Hankinta, HKL:n kunnossapitohenkilöstön raskaat työvaatteet ja pesulapalvelut ajalle 2019 - 2021, Liikenneliikelaitos

HEL 2018-010749
Ärendet har nyare handläggningar
§ 3
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

HKL:n kunnossapitohenkilöstön raskaiden työvaatteiden hankinta ja pesulapalveluiden tilaaminen

Yksikön johtaja

Päätös

Yksikön johtaja päätti tilata suorahankintana Blåkläder Workwear Oy:ltä kunnossapitohenkilöstön raskaita työvaatteita ja työvaatteiden pesulapalveluja enintään 200.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan HKL:n ja Blåkläder Workwear Oy:n välisen 26.3.2019 päivätyn sopimuksen ehtojen mukaisesti. Edellä mainittuja työvaatteita ja pesulapalveluita tilataan kuitenkin enintään siihen saakka, kunnes HKL on kilpailuttanut työvaatteita ja pesulapalveluita koskevan hankinnan ja allekirjoittanut hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

HKL ja Blåkläder Workwear Oy ovat allekirjoittaneet 26.3.2019 päivätyn sopimuksen nro 4600011704 Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen raskaiden työvaatteiden hankinnasta sekä pesulapalveluista (Hankintasopimus).

Hankintasopimus perustuu HKL:n tarjouskilpailuun 14H18. Hankinnan ennakoiduksi kokonaisarvoksi arvioitiin noin 400.000,00 euroa kolmen vuoden sopimuskaudelle 1.1.2019 – 31.12.2021. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alitti vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, jäljempänä ”erityisalojen hankintalaki”) 13 §:n mukaisen kynnysarvon.

Toimitusjohtaja päätti 17.10.2018 (91 §) tehdä hankintasopimuksen HKL:n kunnossapitohenkilöstön raskaan työvaatteiden ja pesulapalveluiden hankinnasta kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Blåkläder Workwear Oy:n kanssa sopimuskaudeksi 1.1.2019 – 31.12.2021 siten, että sopimuskauden kustannukset ovat yhteensä enintään 420.000,00 euroa (alv 0 %).

Sopimuskauden aikana työvaatteiden ja pesulapalveluiden todellinen tarve on osoittautunut ennakoitua suuremmaksi. Nykyisen hankintasopimuksen kokonaisarvo sopimuskauden aikana tulisi HKL:n arvion mukaan ylittämään erityisalojen hankintalain mukaisen kynnysarvon. Näin ollen sopimus tulee päättää ja kilpailuttaa uudelleen jo ennen nykyisen sopimuskauden päättymistä.

Uuden tarjouskilpailun järjestäminen ja palveluntuottajan valinta kestää arviolta kuusi kuukautta. Ennen uuden palveluntuottajan valintaa HKL:n tulee kuitenkin varmistaa työvaatteiden ja pesulapalveluiden saatavuus. Edellä mainitusta johtuen HKL:n on tarkoituksenmukaista tilata palvelu nykyiseltä sopimuskumppanilta Blåkläder Workwear Oy:ltä, kunnes uusi hankintasopimus on allekirjoitettu.

Raskaiden työvaatteiden ja pesulapalveluiden hankinnan väliaikaisen järjestelyn kustannukset alittavat erityisalojen hankintalain mukaisen kynnysarvon.

Detta beslut publicerades 24.01.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Nina Sundell, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 35701

nina.sundell@hel.fi

Beslutsfattare

Toni Jurva
yksikön johtaja