Oikaisuvaatimus kori 2:n siivouspalvelujen hankintaan ryhmän 13 osalta
Oikaisuvaatimus kori 2:n siivouspalvelujen hankintaan ryhmän 13 osalta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti muuttaa 9.10.2018 (§206) tekemäänsä hankintapäätöstä SOL Palvelut Oy:n tekemän hankintaoikaisun johdosta siten, että korin 2, ryhmän 13 siivouspalvelut hankitaan RTK Palvelu Oy:ltä.
Hankinnan kokonaisarvo ryhmän 13 osalta on 1 394 353 euroa, alv. 0 %. Kokonaishinnassa on huomioitu mahdollinen, enintään 2 %:n hinnankorotus option käyttöönottovaiheessa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kokouksessaan 9.10.2018 (§206), että korin 2, ryhmän 13 siivouspalvelut hankintaan SOL Palvelut Oy:ltä.
Palveluntarjoaja teki 22.10.2018 päätöksestä hankintaoikaisun, jossa pyydetään kumoamaan hankintapäätös siivouspalvelujen ryhmän 13 osalta, koska heillä oli tapahtunut tietojen syöttämisessä näppäilyvirhe. He ilmoittivat, etteivät he pysty toteuttamaan tarjouspyynnön mukaista palvelua antamallaan virheellisellä hinnalla.
Hankintalain mukaan palveluntarjoaja vastaa tarjouksensa tarjouspyynnön mukaisuudesta. Tässä asiassa ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista velvoittaa palveluntarjoajaa hankintasopimuksen tekemiseen ja palvelut tulisi hankkia kilpailutuksen perusteella toiseksi tulleelta palveluntarjoajalta.
Kilpailutuksen perusteella ryhmässä 13 toiseksi tullut tarjoaja on RTK Palvelu Oy.
Heillä on mahdollisuus tuottaa siivouspalvelut tarjoamillaan hinnoilla ja resursseilla sopimuskauden 1.1.2019 - 31.7.2022.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 09.10.2018 § 206
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että korin 2 ruoka-, siivous- ja käyttäjäpalvelut hankitaan ajalla 1.1.2019 - 31.7.2022 seuraavasti:
Ruokapalvelut:
Fazer Food Services Oy (Ryhmät 1, 5, 20, 21 ja 22)
Palmia Oy (Ryhmät 12 ja 14)
Sodexo Oy (Ryhmä 13)
Siivouspalvelut:
Coor Service Management Oy (Ryhmä 1)
Siskon Siivous Oy (Ryhmä 24)
SOL Palvelut Oy (Ryhmät 3, 8, 11 ja 13)
Palmia Oy (Ryhmät 4, 6, 7, 9 ja 10)
RTK Palvelu Oy (Ryhmät 2, 5, 12 ja 23)
Käyttäjäpalvelut:
Palmia Oy (Ryhmä 13)
SOL Palvelut Oy (Ryhmät 1 - 12)
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä SMC Palvelut Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tätä päätöstä vastaavat hankintasopimukset ja päättämään option käyttöönotosta.
Hankinnan kokonaisarvo on n. 30,6 milj. euroa, alv. 0% sisältäen optiovuodet.
Sopimusaika on 3,5 vuotta ja hankintaan sisältyy kahden (2) vuoden optio.
Sopimus tulee voimaan molempien osapuolten allekirjoituksella, kuitenkin aikaisintaan 14 pv päätöksen tiedoksi saannista.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli ruokapalvelupäällikkö Airi Rintamäki.
Esittelijä
Lisätiedot
Päivi Koskinen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 86341
Airi Rintamäki, ruokapalvelupäällikkö, puhelin: 310 86307
Erja Hammarén , puhtauspalveluasiantuntija, puhelin: 310 20464
Sirpa Jalovaara, ruokapalveluvastaava, puhelin: 301 86491
Detta beslut publicerades 29.11.2018
VALITUSOSOITUS
Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Päivi Koskinen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 86341