As Oy Varjakanvalkama 26, postilaatikoiden paikan määrääminen

HEL 2018-002437
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 94 §

Postilaatikoiden paikan määrääminen, Varjakanvalkama 26

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti määrätä tontin 45454/33, osoite Varjakanvalkama 26, postilaatikoiden sijaintipaikaksi Posti Oyj:n määräämän paikan Varjakanvalkaman varressa, kuitenkin siten että postilaatikot sijaitsevat vähintään viiden metrin etäisyydellä risteävän Varjakankujan ajoradan reunasta.

Perustelut

Viestintäviraston määräyksen 6 §:n mukaan useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikassa postilaatikot tai lokerikot on sijoitettava tontille tai tontin kulkuliittymään, asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen esimerkiksi huolto- tai muuhun vastaavaan rakennukseen tai katokseen. Toisaalta viestintäviraston määräyksen 3 §:ssä todetaan, että pientalojen postilaatikot voidaan sijoittaa yhtenäisiin ryhmiin edellyttäen, että jokaisen postilaatikon sijainti täyttää postilaissa ja tässä määräyksessä säädetyt vaatimukset. Mikäli postilaatikkoa ei sijoiteta ryhmään, se tulee mahdollisuuksien mukaan sijoittaa osoitepaikan ajo- tai kulkuliittymän yhteyteen.

Viestintäviraston määräyksen perusteluissa mainitaan, että useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitteessa voi olla esimerkiksi rivi- tai luhtitalo. Pientalojen osalta postilaatikkojen sijoittelu määräytyisi 3 §:ssä määrätyllä tavalla, vaikka omakoti- tai paritaloja useampi samalla tontilla sijaitsisikin.

Nyt kyseessä olevalla tontilla sijaitsee kolme paritaloa. Postilaatikkojen paikkaan sovelletaan siten Viestintäviraston määräyksen 3 §:ää, eikä kyseessä ole Viestintäviraston määräyksen 6 §:ssä mainittu useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoite. Postilaatikot voidaan siten sijoittaa yhtenäisiin ryhmiin tontin ulkopuolelle edellyttäen, että postilaatikoiden sijainti täyttää postilaissa ja Viestintäviraston määräyksessä säädetyt vaatimukset.

Viestintäviraston määräyksen 3 §:n mukaan kohtuullinen etäisyys pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan kulkuliittymästä postilaatikolle on taajama-alueella enintään 50 metriä. Etäisyyttä postilaatikolle ei siis lasketa esimerkiksi asunnon ovelta, vaan tontin rajalla olevasta kulkuliittymästä.

Tontin 33 kulkuliittymät sijaitsevat Varjakankujan puolella. Tontin ensimmäisestä kulkuliittymästä matkaa postilaatikoille olisi 25-30 metriä. Nyt määritelty postilaatikoiden paikka täyttää siten Viestintäviraston määräyksen 3 §:n etäisyysvaatimuksen.

Postilain 45 §:n 1 momentin mukaan postilaatikoista tai niiden käytöstä ei saa aiheutua tarpeetonta vaaraa liikenteelle. Viestintäviraston määräyksen 4 §:n 3 momentin mukaan postilaatikko on sijoitettava siten, ettei postin saaja joudu laatikolla asioidakseen ylittämään ajoväylää, jolla on linja-autoliikennettä tai merkittävää läpiajoliikennettä.

Nyt määritellylle postilaatikoiden paikalle tontilta kuljettaessa ei jouduta ylittämään ajoväylää. Postilaatikoiden käytöstä tällä paikalla ei voida katsoa aiheutuvan vaaraa liikenteelle. Postilaatikkojen sijoittamisen tälle paikalle ei myöskään voida katsoa heikentävän viestintäviraston määräyksen 7 §:ssä mainittuja kulttuuri-, rakennushistoriallisia taikka ympäristöllisiä arvoja.

Ottaen huomioon tieliikennelain 27 §:n 2 kohdan kiellon pysäyttämisestä ja pysäköinnistä risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla, postilaatikot tulee kuitenkin sijoittaa siten, että ne ovat vähintään 5 metrin etäisyydellä risteävän Varjakankujan ajoradan reunasta.

Nyt määritelty postilaatikoiden paikka täyttää postilain ja Viestintäviraston määräyksen vaatimukset ja on myös postitoiminnan kannalta tarkoituksenmukainen.

Sovelletut oikeusohjeet

Postilaki 43 §, 44 §, 45 §, 48 §
Viestintäviraston määräys postilaatikkojen sijoittelusta (61/2011 M) 3 §, 4 §, 7 §
Tieliikennelaki 27 §

Postinsaajan pyyntö postilaatikoiden paikan määräämiseksi

Helsingin rakennusvalvonnalle osoitetun vaatimuksen on tehnyt Asunto Oy Varjakanvalkama 26:n hallitus.

Kirjelmässä vaaditaan postilaatikoiden paikan uudelleen määrittelyä. Posti Oy on edellyttänyt, että asunto-osakeyhtiön laatikkoryhmä siirretään taloyhtiön omalta maalta Varjakankujalta 50 metrin päähän risteysalueelle Varjakanvalkaman varteen kaupungin maalle katuvalopylvään viereen. Postin jakeluautolla pääsee nykyisen laatikkoryhmän viereen, eli posti voidaan jakaa suoraan autosta. Nykyisten postilaatikoiden edestä puhdistetaan talvella lumet pois ja alue hiekoitetaan.

