Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen antaman pysäköintioikeuden laajentaminen
Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen antaman pysäköintioikeuden laajentaminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti, että yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksella on voimassa olevien pysäköintioikeuksien lisäksi pysäköintioikeus ilman pysäköintimaksua tai aikarajoitusta Helsingin kaupungin alueella kaupungin omistamilla tai hallinnoimilla maksullisilla pysäköintipaikoilla ja pysäköintikiekkopaikoilla, jos niiden aikarajoitus on enemmän kuin 60 minuuttia.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnus on ollut käytössä 13.5.2014 alkaen. Tunnus antaa pysäköintioikeuden ilman aikarajoituksia tai maksuja asukas- ja yrityspysäköintiin merkityillä paikoilla sekä pelkästään yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksella käytettäväksi merkittyihin paikkoihin. Tunnus on asukaspysäköintitunnuksen hintainen, 24 euroa kuukausitasolla vuonna 2018.
Yhteiskäyttöautojen pysäköintioikeuden laajennusta esitetään siten, että tunnuksella voi pysäköidä koko kaupungin alueella yli 60 minuutin aikarajoitetuilla paikoilla. Pysäköintioikeuden laajennus parantaa yhteiskäyttöautojen toimintaedellytyksiä ja edesauttaa kaupungin maankäytöllisten ja ympäristöllisten tavoitteiden toteutumista.
Yhteiskäyttöautoyritysten mukaan pysäköintitunnusjärjestelmä on välttämättömyys palveluiden tarjoamiseksi. Yritysten mielestä pysäköintioikeuden laajennus on hyvä uudistus ja osoittaa, että kaupunki haluaa edistää yhteiskäyttöautoilua. Pysäköinninvalvonnan mukaan merkittäviä ongelmia yhteiskäyttöautoyritysten kanssa ei ole ollut. Asiakaspalautteita yhteiskäyttöautoista on tullut viimeisen reilun vuoden aikana kaksi kappaletta. Molemmissa toivotaan yhteiskäyttöautopalveluita laajemmalla alueella. Nyt esitetty uudistus antaa tähän hyvät mahdollisuudet.
Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen taustat
Yhteiskäyttöautoyrityksiä koskeva pysäköintitunnusjärjestelmä on ollut käytössä 13.5.2014 alkaen, jolloin kaupunkisuunnittelulautakunta teki päätöksen sen käyttöönotosta. Vuodet 2015 ja 2016 olivat järjestelmän kokeiluvuosia. 5.4.2016 kaupunkisuunnittelulautakunta merkitsi tiedoksi raportoinnin yhteiskäyttöautojen pysäköintitunnusjärjestelmän kokemuksista ja korjaustarpeista. Samaan aikaan lautakunta päätti ottaa yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnusjärjestelmän pysyvästi käyttöön ja sen toimivuudesta raportoidaan lautakunnalle vähintään kerran kahdessa vuodessa.
Tällä hetkellä yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnus antaa pysäköintioikeuden asukas- ja yrityspysäköintitunnuksella sekä pelkästään yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksella käytettäväksi merkittyihin paikkoihin. Jälkimmäisiä paikkoja on Helsingissä noin 100 kappaletta, ja näiden paikkojen käyttöoikeus tulee varata käytössä olevasta varausjärjestelmästä.
Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen hinta on asukaspysäköintitunnuksen hinnan suuruinen. Vuonna 2018 hinta on 24 euroa kuukaudessa. Jokaiseen autoon tulee hankkia oma tunnus. Tällä hetkellä vuoden 2018 elokuussa tunnuksia on kolmella yrityksellä yhteensä 250 kpl. Tunnuksia voivat lunastaa kaikki yhteiskäyttöautoyritykset, jotka täyttävät tunnuksen saannin ehdot.
Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen tarkoitus on helpottaa yhteiskäyttöautojen pysäköintiä ja edistää yhteiskäyttöautojen mahdollisuuksia korvata auton omistamista. Parantuneet pysäköintimahdollisuudet Helsingin kantakaupungissa ja muualla tiiviissä kaupunkirakenteessa parantavat yhteiskäyttöautoyritysten toimintaedellytyksiä.
