Kaupunkiympäristön toimiala, sähkösuunnittelupalvelujen puitejärjestely 2018-2020
Sähkösuunnittelupalvelujen puitejärjestely 2018 - 2020, 2. optiovuoden käyttöönotto
Päätös
Tekninen johtaja päätti käyttää kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksen HEL 2018-000594, 15.5.2018 § 72 ja 5.6.2018 päivätyn sopimuksen mukaista option käyttöönotto-oikeuttaan ja jatkaa sähkösuunnittelupalvelujen puitesopimusta kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin yhdellä (1) vuodella ajalle 1.6.2021 - 31.5.2022 osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa:
Osa-alue 1 (peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
1. Insinööritoimisto Stacon Oy
2. Hepacon Oy
3. Sitowise Oy
4. Rejlers Finland Oy
5. Ramboll Finland Oy
6. Sweco Talotekniikka Oy
7. Sähköinsinööritoimisto SHS Oy
Osa-alue 2 (uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
1. Insinööritoimisto Stacon Oy
2. Sähköinsinööritoimisto SHS Oy
3. Rejlers Finland Oy
4. Karawatski Oy
5. Hepacon Oy
6. Sitowise Oy
7. Sweco Talotekniikka Oy
Osa-alue 3 (asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
1. Hepacon Oy
2. Karawatski Oy
3. Sitowise Oy
4. Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy
Osa-alue 4 (asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
1. Karawatski Oy
2. Hepacon Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Sitowise Oy
Alkuperäinen sopimus oli voimassa 31.5.2020 asti. Sopimusta on jatkettu teknisen johtajan päätöksellä 20.2.2020 § 42 yhdellä optio-vuodella 31.5.2021 saakka. Sopimuksessa on optiomahdollisuus, jolla sopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen kahdella (2) vuodella, yhdellä (1) vuodella kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.
2. optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen ja 1. optiokauden käyttöönottoa koskevan päätöksen yhteydessä hyväksyttyjen hinnantarkistusesitysten ja teknisen johtajan päätöksellä 26.2.2020 § 43 hyväksytyn hinnantarkistusesityksen mukainen.
Hankinnan ennakoitu arvo mahdolliset optiokaudet (1+1 vuotta) mukaan lukien on 24 000 000 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala on solminut 5.6.2018 päivätyt määräaikaiset sähkösuunnittelupalveluja koskevat sopimukset 31.5.2020 saakka osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa:
Osa-alue 1 (peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
1. Insinööritoimisto Stacon Oy
2. Hepacon Oy
3. Sähköinsinööritoimisto Delta-KN Oy
4. Yhtyneet Insinöörit Oy
5. Rejlers Finland Oy
6. Ramboll Finland Oy
7. Sweco Talotekniikka Oy
8. Sähköinsinööritoimisto SHS Oy
Osa-alue 2 (uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
1. Insinööritoimisto Stacon Oy
2. Sähköinsinööritoimisto SHS Oy
3. Rejlers Finland Oy
4. Karawatski Oy
5. Yhtyneet Insinöörit Oy
6. Hepacon Oy
7. Sitowise Oy
8. Sweco Talotekniikka Oy
Osa-alue 3 (asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):
1. Hepacon Oy
2. Karawatski Oy
3. Yhtyneet Insinöörit Oy
4. Sitowise Oy
5. Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy
Osa-alue 4 (asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden säh-kösuunnittelupalvelut):
1. Karawatski Oy
2. Hepacon Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Yhtyneet Insinöörit Oy
5. Sitowise Oy
6. Sähkösuunnittelu Elbox Oy
Yhtyneet Insinöörit Oy on, ilmoittamatta hankintayksikölle, sopimuskauden aikana sulautunut toiseen yritykseen 31.12.2019 ja lopettanut toimintansa sopimukseen merkityllä Y-tunnuksella, eikä sen kanssa otettu 1. optiovuoden käyttöönottoa koskevassa päätöksessä 1. optiovuotta käyttöön. Sulautumisen vastaanottava osapuoli Sitowise Oy teki päätöksestä oikaisuvaatimuksen ja kaupunkiympäristölautakunnan päätöksellä 26.5.2020 § 322 Sitowise Oy hyväksyttiin jatkamaan Yhtyneet Insinöörit Oy:n toimintaa osa-alueen 1 sopimustoimittajana.
Sähkösuunnittelu Elbox Oy on, ilmoittamatta hankintayksikölle, sopimuskauden aikana jakautunut kahdeksi yritykseksi 30.9.2019 ja lopettanut toimintansa sopimukseen merkityllä Y-tunnuksella, joten optiota sen osalta ei oteta käyttöön.
Sähköinsinööritoimisto Delta-KN Oy on 31.10.2020 sulautunut Rejlers Finland Oy:öön ja lopettanut toimintansa sopimukseen merkityllä Y-tunnuksella, joten optiota sen osalta ei oteta käyttöön.
Hankinnan ennakoitu arvo on mahdolliset optiokaudet (1+1 vuotta) mukaan lukien on 24 000 000 euroa (alv 0 %).
Alkuperäinen sopimus oli voimassa 31.5.2020 asti. Sopimusta on jatkettu teknisen johtajan päätöksellä 20.2.2020 § 42 yhdellä optiovuodella 31.5.2021 saakka. Sopimuksessa on kahden (2) vuoden optiomahdollisuus, yhdeksi (1) vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta, 2+1+1. Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä kolme (3) kuukautta ennen sopimuksen päättymistä. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla 2. optiovuosi käyttöön.
Sopimuksen mukaan sopimushintaa ei ole mahdollista tarkistaa 2. optiovuoden käyttöönoton yhteydessä, joten sopimusta jatketaan samoilla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksen 15.5.2018 § 72 ja 5.6.2018 päivätyn sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja 1. optiokauden käyttöönottoa koskevan päätöksen yhteydessä hyväksyttyjen hinnantarkistusesitysten ja teknisen johtajan päätöksellä 26.2.2020 § 43 hyväksytyn hinnantarkistusesityksen mukaisilla hinnoilla.
Detta beslut publicerades 20.01.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081
Kari Siren, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 21077