Suomen- ja ruotsinkielisen perusopetuksen aamupäivätoiminnan järjestäminen 9.8.2018 alkaen
Suomen- ja ruotsinkielisen perusopetuksen aamupäivätoiminnan järjestäminen 9.8.2018 alkaen
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että perusopetuslain mukainen 1.–2.-luokkalaisten aamupäivätoiminta vakiinnutetaan osaksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialan palveluja lukuvuoden 2018–2019 alusta.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Leena Palve-Kaunisto.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Opetuslautakunta päätti 28.3.2017, että Helsingissä järjestetään aamupäivätoiminnan kokeilu syksystä 2017 alkaen kaikissa suomen- ja ruotsinkielisten kaupungin peruskouluissa. Toiminta on tarkoitettu 1.-2. vuosiluokan oppilaiden aamupäivätoiminnan tarpeeseen, mutta toimintaan on voinut osallistua myös 3.-4. vuosiluokkien erityisen tuen päätöksellä olevia oppilaita.
Kokeilun aikana helsinkiläisiä huoltajia on osallistunut kahteen aamutoimintaa koskevaan kyselyyn. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala teki kyselyn aamupäivätoiminnan kokeilusta 6.–15.10.2017 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi lähes 1400 huoltajaa. Lisäksi Opetushallituksen aamu- ja iltapäivätoiminnan kehittämisryhmä teki laajan valtakunnallisen aamu- ja iltapäivätoiminnan kyselyn joulu-tammikuun vaihteessa. Helsinkiläisistä huoltajista lähes 1200 vastasi kyselyyn.
Kouluille tehtiin marraskuussa 2017 kysely, jossa kysyttiin toiminnan järjestämisen kannalta keskeisiä kysymyksiä. Peruskoulujen rehtoreille ja koulunkäyntiavustajille on pidetty yhteistoiminta tilaisuus toukokuussa 2018. Tilaisuudessa esiin tulleita näkökulmia on huomioitu valmistelussa. Lisäksi valmistelussa on tehty lapsivaikutusten arviointia huomioiden erityisesti erilaisissa tilanteissa olevien lasten tarpeita ja mahdollisuuksia aamupäivätoimintaan osallistumiseen.
Kyselyjen, kuulemistilaisuuksien ja huoltajapalautteiden pohjalta on muodostettu kokonaiskuva aamupäivätoiminnan järjestämisen tarpeesta ja toteuttamisen periaatteista.
Toiminnan järjestäminen toteutetaan seuraavien periaatteiden mukaisesti:
Aamutoiminnan järjestämisessä noudatetaan perusopetuslain (628/1998) 8a luvussa säädettyjä toimintaperiaatteita. Lisäksi toimintaa ohjaavat Opetushallituksen perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet 2011 (Määräykset ja ohjeet 2011:1) ja Helsingin kaupungin perusopetuksen iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma 1.8.2013. Aamupäivätoiminta tullaan kirjaamaan osaksi Helsingin koululaisten iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmaa lukuvuoden 2018–2019 aikana. Aamupäivätoiminnan ohjaustunnit tullaan jatkossa liittämään osaksi perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan valtionosuuslaskentaa. Toimintaa seurataan ja kehitetään kiinteänä osana iltapäivätoiminnan kehittämistä.
Alkusyksystä ja keskitalvella perheet käyttivät palvelua enemmän. Keskimäärin 15 % 1.-2. luokkalaisista ilmoittautui toimintaan lukuvuonna 2017–2018. Oppilaskohtainen osallistumisen kesto oli muutamia kuukausia.
Toiminnassa ei tarjota aamupalaa. Lapsilla on mahdollisuus nauttia omia eväitä.
Toiminnasta ei peritä asiakasmaksua.
Toimintaan hakeutuminen on perheille vapaa-ehtoista. Huoltajat ilmoittavat tarpeen osallistumiseen ja osallistumisen päättymisestä Wilma-oppilastietojärjestelmän kautta. Toimintaan ottamisesta ei tehdä erillistä päätöstä.
Aamutoimintaa järjestetään koulukohtaisia toiminta-aikoja noudattaen. Jos koulupäivä alkaa myöhemmin kuin koulukohtainen aloitusaika, järjestetään aamutoimintaa siihen ilmoittautuneille. Helsingin kaupungin koulut voivat alkaa klo 8.00–8.30 välisenä aikana.
Helsingin erityiskuljetussopimukseen on kirjattu, että erityiskuljetussopimus koskee myös 1.-9. luokkien perusopetuslain mukaisessa aamu- ja iltapäivätoiminnassa mukana olevia erityisoppilaita, jotka eivät asiantuntijalausunnon mukaan selviydy koulumatkastaan julkisilla liikennevälineillä. Kuljetukset aamupäivätoimintaan sovitaan räätälöidysti ja ennakoidusti perheiden, koulun ja koulukuljetuksista vastaavan kuljetusfirman kanssa. Tärkeää on samanaikaisesti suunnitella toimintaan riittävät ohjaajaresurssit.
Toimintaa järjestetään lähtökohtaisesti samassa toimintapaikassa jossa lapsi käy koulua, tai sen välittömässä läheisyydessä kuten leikkipuistoissa.
Tämän hetken volyymin mukaisen toiminnan arvioidut vuosikustannukset ovat 0,3 milj. euroa. Toiminta tulee ottaa budjetin laadinnassa huomioon, jolloin arvioidaan tarve, laajuus ja siihen käytettävät eurot.
Lapsivaikutusten arviointi
Aamupäivätoiminta on tärkeä osa lapsen toiminnallisen koulupäivän kokonaisuutta. Aamupäivätoiminta vähentää lasten yksinoloa aamuisin sekä lisää lasten turvallisuuden tunnetta. Toimintaan osallistuminen mahdollistaa yhteisleikin ja rakentaa kaverisuhteita ja myönteisten vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Lapsille järjestetty aamupäivätoiminta tukee omalta osaltaan perheiden arjen ja työelämän yhteensovittamista.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 08.05.2018 § 84
Päätös
Esittelijä poisti asian esityslistalta.
Käsittely
Esittelijä peruutti ehdotuksensa kokouksessa ennen keskustelun alkamista ja asia poistettiin esityslistalta.
Esittelijä
Lisätiedot
Leena Palve-Kaunisto, palveluvastaava, puhelin: 310 86809
Detta beslut publicerades 01.06.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Leena Palve-Kaunisto, palveluvastaava, puhelin: 09 310 86809