Oikaisuvaatimus kasvatus- ja koulutuslautakunnan viranhaltijan irtisanomista koskevasta päätöksestä

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-002923
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 21. / 137 §

Begäran om omprövning av ett beslut om uppsägning av en tjänsteinnehavare som nämnden för fostran och utbildning har fattat

Nämnden för fostran och utbildning

Beslut

Nämnden för fostran och utbildning beslutade att avslå ********** begäran om omprövning av det beslut om uppsägning av en tjänsteinnehavare som nämnden för fostran och utbildning fattade 17.4.2018 (§ 80), eftersom de skäl som förs fram i begäran om omprövning inte ger anledning till att ändra beslutet. Nämnden motiverar sitt avslag med de faktorer som framställs i föredragningen

Behandling

Jäviga: Martina Harms-Aalto (28.1 § 7 punkten i förvaltningslagen).

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Beslutet och begäran om omprövning

Ändringssökanden begär ändring (bilaga 1) i det beslut som nämnden för fostran och utbildning fattade 17.4.2018 (§ 80), genom vilket hon sades upp från tjänsten som chef för småbarnspedagogiken.

Enligt § 134, moment 1 i kommunallagen får den som är missnöjd med ett beslut av kommunstyrelsen, en nämnd, ett utskott eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem begära omprövning av beslutet. Enligt § 137 får omprövning begäras och kommunalbesvär anföras av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) samt av kommunmedlemmarna.

Begäran om omprövning har lämnats in inom utsatt tid och hos rätt omprövningsmyndighet.

Ändringssökandens krav

Ändringssökanden kräver att uppsägningen hävs.

Ändringssökanden motiverar sitt krav enligt följande:

1. De saknade dokumenten.

Utvecklingssamtalet och bedömningen av arbetsprestationen försummades för endast en enda underlydande

2. Köpet av arbetshandledning.

Huvudsakligen gällde köpen utbildning och inte arbetshandledning. Enligt upphandlingslagen är tröskelvärdet 60 000 euro för tjänsteupphandling.

3. Anställningen av en barnträdgårdslärare.

Ett arbetsavtal måste göras upp för att personen skulle få lön, eftersom arbetet hade inletts redan innan arbetsavtalet gjorts upp

Ändringssökandens motiveringar i sin helhet framgår av den bifogade begäran om omprövning.

Erhållna redogörelser samt den juridiska bedömningen

De saknade dokumenten

Enligt den redogörelse arbetsgivaren har fått har dokumenteringen av utvecklingssamtalen och bedömningen av arbetsprestationen försummats för samtliga underlydande. Ändringssökandens påstående stämmer alltså inte överens med den redogörelse arbetsgivaren har fått.

Ändringssökanden konstaterar att dokument förstördes eller arkiverades i samband med att utbildningsverket flyttade i december 2016. Hade dokumenten arkiverats skulle de finnas till hands. Om utvecklingssamtalen och bedömningen av arbetsprestationen hade dokumenterats, hade de underlydande haft egna exemplar av dokumenten och så är det inte.

Köpet av arbetshandledning

Ändringssökanden beställde arbetshandledning och utbildning som ses som arbetshandledning i strid med utbildningsdirektörens beslut om upphandling. Av en leverantör beställde chefen arbetshandledning för 34 640,00 euro och av en annan för 42 209,20 euro. Det är fråga om betydande belopp, vilka inte har förnekats. I begäran om omprövning preciseras inte närmare till vilka delar det inte skulle gälla arbetshandledning eller utbildning som ses som arbetshandledning.

Ändringssökanden uppger att tröskelvärdet för tjänsteupphandling är 60 000 euro och avser med det uppenbarligen att upphandlingarna för de båda serviceleverantörernas del ligger under tröskelvärdet. Någon juridisk betydelse har detta ändå inte vid bedömningen av det här ärendet, eftersom det inte handlar om tröskelvärdet enligt upphandlingslagen utan om den befogenhet vid upphandling som nämnden för fostran och utbildning delegerat till tjänsteinnehavare. Nämnden beslutade 20.6.2018 (§ 5) att upphandlingsbefogenheterna för chefen för småbarnspedagogiken är 15 000 euro från och med 1.6.2017 (bilaga 2). Redan på den grunden borde båda upphandlingarna ha avbrutits efter 1.6.2017, eftersom bägge två redan överskridit 15 000 euro.

