustason muutosta ylittäviä eikä määräajan jälkeen toimitettuja tarkistusehdotuksia.
Määräaikaan mennessä tarkistusehdotuksen on lähettänyt Sitowise Oy. Esitetty tarkistusehdotus on sopimusehtojen mukainen ja näin ollen hyväksyttävissä.
Muut sopimustoimittajat eivät määräaikaan mennessä ilmoittaneet, että ne tarkistaisivat hintojaan, joten sopimusta jatketaan samoilla Staran toimitusjohtajan päätöksen (14.6.2018 § 37) ja sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja hinnoilla.
Hankintalain 41 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun kyseessä on alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä uusi rakennusurakkasopimus tai palveluhankinta, joka vastaa aikaisemmin tehtyä rakennusurakkaa tai palveluhankintaa. Edellytyksenä on, että alkuperäistä hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on mainittu mahdollisesta myöhemmästä suorahankinnasta ja että lisäpalvelun tai uuden rakennusurakan ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa. Suorahankinta voidaan tehdä enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.
Sähkösuunnittelupalvelujen puitesopimukset täyttävät hankintalain
41 §:n mukaiset suorahankintaa koskevat edellytykset. Hankintayksiköllä on siten oikeus jatkaa puitesopimuksia tässä päätöksessä esitettyjen yritysten kanssa ajalle 1.6.2020 – 31.5.2021.
Detta beslut publicerades 18.06.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Heidi-Mari Segerholm, hankintainsinööri, puhelin: +358931070061
, hankintainsinööri, puhelin: 09 310 36789