Hakasalmen huvilan ikkunoiden ja ovien korjaus -hankkeen hankesuunnitelman hyväksyminen

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-007307
Ärendet har nyare handläggningar
§ 45
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Hakasalmen huvilan ikkunoiden ja ovien korjaus -hankkeen hankesuunnitelman hyväksyminen

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Päätös

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö päätti hyväksyä 22.5.2018 päivätyn (korjattu 28.6.2018), osoitteeseen Mannerheimintie 13 B laaditun Hakasalmen huvilan ikkunoiden ja ulko-ovien korjauksen hankesuunnitelman siten, että sen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 599 999 euroa toukokuun 2018 kustannustasossa.

Lisäksi rakennukset ja yleiset alueet rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö päätti oikeuttaa rakennuttaminen-palvelun yksikön päällikön käyttämään mahdollisiin lisä- ja muutostöihin 25.6.2018 allekirjoitetun urakkavaiheen kustannusarvion (UKA) mukaisen varauksen.

Päätöksen perustelut

Rakennushistoriallisesti arvokas huvila rakennettiin 1843–1846, suunnittelijana saksalaissyntyinen arkkitehti Ernst Lohrmann. Uusklassista empire-ajan huvila-arkkitehtuuria edustava rakennus sijaitsee Kansallismuseota vastapäätä, Finlandiatalon vieressä. Englantilaisen puutarhan ympäröimän päärakennuksen vierustoille valmistui siipirakennukset vuonna 1847. Vuodesta 1912 asti huvilassa on ollut kaupunginmuseon toimintaa.

Rakennuksen omistaja on Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala. Vuokrasopimuksen mukaisesti kiinteistön omistaja, kaupunkiympäristön toimiala, vastaa korjauksista.

Rakennuksen vuokralainen ja käyttäjä on Helsingin kaupunginmuseo, joka järjestetään vaihtuvia näyttelyitä sekä muita tilaisuuksia.

Hakasalmen huvilan tiloissa, osoitteessa Mannerheimintie 13 B ikkunoiden ja ulko-ovien kunnostus on viivästynyt ja ne ovat päässeet heikkoon kuntoon. Lisävaurioiden ja sisäilmaongelmien välttämiseksi ikkunat ja ulko-ovet on tarpeen kunnostaa. Ikkuna- ja ovikunnostus tehdään perusteellisesti ja perinteisin menetelmin. Aiemmin kohteessa on ollut koneellinen poistoilmanvaihto ja tilojen korvausilman saanti on ollut puutteellista. Ikkunoiden tiivistymisen myötä ja aiemmin havaitun IV:n puutteellisuuden johdosta asennetaan koneellinen tuloilma.

Ikkunoiden tiivistys vähentää tuloilmaa edelleen, joten koneellisen tuloilman rakentaminen on katsottu välttämättömäksi.

Rakennukseen tehtiin ikkuna- ja ovi- sekä ilmanvaihtokorjaustöitä 679 htm² laajuudessa. Laatutasona normaali laatutaso. Suurimpina yksitäisinä korjauskohteita olivat korkeiden terassien ulkoliukuovien kunnostus ja tuloilmanvaihdon lisääminen. Kunnostettavia ikkuna- ja oviaukkoja on yhteensä 65 kpl.

Hankkeen kustannukset

Rakentamisen kustannukset kustannustasossa 5/2018 RI 102,7; THI 184,7 ovat arvonlisäverottomana 599 999 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle on vuokravaikutus. Vuosivuokran korotus 90 320 eurosta 168 582 euroon.

Rahoitus

Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Hankkeen toteutustapa ja aikataulu

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteutuksesta. Kunnostukset toteutetaan tarvittavilta osin syyskuuhun 2018 mennessä siten, ettei käyttäjän toiminta häiriinny.

Detta beslut publicerades 04.10.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jasmin Kivelä, rakennuttajainsinööri, puhelin: 09 310 43374

jasmin.kivela@hel.fi

Beslutsfattare

Jarmo Raveala
vs. rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Bilagor

2. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.