Esitetty muutos yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintioikeuksiin ja perustelut
Nykyisten pysäköintioikeuksien lisäksi esitetään, että yhteiskäyttöautojen pysäköintitunnuksella voi pysäköidä Helsingin kaupungin alueella kaupungin omistamille tai hallinnoimille paikoille, jos aikarajoitus on enemmän kuin 60 minuuttia. Näillä paikoilla maksut tai aikarajoitukset eivät siten koskisi yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksella pysäköiviä. 60 minuuttia tai alle aikarajoitetuille paikoille pysäköintioikeuden laajennusta ei esitetä, koska nämä paikat ovat lähtökohtaisesti tarkkaan harkittuja yritysten asiointipaikkoja, joiden on tarkoitus helpottaa lyhytaikaista asiointia katutason liiketiloissa. 60 minuutin aikarajoitettuja paikkoja on noin 140 paikkaa noin 4 000 maksullisesta paikasta. Nämä 140 paikkaa sijaitsevat lähes kaikki keskustassa. Kantakaupungin ulkopuolella noin 85 - 90 % paikoista tulee yhteiskäyttöautoyritysten käyttöön. Asukas- ja yrityspysäköintipaikat säilyvät yhteiskäyttöautoyritysten käytössä kuten tälläkin hetkellä. Paikoille voi pysäköidä asukas- ja yrityspysäköintitunnusten haltijoiden ja yhteiskäyttöautoyritysten lisäksi jokainen maksamalla pysäköintimaksun ja noudattamalla pysäköinnin aikarajoitusta. Pelkästään yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksella käytettäväksi merkityt paikat säilyvät käytössä kuten nykyäänkin.
Helsingin kaupungin tavoitteena on, että liikkuminen miellettäisiin entistä enemmän palveluksi. Tämä tarkoittaa, että ihmiset entistä vähemmän omistavat liikkumisvälineitään ja valitsevat jokaiseen liikkumistarpeeseensa sopivan välineen ja vuokraavat sen tarvittavaksi ajaksi. Yhteiskäyttöautot ovat oleellinen osa liikkumisen palveluita. Yksi yhteiskäyttöauto korvaa lukuisia yksityiskäytössä olevia autoja, jolloin autojen määrä tiiviissä kaupunkirakenteessa vähenee. Tämä on tavoiteltavaa tilankäyttö- ja ympäristösyistä. Näin yhteiskäyttöautopalveluiden lisääntyminen ja paraneminen ovat myös kaupungin edun mukaista.
Tällä hetkellä yhteiskäyttöautoyrityksillä on varsin hyvät pysäköintiolosuhteet asukas- ja yrityspysäköintivyöhykkeillä. Yhteiskäyttöautoyritykset haluavat tarjota palveluitaan myös muualla Helsingissä. Pysäköintiolosuhteiden parantaminen siellä on perusteltua yritysten toimintaedellytysten edistämiseksi. Myös kaupunki hyötyy, jos yhteiskäyttöautopalvelut laajenevat ja paranevat. Tällöin auton omistamiselle tulee vaihtoehtoja myös kantakaupungin ulkopuolella. Yhteiskäyttöautojen pysäköinnistä asukkaille ja muille toiminnoille aiheutuva haitta jäänee pieneksi.
Tekemällä yleispäätös yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintioikeuden laajennuksesta vältytään asentamasta suurta määrää lisäkilpiä asukas- ja yrityspysäköintivyöhykkeiden ulkopuolisille alueille. Kaupunki säästää kustannuksia lisäkilpien valmistuksen, asentamisen ja kunnossapidon osalta. Suuri määrä liikennemerkkien lisäkilpiä huonontaisi myös kaupunkikuvaa.