Postilaatikoiden paikan valinta on postilain 44 §:n vastainen, eikä sen määrittelyssä ole noudatettu Viestintäviraston antamia määräyksiä. Lisäksi huolimaton paikan valinta heikentää yleistä liikenneturvallisuutta sekä ympäristöllisiä arvoja alueella. Paikan valinta on mm. tieliikennelain vastainen. Tieliikennelain 26 §:n mukaan kyseiseen paikkaan ei saa pysähtyä tai pysäköidä. Tämä estää postin jakamisen valittuun paikkaan. Paikan valinnassa on myös jätetty vähälle huomiolle tien kunnossa- ja puhtaanapitotoimenpiteet.

Kirjelmässä esitetään myös, että Postilla ei ole oikeutta keskeyttää postinjakelua postilain 47 §:n perusteella, koska paikan valinnassa ei ole noudatettu postilakia eikä Viestintäviraston antamia määräyksiä.

Edellä mainituin perusteella kirjelmässä vaaditaan, että postilaatikoiden nykyinen paikka säilytetään.

Posti Oy:n vastine

Posti toteaa lausuntonaan seuraavaa.

Laatikoiden nykyinen paikka on syvällä Varjakankujalla ylämäkeen asennetussa laatikkorivissä, mikä on huono postinjakoa ajatellen. Postilaatikot on ryhmitelty siksi isompaan ryhmään ennen ylämäkeä. Ajatellen postinjakelun sujuvuutta ja turvallisuutta, uusi ryhmittelypaikka on parempi.

Postinsaajan vastine

Postinsaaja on toimittanut vastalausuman, jossa todetaan muun ohella seuraavaa.

Nykyisiä postilaatikoita ei ole asennettu ylämäkeen eikä Varjakankujalle tuleminen tai lähteminen vaadi peruuttelua mäessä. Laatikot ovat lähes tasamaalla, ja Varjakankujan päässä on autojen kaavan mukainen kääntöpaikka, joten postin jakaminen on sujuvaa ja turvallista.

Taloyhtiön postilaatikkoryhmä, kuusi postilaatikkoa, on sijoitettu Postin ohjeiden mukaisesti taloyhtiön omalle maalle Helsingin kaupungin kaavoittaman ja rakentaman kadun Varjakankujan varteen. Postilaatikoiden sijoituksesta on aikanaan kysytty ja sovittu Postin kanssa. Myös piharemontin yhteydessä on sovittu, että laatikot voivat jäädä entiselle paikalleen. Postin jakeluautolla pääsee nykyisen laatikkoryhmän viereen, eli posti voidaan jakaa suoraan autosta. Taloyhtiö huolehtii, että postilaatikoiden edestä puhdistetaan talvella lumi ja alue hiekoitetaan.

Postin 24.5.2017 jakaman tiedotteen mukaan Postin edustajan piti kiertää alueella Vartioharjussa 29.5.2017 klo 16-20 kartoittamassa ja keskustelemassa postilaatikoiden paikoista. Kukaan talon asukas ei ollut nähnyt häntä.

Perustamisolosuhteet postilaatikoille Varjakanvalkaman varrella ovat huonot. Maaperä alueella on liejusavea, jota riittää 10-12 metrin syvyyteen ennen kovaa pohjaa. Varjakanvalkama-kadun korkeustaso on n. +1,5 metriä merenpinnasta. Alhaisen korkeusaseman takia katu on ajoittain meriveden peitossa. Talvella uudet postilaatikot Postin merkityllä alueella jäisivät kinokseen Varjakanvalkamalta ja Varjakankujalta aurattavan lumen alle. Lumisina talvina kinosten korkeus risteysalueella on ollut 1,5 - 2 metriä.

Asukkaiden postinhakumatka pitenisi n. 50 metriä suuntaansa. Varjakankuja on erittäin jyrkkä. Talvella katu on hoitamattomana erittäin liukas, jopa hengenvaarallinen. Vakavia kaatumisia on ollut useita. Useasti Varjakankujan kunnossapito tapahtuu kaupungin toimesta vasta 2-3 päivää lumen tulon ja jään muodostumisen jälkeen. Kokonaisturvallisuutta on ajateltava tietenkin autolla liikkuvan postinjakajan kannalta, mutta ennen kaikkea jalan liikkuvien postinhakijoiden eli asukkaiden kannalta. Taloyhtiön talkoovakuutus ei korvaa kaatumisesta aiheutuvia vahinkoja postinhakumatkalla.

Postin esittämä/vaatima postilaatikoiden siirto tarkoittaisi taloyhtiölle uusien lisäpostilaatikoiden ostamista ja asentamista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 13.04.2018 § 83

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä
yksikön päällikkö
Pentti Ruuska
Lisätiedot

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 2626404

kaisa.hongisto@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 03.05.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Mer information fås av

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 2626404

kaisa.hongisto@hel.fi

Bilagor

1. Sijaintikartta
2. Vaatimuskirjelmä
3. Postin vastine
4. Vastalausuma

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.