Kioskiautomaattipaikkojen vuokraaminen

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-008023
Ärendet har nyare handläggningar
§ 63

Kioskiautomaattipaikkojen vuokraaminen

Verkställande direktör

Päätös

Vs. toimitusjohtaja päättää hyväksyä ja allekirjoittaa HKL:n ja JOBmeal Oy:n (ent. Oy Selecta Ab) välisen vuokrasopimuksen kioskiautomaattipaikkojen vuokrauksesta HKL:n hallinnoimista kiinteistöistä. Sopimuksella HKL vuokraa JOBmeal Oy:lle kioskiautomaattipaikat seuraavista kiinteistöistä:

  • Kantametron metroasemat
  • Länsimetron metroasemat
  • Kannelmäen rautatieasema
  • Malminkartanon rautatieasema
  • Kauppatorin Suomenlinnan liikenteen terminaali

seuraavin ehdoin:

  • Sopimuskausi on viisi (5) vuotta: 1.8.2018 – 31.7.2023
  • HKL:llä on oikeus jatkaa vuokra-aikaa perusvuokrakauden päättymisen jälkeen enintään kaksi (2) kertaa yhden (1) vuoden kerrallaan
  • Sopimuskauden alussa Kantametron metroasemilla, rautatieasemilla ja Suomenlinnan liikenteen terminaalissa on yhteensä 51 kioskiautomaattia
  • Sopimuksen mukaisesti JOBmeal Oy asentaa länsimetron metroasemille kioskiautomaatit HKL:n hyväksymille paikoille (arviolta 10 – 12 automaattia)
  • Sopimuskauden aikana JOBmeal Oy:llä on oikeus lisätä kioskiautomaatteja edellä mainittuihin HKL:n hallinnoimiin tiloihin, mikäli HKL:llä ei ole perusteltua syytä kieltää automaattien sijoitusta JOBmeal Oy:n esittämään paikkaan
  • Kioskiautomaatin kiinteä arvonlisäveroton tilavuokra on 132,00 euroa / automaatti / kuukausi
  • Kiinteää vuokraa tarkistetaan vuosittain elinkustannusindeksin mukaisesti
  • Kiinteiden vuokrien lisäksi JOBmeal Oy maksaa HKL:lle 4 % myyntikomissiota laitteiden kokonaismyynnistä sekä laitteiden sähkönkulutuksen.

Kioskiautomaattien kiinteät tilavuokrat sopimuskaudella ovat, sopimuskauden alussa arvioidun laitemäärän mukaan laskettuna, noin 470.000,00 euroa (alv 0 %). Myyntikomission määrä sopimuskaudella on arviolta noin 90.000,00 euroa.

Päätöksen perustelut

HKL on vuokrannut kioskiautomaattipaikat HKL:n hallinnoimista kiinteistöistä Selecta Oy:lle (nyk. JOBmeal Oy) vuodesta 2010 alkaen. Nykyisestä 8.1.2015 allekirjoitetusta vuokrasopimuksesta on käynnissä ensimmäinen optiokausi, joka päättyy 31.12.2018.

HKL katsoo, että yhteistyötä on perusteltua jatkaa JOBmeal Oy:n kanssa. JOBmeal Oy:n palvelut tarjoavat lisäarvoa matkustajille sekä tuovat vuokratuottoa HKL:lle.

Nyt tehtävällä sopimuksella sovitaan kioskiautomaattipaikkojen vuokrauksesta nykyisten paikkojen lisäksi länsimetron metroasemille, jolloin länsimetron palvelutasoa saadaan parannettua. Nyt tehtävä sopimus korvaa aikaisemman 8.1.2015 allekirjoitetun vuokrasopimuksen.

Nyt tehtävässä sopimuksessa kiinteä tilavuokra ja myyntikomissio säilyvät samassa tasossa kuin 8.1.2015 allekirjoitetussa vuokrasopimuksessa.

Detta beslut publicerades 20.07.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 35108

rain.mutka@hel.fi

Mauri Koski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34904

mauri.koski@hel.fi