Anställningen av en barnträdgårdslärare

Ändringssökanden uppger att orsaken till att hon överskred sin befogenhet var att personen redan hade börjat arbetet, och för att trygga löneutbetalningen måste ett arbetsavtal göras upp. Ändringssökanden medger själv att hon överskridit befogenheten, för vilket det inte har lagts fram juridiskt hållbara skäl. Ändringssökanden meddelar att hon informerat sin chef om behovet av personalresurs. Detta stämmer inte när det gäller den här personen, utan då har ändringssökanden överskridit sin befogenhet och anställt personen utan chefen känt till det, vilket hon också själv har medgivit.

Då arbetsavtalet för personen gjordes upp, skedde det i ett läge där det disciplinära förfarande gällande de upphandlingar som ändringssökanden gjort i strid med ramavtalen ännu inte hade avgjorts. Samtidigt som behandlingen av överskridningen av befogenheterna pågick har ändringssökanden alltså medvetet i detta fall överskridit sin befogenhet.

Organisationsförändringen i staden

Ändringssökanden motiverar sitt förfarande med att staden genomförde en organisationsförändring. En organisationsförändring är inte en godtagbar orsak som skulle berättiga att befogenheter överskrids. Största delen av upphandlingarna gjordes dessutom innan organisationsförändringen trädde i kraft.

Samarbetet med chefen

Ändringssökanden försöker också berättiga sina handlingar med att hon inte har fått tillräckligt stöd av sin chef. Hon har alltid haft möjlighet att få stöd och hon har också uppmanats att be om stöd. Också av den utredning arbetsgivaren har fått framgår att hon i dessa ärenden inte har diskuterat med sin chef för att sålunda hitta en lösning, utan valt att agera självständigt och därmed inte sett sig vara bunden av de beslut som gäller tjänsteinnehavare. Som motivering berättigar påståendet inte förfarandet.

Slutledning

Ändringssökanden har inte fört fram något nytt som juridiskt skulle inverka på ärendet. Arbetsgivaren hade ett sakligt och vägande skäl till uppsägningen i enlighet med § 35 i lagen om kommunala tjänsteinnehavare. Med hänsyn till beslutet av nämnden för fostran och utbildning samt de redogörelser som arbetsgivaren har fått föreslår föredraganden att begäran om omprövning avslås.

Stäng

Nämnden för fostran- och utbildning 17.04.2018 § 80

Beslut

Nämnden för fostran och utbildning beslutade att säga upp chefen för småbarnspedagogiken ********** tjänsteförhållande (signum 25877) med en uppsägningstid på sex månader. Uppsägningstiden börjar löpa dagen efter det att uppsägningen delgivits. Nämnden fattar sitt beslut med stöd av kapitel 23, § 3 i Helsingfors stads förvaltningsstadga och det beslut om delegering av personalärenden inom sektorn för fostran och utbildning som fattats av sektorchefen 17.5.2017 samt i enlighet med § 35 i lagen om kommunala tjänsteinnehavare. Tjänsteinnehavaren har inte arbetsskyldighet under uppsägningstiden.

Behandling

Jäviga: Martina Harms-Aalto (28.1 § 7 punkten i förvaltningslagen).

Vid behandlingen hördes Timo Korhonen som sakkunnig och han avlägsnade sig efter hörandet.

27.03.2018 Poistettiin

Föredragande
direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm
Upplysningar

Timo Tapani Korhonen, yksikön päällikkö, telefon: 310 21012

timo.t.korhonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 28.06.2018

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas genom kommunalbesvär endast av den som har framställt begäran om omprövning av det ursprungliga beslutet.

Om det ursprungliga beslutet har ändrats med anledning av begäran om omprövning, får ändring i beslutet sökas genom kommunalbesvär också.

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Mer information fås av

Timo Tapani Korhonen, yksikön päällikkö, telefon: 09 310 21012

timo.t.korhonen@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus
2. Hankintavaltuudet
3. Oikaisuvaatimus 17.4.2018 § 80 päätökseen

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.