As Oy Varjakanvalkama 26, postilaatikoiden paikan määrääminen
Postilaatikoiden paikan määrääminen, Asunto Oy Varjakanvalkama 26
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti määrätä Asunto Oy Varjakanvalkama 26:n postilaatikot sijoitettavaksi Asunto Oy Varjakanvalkama 26:n tontille ********** niiden alkuperäiseen, nykyiseen sijoituspaikkaan.
Päätösote saantitodistuksella Posti Oy:lle sekä postinsaajalle.
Asian aikaisempi käsittely
Posti Oy on määrännyt Asunto Oy Varjakanvalkama 26:n postilaatikot ryhmiteltäväksi Varjakanvalkaman varteen. Postinsaaja on saattanut postilaatikoiden sijaintia koskevan asian Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö-ja lupajaoston ratkaistavaksi ja vaatinut postilaatikkojen ryhmittelyn perumista ja sen vahvistamista, että postilaatikot voidaan sijoittaa nykyiseen paikkaansa taloyhtiön tontille, sen kulkuliittymään. Ympäristö- ja lupajaosto on määrännyt postilaatikoiden sijainniksi Posti Oy:n määrittelemän paikan. Perusteluinaan jaosto on todennut seuraavaa:
Viestintäviraston määräyksen perusteluissa mainitaan, että useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitteessa voi olla esimerkiksi rivitalo tai luhtitalo. Pientalojen osalta postilaatikkojen sijoittelu määräytyisi 3 §:ssä määrätyllä tavalla, vaikka omakoti- tai paritaloja useampi samalla tontilla sijaitsisikin. Nyt kyseessä olevalla tontilla sijaitsee neljä paritaloa. Postilaatikkojen paikan määräytymiseen sovelletaan siis Viestintäviraston määräyksen 3 §:ää, eikä kyseessä perustelujen mukaan ole Viestintäviraston määräyksen 6 §:ssä mainittu useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoite. Postilaatikot voidaan siten sijoittaa yhtenäisiin ryhmiin tontin ulkopuolelle edellyttäen, että postilaatikoiden sijainti täyttää postilaissa ja Viestintäviraston määräyksessä säädetyt vaatimukset.
Postinsaaja on valittanut ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä hallinto-oikeuteen.
Hallinto-oikeus on päätöksellään 27.8.2019 kumonnut jaoston päätöksen ja palauttanut asian jaoston uudelleen käsiteltäväksi. Hallinto-oikeuden päätöksessä on muun ohella todettu, että valituksenalaisessa päätöksessä sovelletut Viestintäviraston määräykset ovat sitovia. Sinänsä määräysten valmisteluaineistoa voidaan käyttää apuna määräysten tulkinnassa. Määräyksen 6 §:n sanamuotoa on kuitenkin pidettävä selkeänä. Määräyksen sanamuodon ja määräykseen liittyvien perusteluiden ollessa ristiriidassa, tulee etusija antaa määräyksen sanamuodolle. Näin ollen Asunto Oy Varjakanvalkama 26:n omistamaa tonttia on pidettävä useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikkana ja valituksenalaisessa päätöksessä olisi tullut soveltaa määräyksen 6 §:ää määräyksen 3 §:n sijasta. Koska määräyksen 6 §:n mukaan useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikassa postilaatikot on sijoitettava tontille tai tontin kulkuliittymään, asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen esimerkiksi huolto- tai muuhun vastaavaan rakennukseen tai katokseen, ei ympäristö- ja lupajaosto ole voinut määrätä Asunto Oy Varjakanvalkama 26:n postilaatikoita sijoitettaviksi Varjakanvalkaman varteen.
Asunto Oy Varjakanvalkama 26:n lausuma
Rakennusvalvonta on 8.11.2019 varannut Asunto Oy Varjakanvalkama 26:lle tilaisuuden antaa lausuma asian uudelleenkäsittelyn johdosta. Asunto Oy on lausunut seuraavaa.
Pyydämme Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostoa vahvistamaan taloyhtiömme postilaatikkopaikaksi nykyisen sijainnin.
