Kehä I (Mt 101) meluesteiden rakentaminen Sepänmäen kohdalla, urakoitsijan valinta, Graniittirakennus Kallio Oy, 305 000 euroa (alv. 0 %)

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-006981
Ärendet har nyare handläggningar
§ 60

Kehä I (Mt 101) meluesteiden rakentaminen Sepänmäen kohdalla, urakoitsijan valinta, Graniittirakennus Kallio Oy, 305 000 euroa (alv. 0 %)

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti allekirjoittaa sopimuksen Kehä I Sepänmäen kohdan meluesteiden rakennusurakasta tarjouskilpailun voittaneen ja kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Graniittirakennus Kallio Oy:n kanssa, arvoltaan 305 000 euroa (alv. 0 %).

Maankäyttöjohtaja oikeuttaa liikenne- ja katusuunnittelupäällikön tekemään kaupungin maksuosuutta vastaavan tilauksen urakoitsijalle.

Päätöksen perustelut

Meluesteiden rakentaminen perustuu tiesuunnitelmaan "Maantien 101 (Kehä I) meluntorjunnan parantaminen Sepänmäen kohdalla, Helsinki." Kaupunki on antanut tiesuunnitelmasta lausunnon 9.3.2015, jossa todetaan mm., että kaupunki sallii suunnitelman mukaisen rakentamisen ja rakentamisenaikaisen työskentelyn asemakaavan puistoalueella, kaupunki ottaa vastatakseen meluesteiden hoidosta ja ylläpidosta tiesuunnitelman kunnossapitokartan mukaisesti, kaupunki ottaa vastatakseen kevyen liikenteen väylästä K1J ja sen valaistuksen hoidosta ja että kaupunki toteuttaa meluvallin kustannuksellaan. Lisäksi kaupunki esittää, että ELY-keskus osallistuisi meluseinien ja melukaiteen rakennuskustannuksiin 75 % kustannusosuudella.

Liikennevirasto on tehnyt tiesuunnitelman hyväksymispäätöksen 15.10.2015. Päätöksessä todetaan mm. kustannusarvion olevan 777 300 euroa (alv. 0 %) ja että Helsingin kaupunki osallistuu kustannuksiin myöhemmin sovittavalla tavalla.

Meluseinien ja melukaiteen suunnittelun ensimmäisen vaiheen jälkeen 28.3.2018 rakentamisen hankinnasta vastaava Kaakkois-Suomen ELY-keskus pyysi kaupunkia vahvistamaan osallistumisen meluseinien rakentamisen kustannuksiin 25 % osuudella. Rakennussuunnitelman alustava kustannusarvio oli noin 1,0 milj. euroa. Maankäyttöjohtaja vahvisti 22.5.2018 kaupungin osallistuvan kustannuksiin 25 % osuudella, arviolta 250 000-300 000 euroa (alv 0 %) ja että kustannukset tarkentuvat rakennussuunnittelun toisessa vaiheessa ja rakentamisen kilpailutuksessa.

Hankinnan kokonaisarvo on 1 220 000 euroa, josta ELY-keskuksen osuus on 915 000 euroa ja Helsingin kaupungin 305 000 euroa. Kaakkois-Suomen ELY-keskus on tehnyt hankintapäätöksen 9.7.2018.

Sepänmäen meluesteet

Meluesteet sijaitsevat vilkasliikenteisen Kehä I:n pohjoispuolella Latokartanon ja Kivikon eritasoliittymien välillä, Pihlajamäentien ja Lahdenväylän välissä. Väylän pohjoispuolella on virkistysalueita ja Sepänmäen asuinalue. Melulle altistuvien asukkaiden määrä on ollut ennen esteiden rakentamista noin 400. Eniten ohjemelutasot ylittyvät lähimpien asuintalojen luona, jossa melutasot ovat noin 65-70 dB(A). Liikennemäärä vuonna 2017 oli noin 71 500 ajon/vrk.

Helsingin kaupunki on rakentanut Sepänmäen kohdalle noin 500 m pitkän ja 9 m korkean meluvallin vuosina 2016-2018. Vuonna 2018 ELY-keskus rakentaa meluvallin länsipuolelle kolme meluseinää, joiden yhteispituus on 304 m ja ne ovat 5 m korkeat. Malmin kalmistotien sillan kohdalle rakennetaan melukaide, joka on 1,4 m korkea ja 92 m pitkä. Meluesteet limittyvät jonkin verran ja niiden yhteispituus on noin 800 m.

Tiesuunnitelman hyväksymisen jälkeen alueen lähelle on tehty Tattarisillan eritasoliittymän aluevaraussuunnitelma, jonka perusteella Kehä I:n pohjoisreunassa on varauduttava lisäkaistoihin. Tämä on otettu meluesteiden sijoittamisessa huomioon, joten nykyinen jalkakäytävä ja pyörätie K1J siirretään kauemmaksi ajoradasta. Lisäkaistan takia osa meluesteestä tulee rakennettavaksi puistoalueelle, mikä edellyttää kaupungilta sijoituslupaa.

Tarjouspyyntömenettely

Kaakkois-Suomen ELY-keskus ja Helsingin kaupunki toteuttavat rakentamisen hankinnan hankintarenkaana. Hankintamenettelynä oli hankintalain kansallisen kynnysarvon ylittävä neuvottelumenettely. Valintaperusteena käytettiin hinta-laatu suhdetta. Ensimmäisen vaiheen osallistumispyyntö julkaistiin 24.4.2018 valtion hankintayksiköiden käyttämässä hanki.tarjouspalvelu.fi-palvelussa. Toisen vaiheen tarjouspyyntö julkaistiin samassa palvelussa 24.5.2018.

Urakkamuoto on kehitysvaiheen sisältävä kokonaisurakka ja kehitysvaihe toteutettiin hankintavaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tarjoajat esittivät soveltuvuusvaatimusten täyttymisen sekä kehittämisideat rakennussuunnitelmaan, jotka pisteytettiin laatupisteiksi. Toisessa vaiheessa ensimmäiseen vaiheeseen osallistuneet urakoitsijat jättivät kehitetyn rakennussuunnitelman pohjalta urakkatarjouksen.

Hankintaa ei voi jakaa osiin, koska työalueen laajuus on suppea ja kokonaisarvo melko alhainen. Tällöin urakan jakaminen lisäisi riskiä tarjousten määrän vähenemiseen ja riskien hinnoittelu korottaisi tarjoushintoja. Hankinnan arvo on sopiva pienille ja keskisuurille yrityksille.

Urakkatarjoukset

Osallistumishakemuksen ja kehittämisehdotuksen jätti viisi tarjoajaa, joille ELY-keskus lähetti tarjouspyynnön. Tarjouspyyntöön saatiin neljä tarjousta. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Saadut tarjoushinnat sekä laadun ja hinnan huomioivat vertailupistemäärät ovat taulukon mukaiset.

Sija
Tarjoaja
Tarjoushinta euroa (alv 0%)
Vertailupistemäärä
1.
Graniittirakennus Kallio Oy
1 220 000
77,00
2.
Kreate Oy
1 237 600
76,59
3.
Destia Oy
1 452 441
61,47
4.
Ralf Ajalin Oy
1 613 694
48,01

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 03 Yhteishankkeet Liikenneviraston kanssa/Kh:n käytettäviksi.

Detta beslut publicerades 25.07.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jukka-Pekka Tarkkala, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 37302

jukka.tarkkala@hel.fi

Bilagor

1. Laatupisteytys perusteluineen

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.