Helsingin kaupungin etsivän nuorisotyön palvelun hankinta
Helsingin kaupungin etsivän nuorisotyön palvelun hankinta
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hyväksyä etsivän nuorisotyön palveluhankinnasta kolmeksi (3) vuodeksi seuraavat tarjoukset:
- Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö
- Helsingin NMKY ry
- Suomen Diakoniaopisto Oy
- Valo-Valmennusyhdistys ry
Lisäksi hankintaan kuuluu yhden (1) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta nuorisoasianjohtaja päättää erikseen ennen perussopimuskauden päättymistä.
Palveluntuottajilta hankitaan yhteensä yksitoista (11) etsivän nuorisotyön henkilötyövuotta hintaan ilman arvonlisäveroa 50 000 euroa/henkilötyövuosi, jotka jakautuvat hyväksyttyjen tarjoajien kesken seuraavasti: Helsingin diakonissalaitoksen säätiö kolme (3), Helsingin NMKY ry kolme (3), Suomen diakoniaopisto Oy kaksi (2) ja Valo-valmennusyhdistys ry kolme (3) henkilötyövuotta.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo mukaan lukien mahdollinen optiovuosi on 2 200 000 euroa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kulttuuri-ja vapaa-aikalautakunta on päättänyt 8.5.2018, § 103 muuttaa etsivän nuorisotyön toimintamallia siten, että jatkossa Helsingin kaupunki hakee itse valtion avustuksen etsivään nuorisotyöhön ja toteuttaa etsivää nuorisotyötä sekä omana toimintanaan että hankkii sitä julkisena hankintana. Helsingin kaupunki ei myönnä jatkossa palveluntarjoajille erillistä avustusta etsivän nuorisotyöhön, vaan tehtävä hankinta kattaa etsivän nuorisotyöntekijän palkkaamisesta syntyvät kulut palveluntuottajille.
Etsivän nuorisotyön kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan 24.8.2018 päivättyyn tarjouspyyntöön 176786, HEL 2018–008911. Hankinta on toteutettu avoimella EU- menettelyllä. Hankinnasta on julkaistu 3.4.2018 tietopyyntö/markkinakartoitus EU-ennakkoilmoituksella, jonka määräaika päättyi 17.4.2018 ja EU-hankintailmoituksella 24.8.2018 HILMA-ilmoituskanavassa. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 26.9.2018. Määräaikaan mennessä saapui seitsemän (7) tarjousta: Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö, Helsingin NMKY ry, Suomen Diakoniaopisto Oy, Valo-Valmennusyhdistys ry, Depora Oy, Espoon Diakoniasäätiö ja Tukisatama Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön ESPD lomakkeessa on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjouspyynnössä vaadittiin, että tarjoajalla tulee olla aiempaa kokemusta etsivän nuorisotyön tai siihen rinnasteisen nuoriso-/sosiaalityön tekemisestä vähintään kolmen (3) vuoden ajalta. Lisäksi tarjouspyynnössä vaadittiin, että palvelun suorittamisesta kokonaisvastuuseen nimetyllä henkilöllä on oltava vähintään korkea-asteen tutkinto tehtävään soveltuvalta alalta sekä useamman vuoden kokemus nuorisotyön tai muissa sosiaalialan tehtävissä toimimisesta ja kokemusta johtotehtävistä.
Lisäksi etsivää nuorisotyötä tekeviltä työntekijöiltä vaadittiin työhön soveltuvaa AMK tasoista tutkintoa. Riittävänä kokemuksena vaadittiin vähintään muutaman vuoden työkokemusta nuorisotyöstä tai muusta nuorten kanssa tehtävästä työstä.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Kaikki tarjoukset ovat tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa tilaaja esitti kiinteän hinnan, jolloin tarjoajat kilpailivat ainoastaan laatuun liittyvillä perusteilla. Tilaaja oli ilmoittanut tarjouspyynnössä valitsevansa eniten pisteitä saaneista tarjoajista 2–6 palveluntuottajaa.
Vertailuperusteina olivat palvelun laatutekijät, painoarvoltaan 100 vertailupistettä.
Palvelun laatua vertailtiin seuraavien tekijöiden perusteella:
- Etsivän nuorisotyön toteuttamisen toimintasuunnitelma (50 pistettä)
- Yhteistyö ja ohjauskäytännöt (40 pistettä)
- Toiminnan näkyvyys (5 pistettä)
- Toimintavarmuus (5 pistettä)
Tarjousten vertailu laatupisteineen on päätöksen liitteenä.
Tarjoukset pisteytettiin vähimmäisvaatimusten täyttävien tarjoajien toimittamien palvelukuvausten perusteella.
Tarjoukset, joiden toimintasuunnitelmassa kohderyhmän tavoitteet olivat jäsentyneet ja selkeät sai 10 pistettä, palveluiden saavutettavuus ja asiakaslähtöisyyden varmistaminen oli kuvattu konkreettisesti, sai 20 pistettä, perusteellinen ja analyyttinen suunnitelma työkäytäntöjen eduista, sai 20 pistettä.
Palveluntarjoajan yhteystyö- ja ohjauskäytäntöjä arvioitiin seuraaviin osa-alueisiin: 1. nuorten mielenterveysongelmiin suunnattu tuki 2. nuorten päihdeongelmiin suunnattu tuki 3. rikoksilla oireileviin nuoriin suunnattu tuki 4. maahanmuuttotaustaisten nuorten kotoutumiseen suunnattu tuki. Jos palveluntarjoaja tarjosi yhteyksiä kahteen osa-alueeseen, sai enintään 40 pistettä.
Palveluntarjoajan toiminnan näkyvyyttä arvioitiin markkinoinnin ja viestinnän suunnitelman kattavuudella, josta sai enintään 5 pistettä.
Toimintavarmuutta arvioitiin palveluntuottajan kyvyllä varmistaa palvelun toteutuminen poikkeuksetta, josta sai enintään 5 pistettä.
Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimmat laadultaan parhaat tarjoukset ovat tehneet Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö, Helsingin NMKY ry, Suomen Diakoniaopisto Oy ja Valo-Valmennusyhdistys ry.
Tarjoukset liitteineen ovat kokonaisuudessaan lautakuntalaisten nähtävillä ennen kokousta lautakunnan kokoushuoneessa klo 15.30 alkaen ja tarvittaessa tätä ennen valmistelijan kanssa erikseen sovittaessa.
Detta beslut publicerades 07.11.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Timo Kontio, toiminnanjohtaja, puhelin: 09 310 20804
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573