Matkapalvelujen liikennöinnin suorahankinta kilpailutuksen valmisteluaikana
Matkapalvelujen liikennöinnin suorahankinta kilpailutuksen valmisteluaikana
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hankkia suorahankintana Helsingin matkapalvelun liikennöintiä. Hankittava palvelukokonaisuus on vastaava kuin edellisen kilpailutuksen päätteeksi sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksellä § 410, 26.11.2013 on hankittu. Lisäksi koska asiakkaiden tekemät matkat ovat lisääntyneet ja palvelun piiriin tulee uusia kilpailutettuja päivätoimintakohteita, hankitaan nyt suorahankintana enintään 15 uutta suoraohjaus tai hybridi-ajoneuvoa.
Tämä suorahankinta koskee myös erikseen hankittujen päivätoimintakohteiden kuljetuksia.
Palveluja hankitaan vuoden 2019 maaliskuun loppuun asti tai kunnes tarjouskilpailun tuloksena tehtävät sopimukset on allekirjoitettu.
Suorahankintakaudella noudatetaan lähtökohtaisesti samoja hintoja kuin edellisellä kilpailutetulla sopimuskaudella.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Matkapalveluja joudutaan hankkimaan suorahankintana Helsingin sosiaali- ja terveystoimialasta riippumattomista syistä, kunnes pääkaupunkiseudun kuntien yhteishankintana toteutettava matkapalvelujen kilpailutus valmistuu. Muiden kuntien selvitystyö ja päätöksenteon viivästyminen ovat estäneet hankinnan kilpailuttamisen käynnistämisen suunnitellussa aikataulussa. Helsingin kaupunki ei ole voinut ennakoida viivästystä, joka on luonteeltaan ennalta-arvaamaton ja jonka johdosta nykyisen hankintakauden sopimuskautta on välttämätön jatkaa hankinnan kilpailuttamiseen asti. Arvioitu kilpailutuskausi kestää vuoden 2019 maaliskuun loppuun asti.
Suorahankinta toteutetaan hankintalain 40 § 2 momentin 4-kohdan mukaan, sillä sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta ja ennalta-arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.
Sopimukseen on alun perin sisältynyt optiokauden mahdollisuus 11.6.2019 asti, mutta optiota ei ole otettu käyttöön mm. liikennepalvelulain voimaantulosta johtuen sekä siitä syystä, ettei viivästystä ei ole voitu ennakoida.
Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 11.06.2018 § 96
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti matkapalveluiden hankinnasta 30.6.2018 asti tai kunnes lautakunnan päätöksen perusteella tehtävä suorahankintakausi on saatu käynnistettyä. Hankittava palvelukokonaisuus sisältää edellisen kilpailutuksen päätöksellä (§ 410, 26.11.2013) hankitut palvelut sekä päivätoiminnan erikseen kilpailutetut liikennöinnin hankinnat.
Suorahankintakausilla noudatetaan lähtökohtaisesti samoja hintoja kuin edellisellä kilpailutetulla sopimuskaudella.
Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on yhteensä 900 000 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Matkapalveluja joudutaan hankkimaan suorahankintana Helsingin sosiaali- ja terveystoimialasta riippumattomista syistä, kunnes pääkaupunkiseudun kuntien yhteishankintana toteutettava matkapalvelujen kilpailutus valmistuu. Muiden kuntien selvitystyö ja päätöksenteon viivästyminen ovat estäneet hankinnan kilpailuttamisen käynnistämisen suunnitellussa aikataulussa. Helsingin kaupunki ei ole voinut ennakoida viivästystä, joka on luonteeltaan ennalta arvaamaton ja jonka johdosta nykyisen hankintakauden sopimuskautta on välttämätön jatkaa hankinnan kilpailuttamiseen asti. Arvioitu kilpailutuskausi kestää vuoden 2019 maaliskuun loppuun asti.
Suorahankinnat toteutetaan hankintalain 40§ 2 momentin 4- kohdan mukaan, sillä sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta ja ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.
Sopimukseen on alun perin sisältynyt optiokauden mahdollisuus 11.6.2019 asti, mutta optiota ei ole otettu käyttöön mm. liikennepalvelulain voimaantulosta johtuen sekä siitä syystä, ettei viivästystä ei ole voitu ennakoida.
Lisätiedot
Tuomas Ikävalko, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 6639684
Detta beslut publicerades 27.06.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Tuomas Ikävalko, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 6639684
Tuomas Päivinen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991