Hankinta, kuljetuspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
- Social- och hälsovårdssektorns sektorchef 03.09.2019
- Social- och hälsovårdssektorns sektorchef 29.04.2019
- Social- och hälsovårdsnämnden 7/09.04.2019
- Social- och hälsovårdssektorns sektorchef 08.03.2019
- Social- och hälsovårdssektorns sektorchef 18.02.2019
- Social- och hälsovårdssektorns sektorchef 18.02.2019
- Social- och hälsovårdsnämnden 17/09.10.2018
- Social- och hälsovårdsnämnden 16/25.09.2018
Matkapalveluiden yhdistetyn suoraohjaus- ja ylivuotoliikennöinnin hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä hankinnan kohteena olleen matkapalveluiden liikennöinnin suoraohjaus –ja ylivuotoliikennöinnin palveluntuottajiksi liitteessä 1 mainitut palveluntuottajat.
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Kokonaistaloudellisen edullisuuden mukainen tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2.
Hankinnan sitoumukseton ennakoitu arvo perussopimuskaudelle on noin 7 000 000 euroa (alv 0%). Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Hankinnan kohteena ovat Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan vammaispalvelulain, sosiaalihuoltolain, kehitysvammalain, lastensuojelulain tai muun lainsäädännön perusteella korvattavien asiakaskuljetusten matkapalvelujen liikennöinti.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti keskeyttää aiemman matkapalveluiden suoraohjaus- ja ylivuotoliikennöinnin hankinnan päätöksessään § 28 (18.2.2019). Samassa päätöksessä toimialajohtaja päätti velvoittaa hankintayksikön kilpailuttamaan suoraohjaus- ja ylivuotoliikennöinnin hankinnan uudelleen. Tässä hankinnassa on kyse tästä uudelleenkilpailutuksesta.
Hankinnasta jätettiin hankintailmoitus (2018-008398) HILMA-ilmoituspalveluun (www.hankintailmoitukset.fi) 21.5.2019.
Hankinta oli julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 25 §:n kohdan 3 mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva palveluhankinta, johon sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä. Hankinta toteutettiin avointa menettelyä käyttäen.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 19.6.2019 klo 23:00 mennessä.
Kilpailutuksen periaatteet
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä matkapalvelujen liikennöintiä koskevan kilpailutuksen (HEL 2018-008398) keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 249 (09.10.2018).
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Tarjouskilpailu
Matkapalvelujen liikennöinnin suoraohjaus- ja ylivuotoliikennöinnin hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valitaan kategorioittain palveluntarjoajat. Tarjouskilpailu käynnistettiin 21.5.2019 julkaistulla tarjouspyynnöllä.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää hankintayksikölle tarjouspyyntöä koskevia kysymyksiä, jotka tuli esittää hankintayksikölle 5.6.2019 klo 23:59 mennessä.
Kilpailutuksessa oli 2 alakohdetta (henkilöautot ja inva-autot), joista tarjouksia pystyi esittämään molempiin, sekä molempien alakohteiden sisällä yhteen tai useampaan ajoneuvoon.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset.
Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä 19.6.2019 klo 23:00 saapui yhteensä 29 tarjousta.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden ja 26 tarjousta 29 tarjouksesta täytti tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja vähimmäisvaatimukset.
Tarjoajien Idaali, Ajyb Oy ja Topline Taksiliikenne Oy tarjoukset eivät olleet tarjouspyynnönmukaisia. Tarjoajat Idaali ja Ajyb Oy eivät toimittaneet tarjouksensa yhteydessä vaadittuja selvityksiä henkilöstön koulutuksesta, työvoimasta ja alihankinnan käytöstä. Tarjoajan Topline Taksiliikenne Oy tarjouksesta puuttui koulutussuunnitelma ja selvitys ammattipätevyydestä oli puutteellinen.
Tarjoaja GREEN TAXI OY tarjous oli tarjouspyynnönmukainen, mutta vaaditut selvitykset henkilöstön koulutuksesta ja työvoimasta olivat sekavia. Hankintatyöryhmä pyysi GREEN TAXI OY:ltä lisäselvitystä sähköpostitse 5.7.2019, johon tarjoaja ei määräaikaan 19.7.2019 mennessä vastannut.
Tarjoaja J. Ursin Oy ilmoitti 8.7.2019 vetäytyvänsä pois tarjouskilpailusta.
Näitä viittä tarjoajaa lukuun ottamatta, kaikki loput määräajassa toimitetut tarjoukset etenivät näin ollen tarjousvertailuun.
Lisäselvityksiä pyydettiin myös tarjoajilta Ahlgrens Bilar Oy Ab:lta ja Järagroup Oy:lta liittyen tarjoajien toimittamiin koulutussuunnitelmiin sähköpostitse 5.7.2019 johon molemmat tarjoajat vastasivat määräaikaan 19.7.2019 mennessä. Vastaanotetut selvitykset todettiin riittäviksi.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Hankinnassa käytetään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena halvinta hintaa (70%) sekä alennusprosenttia (30%). Vertailu tehdään pisteluvulla, joka saadaan summaamalla hinta- ja alennusprosenttipisteet keskenään. Hankinnan kohdetta koskevat korkeat laatuvaatimukset on määritelty tarjouspyynnön liitteenä olleessa palvelukuvauksissa ehdottomina vähimmäisvaatimuksina siten, että ne vastaavat hankintayksikön määrittelemää laatutasoa.
Ajoneuvoja valitaan inva-autojen alakohteeseen 62 kappaletta ja henkilöautojen alakohteeseen 12 kappaletta. Tarjotut ajoneuvot asetetaan edellä mainitun pisteluvun mukaiseen järjestykseen.
Kunkin tarjouksen sijoittumisjärjestys tarjouskilpailussa ilmenee liitteen 2 vertailutaulukosta. Kilpailutuksena tuloksena valittavat ajoneuvot näkyvät liitteen 2 vertailutaulukossa vihreällä värillä.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala on pyytänyt tarjoajilta Mr. Taxi Oy, Javatrans Oy, Mesolat Oy, Haitaxi Oy, Helsinki Air Shuttle Oy ja Mavo Oy selvitystä poikkeuksellisen korkeista alennusprosenteista ja todennut vastaanotetut selvitykset riittäviksi.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kaksivuotinen (2) sopimus. Sopimuskauden palvelun tuottaminen on suunniteltu alkavaksi 2.10.2019, mutta alkamisajankohdat voivat poiketa toisistaan. Sopimusta voidaan jatkaa sosiaali- ja terveystoimialan päättäessä siten, että sopimus jatkuu voimassa toistaiseksi. Sosiaali- ja terveystoimiala kilpailuttaa hankintansa säännöllisin määräajoin.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Detta beslut publicerades 12.09.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Akusti Lankinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 23112
Tuomas Päivinen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991