Raportti yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnusjärjestelmän toimivuudesta
Yhteiskäyttöautoyrityksiltä pyydettiin kommentteja pysäköintitunnusjärjestelmän toimivuudesta sekä mahdollisia kehittämisehdotuksia. Kaikki toimijat antoivat kommentteja ja kehittämisehdotuksia. Helsingin pysäköinninvalvonnalta pyydettiin kommentteja järjestelmän toimivuudesta. Pysäköinninvalvojat työskentelevät kentällä joka päivä, joten heillä on hyvä käsitys järjestelmän toimivuudesta. Lisäksi katsottiin, kuinka paljon kaupungin palautejärjestelmään on tullut palautteita yhteiskäyttöautojen pysäköintitunnusjärjestelmästä.
Yhteiskäyttöautoyritysten mukaan pysäköintitunnusjärjestelmä on edellytys palveluiden tarjoamiselle. Ilman pysäköintitunnusjärjestelmää yritykset eivät olisi markkinoilla Helsingissä. Esitetty uudistus mahdollistaa palvelualueen nykyisen laajentamisen, koska pysäköintipaikan kohtuullisen helppo saatavuus on edellytys palvelun järjestämiselle. Yritykset pitävät pysäköintitunnuksen esitettyjä uusia pysäköintioikeuksia erinomaisena uudistuksena.
Kaikki toimijat eivät käytä yhteiskäyttöautoyrityksille suunnattua varausjärjestelmää. Varausjärjestelmä säilytetään kuitenkin toiminnassa, koska kaupunki haluaa säilyttää toimintamahdollisuudet sekä kiinteiden paikkojen kautta operoiville että vapaasti kadun varteen sallituille paikoille pysäköiville yrittäjille. Uusia pelkästään varausjärjestelmällä varattavissa olevia paikkoja ei ole suunnitelmissa lisätä.
Itse pysäköintitunnuksesta tai sen käytöstä ainoa kehittämisehdotus oli, että vain yhteiskäyttöautoyritysten ajoneuvoille osoitetuilla paikoilla on pysäköity myös varaamatta paikkaa varausjärjestelmästä. Tällöin paikka ei välttämättä ole vapaana pysäköijälle, joka on varannut paikan. Yhteiskäyttöautoyritysten kanssa on sovittu, että näitä paikkoja voi käyttää vain varaamalla sen varausjärjestelmästä. Yrityksiä on muistutettu tästä.
Yritykset antoivat palautetta, että prosessi voisi olla yksinkertaisempi pysäköintitunnuksen hakemisessa ja maksamisessa. Yksi yritys antoi palautetta, että kaupungin tulisi osoittaa pysäköintivirhemaksu suoraan käyttäjälle, joka on pysäköinyt ajoneuvon väärin. Pysäköintivirhemaksu tulee kuitenkin osoittaa ajoneuvon haltijalle tai omistajalle. Siirtokehoitukset ovat hankalia, koska tieto siirtotarpeesta ei välttämättä tavoita yrityksiä. Pysäköinninvalvonnassa tulisi siirtyä digitaaliseen valvontaan, jolloin ei tarvitsisi enää pitää pysäköintitunnusta ikkunassa. Digitaalinen valvonta mahdollistuu, kun siirrytään asukas- ja yrityspysäköinnissä järjestelmään, jossa yhdessä pysäköintitunnuksessa on vain yksi rekisterinumero.
Pysäköinninvalvonnan mukaan yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnusjärjestelmä toimii ilman suurempia ongelmia. On kuitenkin havaittu, että joillakin yritysten asiakkailla on epätietoisuutta, minne pysäköintitunnus oikeuttaa pysäköimään. Yritysten tulisi informoida vielä enemmän asiakkaitaan tunnuksella pysäköinnistä.
Yhteiskäyttöautojen pysäköinnistä on vuoden 2017 kesäkuun ja vuoden 2018 elokuun välisenä aikana tullut kaksi asiakaspalautetta. Molemmissa on toivottu yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen käyttöalueen laajennusta. Esitetty uudistus vastaa näihin toiveisiin.
Detta beslut publicerades 06.11.2018
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Juha Hietanen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37120