Hallinto-oikeuden ratkaisusta käy ilmi, että taloyhtiön postilaatikoiden sijoittaminen Varjakanvalkaman varteen on lainvastaista, kuten olemme aikaisemmissa vastineissamme todenneet. Ratkaisun mukaan laki velvoittaa sijoittamaan postilaatikot tontin kulkuliittymään ja asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen, koska kyseessä on useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikasta (Viestintäviraston määräys 6 §). Nykyinen postilaatikoiden sijainti täyttää nämä velvoitteet.
Päätöksessänne tulisi huomioida lain määräykset sekä myös paikalliset olosuhteet. Varjakankujalla eikä Varjakanvalkamalla ole käytettävissä jalkakäytäviä. Mikäli postilaatikoiden sijainti ei ole nykyinen, tulee asukkaiden käyttää ajorataa asioidakseen postilaatikoilla. Liikenneturvallisuuden - etenkin lasten osalta – tälläinen tilanne on kestämätön.
Toivomme, että päätöksenne ei perustu rakennusvalvonnan tulkintaan laista vaan sen noudattamiseen, kuten Hallinto-oikeus on ratkaisussaan perustellut.
Posti Oy:n lausuma
Rakennusvalvonta on 8.11.2019 varannut Posti Oy:lle tilaisuuden antaa lausuma asian udelleenkäsittelyn johdosta. Posti Oy on lausunut seuraavaa.
Postilain 44 §:n mukaan postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja tai muu postiyritys, jolle on toimiluvassa asetettu velvollisuus postilaatikoiden sijainnin määrittelyyn. Paikkaa määriteltäessä on otettava huomioon lain 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä 48 §:n nojalla annetut määräykset. Postilla on lisäksi postilain 1 § mukaisesti velvollisuus kohdella postinsaajia tasapuolisesti.
Hallinto-oikeus on katsonut, että alkuperäisessä postilaatikon sijoittelussa ei ole sovellettu oikein Liikenne- ja Viestintäviraston määräyksen 61/2011 M säännöksiä. Tämän vuoksi postilaatikot on sijoitettava tontille tai tontin kulkuliittymään, eikä Varjakanvalkaman varten.
Posti on hallinto-oikeuden päätöksen vuoksi määritellyt Asunto Oy Varjakanvalkama 26:n postilaatikoiden sijaintipaikan uudelleen. Uusi sijaintipaikka on osoitettu liitteenä olevissa kuvissa (liite 1 ja 2).
Postilain tarkoituksena on mahdollistaa kohtuuhintaiset postipalvelut myös jatkossa tasapuolisesti koko maassa. Tämä ilmenee myös postilaatikoiden sijoittamista koskevista säännöistä. Postilaatikoiden sijoittelun määrittelyssä lähtökohtana on, että postinjakelun sujuvuutta parannetaan, jotta jakelu voi tapahtua kustannustehokkaasti. Olennainen tekijä tässä on se, että lähetykset voidaan jakaa suoraan autosta ilman, että postinjakajan tarvitsee poistua autosta.
Ajatellen postinjakelun sujuvuutta ja turvallisuutta, uusi ryhmittelypaikka on parempi, kuin Varjakanvalkama 26:n postilaatikoiden nykyinen sijainti mäen päällä. Mäelle on ollut hankala ajaa erityisesti talvisin. Lisäksi mäelle on usein parkkeerattu autoja niin, että se on vaikeuttanut alueelta poistumista.
Postin määrittämä uusi sijainti on Postin näkemyksen mukaan jakelujärjestelyt ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden tarkoituksenmukainen ja postinjakelun sujuvuus ja muut näkökohdat huomioiden parempi ja täyttää myös kaikki muut postilain sekä postilaatikoiden sijoittelua koskevan määräyksen asettamat ehdot postilaatikkoryhmän sijainnille. Lisäksi sijoittelu täyttää postinsaajien yhdenvertaisen kohtelun
Kirjeiden määrä on laskenut voimakkaasti viestinnän sähköistymisen takia ja laskee edelleen tulevaisuudessa. Postin toimintaa ei rahoiteta valtion varoin, vaan postipalvelut on pystyttävä tarjoamaan liiketoiminnasta saaduin tuloin. Liikevaihdosta yli 90 % tulee yrityksiltä. Yritykset ja yhteisöt lisäävät sähköistä viestinvälitystä, jolloin jakelumäärät vähenevät ja sitä kautta myös Postille postimaksuista saatavat tulot. Ryhmittelyllä ja laatikoiden uudelleen sijoittelulla pyritään myös hillitsemään jakelukustannusten nousua, mikä on lopulta myös postinsaajien etu.
