Malmin lentokenttäalueen väliaikaiskäytön hakemusten arviointityöryhmän muistioita koskeva tietopyyntö

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-005527
Ärendet har nyare handläggningar
§ 145

Malmin lentokenttäalueen väliaikaiskäytön hakemusten arviointityöryhmän muistioita koskeva tietopyyntö

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, että ********** pyytämät Malmin lentokenttäalueen väliaikaiskäytön hakemusten arviointityöryhmän muistiot luovutetaan hänelle siltä osin, kuin ne eivät sisällä salassa pidettävää tietoa.

Päätöksen perustelut

Tietopyytäjä on tietopyynnössään 1.5.2018 pyytänyt itselleen Malmin lentokenttäalueen väliaikaiskäytön hakemusten arviointityöryhmän muistioita ajalta 3.10.2016 - 4.11.2016.

Tietopyytäjän pyytämät asiakirjat liittyvät Malmin lentokentän väliaikaiskäytön hakuun ja Malmin lentokenttäalueen väliaikaiskäytön arviointityöryhmään. Malmin lentokenttäalueen väliaikaiskäytön haku käynnistyi järjestämällä Uutta Helsinkiä sivuston kautta hakumenettely 12.- 30.9.2016.

Malmin lentokenttäalueen väliaikaiskäytön arviointityöryhmä kokoontui lokakuussa ja marraskuussa 2016 pohtimaan, miten sovitetaan yhteen Malmin lentokentän alueen erilaisia toimintoja kaupungin tavoitteiden mukaisesti.

Väliaikaiskäytön arviointityöryhmän jäseninä on ollut ainoastaan kaupungin henkilöstöön kuuluvia henkilöitä. Arviointityöryhmän asiakirjat eivät ole arkistolainsäädännön nojalla arkistoitavia asiakirjoja. Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (jälj. julkisuuslaki) 5 §:n 4 momentin mukaan lakia sovelletaan viranomaisissa työskentelevien sekä viranomaisten ja niiden lukuun toimivien yksityisten ja yhteisöjen välisiä neuvotteluja, yhteydenpitoa ja muuta niihin verrattavaa viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin vain, jos asiakirjat sisältävät sellaisia tietoja, että ne arkistolainsäädännön mukaan on liitettävä arkistoon. Siitä huolimatta, että kaupungilla ei ole velvollisuutta luovuttaa arviointityöryhmän muistioita, päätöksenteon avoimuuden ja hallinnon läpinäkyvyyden vuoksi kyseiset asiakirjat luovutetaan pyytäjälle.

Arviointityöryhmän muistiot sisältävät tietoja yksityisestä ja kunnan liikesalaisuudesta. Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liike- tai ammattisalaisuudesta. Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja kunnan liikesalaisuudesta.

Tietopyynnön kohteena olevien asiakirjojen julkisuutta on viimeksi arvioitu syksyllä 2017. Nyt käsillä olevan tietopyynnön yhteydessä asiakirjojen julkisuutta ja niiden salassapidon laajuutta on ollut tilaisuus jälleen arvioida ja samalla edistää tavoitetta siitä, että kaupungin päätöksenteko on mahdollisimman avointa ja hallinto läpinäkyvää.

Julkisuuslain 10 §:n mukaan, kun vain osa asiakirjasta on salassa pidettävä, tieto on annettava asiakirjan julkisesta osasta, jos se on mahdollista niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon. Edellä mainituilla perusteilla muistiot luovutetaan siten, että salassa pidettävät tiedot on peitetty.

Detta beslut publicerades 31.05.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Kimmo Kuisma, Projektinjohtaja, puhelin: 09 310 25808

kimmo.kuisma@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Marko Karvinen
vs. rahoitusjohtaja