Suomen- ja ruotsinkielisen perusopetuksen aamupäivätoiminnan järjestäminen 9.8.2018 alkaen

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-003050
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 105 §

Suomen- ja ruotsinkielisen perusopetuksen aamupäivätoiminnan järjestäminen 9.8.2018 alkaen

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että perusopetuslain mukainen 1.–2.-luokkalaisten aamupäivätoiminta vakiinnutetaan osaksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialan palveluja lukuvuoden 2018–2019 alusta.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli Leena Palve-Kaunisto.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Opetuslautakunta päätti 28.3.2017, että Helsingissä järjestetään aamupäivätoiminnan kokeilu syksystä 2017 alkaen kaikissa suomen- ja ruotsinkielisten kaupungin peruskouluissa. Toiminta on tarkoitettu 1.-2. vuosiluokan oppilaiden aamupäivätoiminnan tarpeeseen, mutta toimintaan on voinut osallistua myös 3.-4. vuosiluokkien erityisen tuen päätöksellä olevia oppilaita.

Kokeilun aikana helsinkiläisiä huoltajia on osallistunut kahteen aamutoimintaa koskevaan kyselyyn. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala teki kyselyn aamupäivätoiminnan kokeilusta 6.–15.10.2017 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi lähes 1400 huoltajaa. Lisäksi Opetushallituksen aamu- ja iltapäivätoiminnan kehittämisryhmä teki laajan valtakunnallisen aamu- ja iltapäivätoiminnan kyselyn joulu-tammikuun vaihteessa. Helsinkiläisistä huoltajista lähes 1200 vastasi kyselyyn.

Kouluille tehtiin marraskuussa 2017 kysely, jossa kysyttiin toiminnan järjestämisen kannalta keskeisiä kysymyksiä. Peruskoulujen rehtoreille ja koulunkäyntiavustajille on pidetty yhteistoiminta tilaisuus toukokuussa 2018. Tilaisuudessa esiin tulleita näkökulmia on huomioitu valmistelussa. Lisäksi valmistelussa on tehty lapsivaikutusten arviointia huomioiden erityisesti erilaisissa tilanteissa olevien lasten tarpeita ja mahdollisuuksia aamupäivätoimintaan osallistumiseen.

Kyselyjen, kuulemistilaisuuksien ja huoltajapalautteiden pohjalta on muodostettu kokonaiskuva aamupäivätoiminnan järjestämisen tarpeesta ja toteuttamisen periaatteista.

Toiminnan järjestäminen toteutetaan seuraavien periaatteiden mukaisesti:

Aamutoiminnan järjestämisessä noudatetaan perusopetuslain (628/1998) 8a luvussa säädettyjä toimintaperiaatteita. Lisäksi toimintaa ohjaavat Opetushallituksen perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet 2011 (Määräykset ja ohjeet 2011:1) ja Helsingin kaupungin perusopetuksen iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma 1.8.2013. Aamupäivätoiminta tullaan kirjaamaan osaksi Helsingin koululaisten iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmaa lukuvuoden 2018–2019 aikana. Aamupäivätoiminnan ohjaustunnit tullaan jatkossa liittämään osaksi perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan valtionosuuslaskentaa. Toimintaa seurataan ja kehitetään kiinteänä osana iltapäivätoiminnan kehittämistä.

Alkusyksystä ja keskitalvella perheet käyttivät palvelua enemmän. Keskimäärin 15 % 1.-2. luokkalaisista ilmoittautui toimintaan lukuvuonna 2017–2018. Oppilaskohtainen osallistumisen kesto oli muutamia kuukausia.

Toiminnassa ei tarjota aamupalaa. Lapsilla on mahdollisuus nauttia omia eväitä.

Toiminnasta ei peritä asiakasmaksua.

Toimintaan hakeutuminen on perheille vapaa-ehtoista. Huoltajat ilmoittavat tarpeen osallistumiseen ja osallistumisen päättymisestä Wilma-oppilastietojärjestelmän kautta. Toimintaan ottamisesta ei tehdä erillistä päätöstä.

Aamutoimintaa järjestetään koulukohtaisia toiminta-aikoja noudattaen. Jos koulupäivä alkaa myöhemmin kuin koulukohtainen aloitusaika, järjestetään aamutoimintaa siihen ilmoittautuneille. Helsingin kaupungin koulut voivat alkaa klo 8.00–8.30 välisenä aikana.

Helsingin erityiskuljetussopimukseen on kirjattu, että erityiskuljetussopimus koskee myös 1.-9. luokkien perusopetuslain mukaisessa aamu- ja iltapäivätoiminnassa mukana olevia erityisoppilaita, jotka eivät asiantuntijalausunnon mukaan selviydy koulumatkastaan julkisilla liikennevälineillä. Kuljetukset aamupäivätoimintaan sovitaan räätälöidysti ja ennakoidusti perheiden, koulun ja koulukuljetuksista vastaavan kuljetusfirman kanssa. Tärkeää on samanaikaisesti suunnitella toimintaan riittävät ohjaajaresurssit.

Toimintaa järjestetään lähtökohtaisesti samassa toimintapaikassa jossa lapsi käy koulua, tai sen välittömässä läheisyydessä kuten leikkipuistoissa.

Tämän hetken volyymin mukaisen toiminnan arvioidut vuosikustannukset ovat 0,3 milj. euroa. Toiminta tulee ottaa budjetin laadinnassa huomioon, jolloin arvioidaan tarve, laajuus ja siihen käytettävät eurot.

Lapsivaikutusten arviointi

Aamupäivätoiminta on tärkeä osa lapsen toiminnallisen koulupäivän kokonaisuutta. Aamupäivätoiminta vähentää lasten yksinoloa aamuisin sekä lisää lasten turvallisuuden tunnetta. Toimintaan osallistuminen mahdollistaa yhteisleikin ja rakentaa kaverisuhteita ja myönteisten vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Lapsille järjestetty aamupäivätoiminta tukee omalta osaltaan perheiden arjen ja työelämän yhteensovittamista.

Stäng

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 08.05.2018 § 84

Päätös

Esittelijä poisti asian esityslistalta.

Käsittely

Esittelijä peruutti ehdotuksensa kokouksessa ennen keskustelun alkamista ja asia poistettiin esityslistalta.

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot

Leena Palve-Kaunisto, palveluvastaava, puhelin: 310 86809

leena.palve@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 01.06.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Mer information fås av

Leena Palve-Kaunisto, palveluvastaava, puhelin: 09 310 86809

leena.palve@hel.fi