Posti ei yleensä tee päätöksiä postilaatikoiden sijoittelusta ja ryhmittelystä talviaikana, jolloin olosuhteet ovat sellaiset, ettei postilaatikoita käytännössä voida siirtää. Kaupungin lausuntopyyntö on ajoittunut Postin kannalta vuoden kiireisimpään aikaan, joulun sesonkiin, jolloin kaikki liikenevät voimavarat ja resurssit ovat huolehtimassa postilähetysten perillesaamisesta. Lisäksi postialan työtaistelutoimenpiteet aiheuttivat tähän syksyyn poikkeukselliset olosuhteet postilähetysten ruuhkauduttua lakon ajalta. Edellä mainituista syistä johtuen Posti ei ole ehtinyt neuvotella normaalin prosessin mukaisesti Varjakanvalkama
26 postinsaajien kanssa postilaatikoiden sijoittelusta. Edellä mainituista syistä Posti pitää suotavana, että Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto lykkäisi päätöksen tekemistä asiassa, jotta nämä keskustelut ehditään käydä.
Asunto Oy Varjakanvalkama 26:n vastalausuma
Vastalausumassa on todettu seuraavaa.
Posti on osoittanut aikaisemmin postilaatikoille tieliikennelain 27 §:n vastaisen sijoituspaikan. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto hylkäsi osoitetun paikan lainvastaisena, kuten aikaisemmissa lausunnoissamme totesimme.
Hallinto-oikeus on katsonut, että myös uusi osoitettu paikka on lainvastainen.
Yhtiömme toteaa lausuntonaan seuraavaa:
Pyydämme Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostoa vahvistamaan taloyhtiömme postilaatikkopaikaksi nykyisen sijainnin.
Hallinto-oikeuden ratkaisusta käy ilmi, että taloyhtiön postilaatikoiden sijoittaminen Varjakanvalkaman varteen on lainvastaista, kuten olemme aikaisemmissa vastineissamme todenneet. Ratkaisun mukaan laki velvoittaa sijoittamaan postilaatikot tontin kulkuliittymään ja asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen, koska kyseessä on useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikasta (Viestintäviraston määräys 6 §). Nykyinen postilaatikoiden sijainti täyttää nämä velvoitteet.
Posti on lausunnossaan 20.12.2019 ehdottanut uutta paikkaa postilaatikoille. Osoitettu paikka on taas tieliikennelain 27 §:n vastainen (alle 5 metriä risteyksestä), kuten myös Postin aikaisemminkin ehdottama paikka.
Muut Postin lausunnossaan esittämät väittämät ovat virheellisiä:
- mäen harjalle erityisen vaikeaa ajaa - mäkeä käyttää useampi asukas päivittäin ilman ongelmaa
- alueelta vaikea poistua - muilla autoilla ei ole ongelmaa esiintynyt, koska tien päässä on hyvin tilaa
- jakelua ei voida suorittaa autosta - näin on tapahtunut jo useamman vuoden
Mielestämme Postin tulisi osoittaa väittämiensä paikkaansa pitävyys, jotta perusteluita voitaisiin pitää hyväksyttävinä.
Kuten Posti lausunnossaan toteaa postilaatikoita ei voida talviaikana edes siirtää. Myös vetoaminen kiireisiin ja työtaistelutoimenpiteisiin ovat naurettavia - toivottavasti postin käsittelijät eivät näistä asioista päätä Postissa eikä lakimiehet lajittele postia.
Soitimme asiasta ensimmäisen kerran Postiin, kun he osoittivat alkuperäisen lainvastaisen paikan ja saimme vastaukseksi "tehkää valitus, jos ei kelpaa". Postilla on ollut yli kaksi vuotta aikaa olla yhteydessä yhtiöömme asian suhteen, mutta mitään yhteydenottoa ei heiltä ole tullut. Tämä osoittaa heidän välinpitämättömyytensä asian suhteen. Myös asiaan liittyvien lakien noudattaminen tuntuu olevan heille mahdotonta.
