Rakennesuunnittelupalvelujen puitejärjestely 2018-2020
Rakennesuunnittelupalvelujen puitejärjestely 2018 - 2020, 2. optiovuoden käyttöönotto
Päätös
Tekninen johtaja päätti käyttää kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksen HEL 2018-000596, 14.6.2018 § 91 ja 31.8.2018 päivätyn sopimuksen mukaista option käyttöönotto-oikeutta ja jatkaa rakennesuunnittelupalvelujen puitesopimusta kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin ja 1. optiokauden käyttöönottoa koskevan päätöksen yhteydessä hyväksyttyjen hinnantarkistusesitysten mukaisin hinnoin yhdellä (1) vuodella ajalle 1.9.2021 - 31.8.2022 osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa:
Osa-alue 1 (peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):
- Ramboll Finland Oy
- A-Insinöörit Suunnittelu Oy
- Ryhmittymä Ideastructura
- Ryhmittymä Sweco
- Expecon Oy
- Vahanen Suunnittelupalvelut Oy
- WSP Finland Oy
- Dracon Oy
Osa-alue 2 (uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):
- A-Insinöörit Suunnittelu Oy
- Ramboll Finland Oy
- Ryhmittymä Sweco
- Ryhmittymä Ideastructura
- WSP Finland Oy
- AFRY Finland Oy
Osa-alue 3 (asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):
- Ryhmittymä Sweco
- A-Insinöörit Suunnittelu Oy
- Vahanen Suunnittelupalvelut Oy
Osa-alue 4 (asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):
- A-Insinöörit Suunnittelu Oy
- Ramboll Finland Oy
- Ryhmittymä Sweco
- Ryhmittymä Ideastructura
- Vahanen Suunnittelupalvelut Oy
Alkuperäinen sopimus oli voimassa 31.8.2020 asti. Sopimusta on jatkettu teknisen johtajan päätöksellä 15.5.2020 § 89 yhdellä optiovuodella 31.8.2021 saakka. Sopimuksessa on optiomahdollisuus, jolla sopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen kahdella (2) vuodella, yhdellä (1) vuodella kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.
2. optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen ja 1. optiokauden käyttöönottoa koskevan päätöksen yhteydessä hyväksyttyjen hinnantarkistusesitysten mukainen.
Hankinnan ennakoitu arvo mahdolliset optiokaudet (1+1 vuotta) mukaan lukien on 20 000 000 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala on solminut 31.8.2018 päivätyt määräaikaiset rakennesuunnittelupalveluja koskevat sopimukset 31.8.2020 saakka osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa:
Osa-alue 1 (peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):
- Ramboll Finland Oy
- A-Insinöörit Suunnittelu Oy
- Ryhmittymä Ideastructura
- Ryhmittymä Sweco
- Expecon Oy
- Vahanen Suunnittelupalvelut Oy
- WSP Finland Oy
- Dracon Oy
- Optiplan Oy
Osa-alue 2 (uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):
- A-Insinöörit Suunnittelu Oy
- Ramboll Finland Oy
- Ryhmittymä Sweco
- Ryhmittymä Ideastructura
- WSP Finland Oy
- Pöyry Finland Oy
Osa-alue 3 (asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):
- Ryhmittymä Sweco
- A-Insinöörit Suunnittelu Oy
- Vahanen Suunnittelupalvelut Oy
Osa-alue 4 (asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):
- A-Insinöörit Suunnittelu Oy
- Ramboll Finland Oy
- Ryhmittymä Sweco
- Ryhmittymä Ideastructura
- Vahanen Suunnittelupalvelut Oy
Optiplan Oy:n kanssa optiota ei voida ottaa käyttöön, koska yritys on jakautunut ja sen Y-tunnus (0775337-1) lakkaa olemasta 1.6.2021. Optiplan Oy:n ilmoituksen mukaan jakautumisen jälkeen sen rakennesuunnittelutoiminnot siirtyvät Sweco Asiantuntijapalvelut Oy:lle, joka kuuluu ryhmittymään (ryhmittymä Sweco), joka on myös osa-alueen 1 sopimustoimittaja.
Pöyry Finland Oy on sopimuskauden aikana muuttanut nimensä AFRY Finland Oy:ksi. Yrityksen Y-tunnus on pysynyt samana.
Hankinnan ennakoitu arvo on mahdolliset optiokaudet (1+1 vuotta) mukaan lukien on 20 000 000 euroa (alv 0 %).
Alkuperäinen sopimus oli voimassa 31.8.2020 asti. Sopimusta on jatkettu teknisen johtajan päätöksellä 15.5.2020 § 89 yhdellä optiovuodella 31.8.2021 saakka. Sopimuksessa on kahden (2) vuoden optiomahdollisuus, yhdeksi (1) vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta, 2+1+1. Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä kolme (3) kuukautta ennen sopimuksen päättymistä. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla 2. optiovuosi käyttöön.
Sopimuksen mukaan sopimushintaa ei ole mahdollista tarkistaa 2. optiovuoden käyttöönoton yhteydessä, joten sopimusta jatketaan samoilla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksen 14.6.2018 § 91 ja 31.8.2018 päivätyn sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja 1. optiokauden käyttöönottoa koskevan päätöksen yhteydessä hyväksyttyjen hinnantarkistusesitysten hinnoilla.
Detta beslut publicerades 28.05.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081
Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38458