Toivomme Helsingin kaupungilta mahdollisimman nopeata päätöksentekoa asiasta sekä huomioimaan kaupunkilaisten liikenneturvallisuuden ja yhtiön asukkaiden esteettömän ja turvallisen pääsyn postilaatikoille.
Toivottavasti voimme luoda yhdessä "Maailman toimivimman kaupungin" kaupungin strategian mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Postilain 44 §:n mukaan postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja tai, ellei yleispalveluvelvollisuutta ole asetettu, muu postiyritys Liikenne- ja viestintäviraston päätöksestä. Paikkaa määriteltäessä on otettava huomioon 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä 48 §:n nojalla annetut määräykset. Postilaatikon paikkaan tyytymätön asianosainen voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi. - - Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tulee päätöksessään ottaa huomioon kysymykseen tulevan paikan muu käyttö, tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimukset sekä 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset ja 48 §:n nojalla annetut määräykset.
Viestintäviraston määräyksen 6 §:n mukaan useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikassa postilaatikot tai -lokerikot on sijoitettava tontille tai tontin kulkuliittymään, asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen esimerkiksi huolto- tai muuhun vastaavan rakennukseen tai katokseen.
Asunto Oy Varjakanvalkama 26:n tontilla sijaitsee kolme kaksiasuntoista paritaloa. Ottaen huomioon Viestintäviraston määräyksen 6 §:n sanamuoto sekä edellä mainitun hallinto-oikeuden päätöksen lopputulos, on Asunto Oy Varjakanvalkama 26:a pidettävä useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikkana. Tällöin postilaatikot on sijoitettava tontille tai tontin kulkuliittymään.
Posti Oy on vastineessaan kertonut määränneensä postilaatikot uuteen, valokuvista ilmenevään paikkaan Varjakankujalle. Posti on tuonut esille, että uusi paikka on Postin näkemyksen mukaan jakelujärjestelyt ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden tarkoituksenmukainen ja postinjakelun sujuvuus ja muut näkökohdat huomioiden parempi ja täyttää myös kaikki muut postilain sekä postilaatikoiden sijoittelua koskevan määräyksen asettamat ehdot postilaatikkoryhmän sijainnille.
Viestintäviraston määräyksen 6 §:n soveltaminen tarkoittaa tässä tilanteessa käytännössä sitä, että posti täytyy jakaa postinsaajien tontille tai tontin kulkuliittymään. Asunto Oy Varjakanvalkama 26 on vaatinut, että postilaatikot sijoitetaan sen tontille, Varjakankujan puolelle, paikkaan jossa postilaatikot ovat jo sijainneet.
Asunto Oy:n vaatima paikka sijaitsee Viestintäviraston määräyksen 6 §:n mukaisesti postinsaajien tontilla, asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteydessä. Postilaatikoiden käytöstä vaaditulla paikalla ei voida katsoa aiheutuvan tarpeetonta vaaraa liikenteelle eikä olennaista haittaa yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidolle tai muulle käytölle. Mitä tulee tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimuksiin, rakennusvalvonnan tiedossa on, että Varjakankujan päässä mäen päällä on ainakin yksi postilaatikko toisella tontilla, jonne posti on joka tapauksessa jaettava. Lisäksi kun otetaan huomioon postilain 44 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä se, ettei Posti Oy:n määräämä postilaatikoiden paikka sijaitse kokonaisuudessaan tontilla tai tontin kulkuliittymässä, tulee Asunto Oy Varjakanvalkama 26:n postilaatikot määrätä sijoitettavaksi päätöslauselmasta ilmenevällä tavalla asunto oy:n vaatimalle paikalle. Postin vaatimaan asian käsittelyn lykkäämiseen neuvotteluja varten ei, ottaen huomioon asian käsittelyyn jo kulunut aika sekä asunto oy:n vastineiden sisältö, ole aihetta.
Sovelletut oikeusohjeet
Postilaki 44 §, 45 §, 48 §
Viestintäviraston määräys 61/2011 6 §
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Detta beslut publicerades 03.03.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404