Ylipalomiehen virkanimikkeen muuttaminen, pelastuslaitos

HEL 2018-011335
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 10 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Ylipalomiehen virkanimikkeen muuttaminen

Räddningsnämnden

Päätös

Pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Outi Alanen: Pöydälle

Kannattaja: Reetta Angelvo-Riipinen

Pelastuslautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.

Stäng

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 11 §:n 2 momentin 10 kohdan mukaan pelastuskomentaja päättää viran nimikkeen muuttamisesta. Pelastuskomentaja on päättänyt muuttaa eräät ylipalomiehen virat palomiehen viroiksi.

Pelastustoiminnan ja ensihoidon tehtävissä työskentelee noin 250 palomiestä, noin 98 ylipalomiestä ja noin 40 palomies-ensihoitajaa tai palomies-sairaankuljettajaa. Palomiehen tehtäväkohtainen palkka on 1956,82 euroa, ylipalomiehen palkka 2075,97 euroa, palomies-sairaankuljettajalla 2210,24 euroa ja palomies-ensihoitajalla 2370,39 euroa. Palomiehen ja ylipalomiehen tehtävän sisältö on samanlainen lukuun ottamatta paloesimiehen sijaistehtävää, joita ylipalomiehen virassa on ollut mahdollista hoitaa. Mikäli ylipalomiehen virassa oleva henkilö on kelpoinen palomies-sairaankuljettajan tai palomies-ensihoitajan tehtävään, on hänen tehtävänsä ja tehtäväkohtainen palkkansa niiden kanssa täsmälleen samanlainen.

Ylipalomiehen virkatehtävä ja palkkaero on perustunut siihen, että kokeneita palomiehiä on voitu käyttää paloesimiehen sijaisina ilman paloesimiehen koulutusta.

Pelastuslaitoksella on vuoden 2018 aikana käyty useista yhteistoimintaneuvotteluita palomiesten tehtäväluokituksen järjestelystä. Tavoitteena on, että kaikkien palomiesten, virka- tai tehtävänimikkeesä riippumatta, tehtävässä maksettava palkkaus perustuisi nykyistä paremmin tehtävän vaativuuteen. Tehtävien vaativuustekijät on lueteltu kunnallisen teknisen virkaehtosopimuksen 2 luvun 9 §:ssä. Työn muutoksista johtuen paloesimiehen sijaistamiseen vaadittava osaaminen on kasvanut eikä pelkällä ajan myötä karttuneella kokemuksella enää saavuteta siihen riittävää tasoa. Perusteet erilliselle ylipalomiehen viralle ovat poistuneet. Jatkossa paloesimiehen sijaistehtäviin valitaan erillisen koulutusohjelman kautta pätevöityneitä viranhaltijoita.

Koska perusteet erilliselle ylipalomiehen viralle ovat poistuneet, pelastuskomentaja on päättänyt, että ylipalomiehen avoimia virkoja ei enää täytetä, vaan ne muutetaan palomiehen viroiksi. Virkojen nykyisen tehtäväkohtaisen palkan ero käytetään palomiesten palkkauksen kehittämiseen tehtävän vaativuuteen perustuen. Ylipalomiehen virkoja muutetaan palomiehen viroiksi luonnollisen poistuman myötä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä viittaa valituksessaan epätasa-arvoiseen kohteluun ja että ylipalomiehen virka olisi "ikälisä", joka palomiehellä on oikeus vuorollaan saada. Valittajan käsitys on virheellinen. Työnantaja päättää siitä, millaisia virkoja tai työtehtäviä työnantaja tarvitsee tehtäviensä täyttämiseen, kuinka paljon sellaisia tarvitaan ja missä järjestyksessä ja milloin virkoja tai tehtäviä täytetään. Yksittäiset virkaan valinnat puolestaan perustuvat lain mukaisiin nimitysperusteisiin.

Perustuslain mukaan julkisten virkojen yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taito tarkoittaa koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja, kyky viittaa henkilön tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin ja koeteltu kansalaiskunto tarkoittaa yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä.

Perustuslain säännös edellyttää virkaan hakijoiden ansioiden vertailua. Koulutuksen ja työkokemuksen ohella on arvioitava viran hoitamisen kannalta merkityksellisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Tämän harkinnan perusteella valitaan ansioitunein hakija.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetty syrjintäkielto: työnantaja ei saa virkasuhteeseen ottaessaan ilman hyväksyttävää perustetta asettaa hakijoita eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautuneisuuden, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi.

Virkaan valintapäätöksen perustelujen ydin on hakijoista tehty ansiovertailu eli yhteenveto, jossa esitetään hakijoiden koulutus ja työkokemus sekä tiedot kelpoisuusvaatimuksen täyttymisestä. Oikeuskäytännön mukaan kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi virkaan pelkästään siksi, että hänellä on pitempi työkokemus kuin muilla hakijoilla (KHO 1997/2296). Hakijoiden henkilökohtaisten ominaisuuksien arvioinnin perusteella on lain mukaan mahdollista päätyä valitsemaan kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista muukin kuin kokenein. Virkaa täyttävällä viranhaltijalla on laaja harkintavalta painottaa yhtä kelpoisuusvaatimuksiin sisältyvistä vaatimuksista ja "ohittaa" jokin muu vaatimus haastattelun ja ansiovertailuun perustuvan kokonaisarvion nojalla. Pitempi kokemus ei automaattisesti tee hakijaa kokonaisuutena paremmaksi (KKO:2005:24 ja KKO:1996:141).

Oikaisuvaatimuksen tekijä antaa ymmärtää, että hänellä ja edustamillaan palomiehillä olisi oikeus tulla valituksi ylipalomiehen virkaan. Oikaisuvaatimus on hylättävä, koska pelastuskomentaja ei ole päättänyt ylipalomiehen virkaan valinnasta, vaan asiassa on kyse avoimien virkojen nimikkeen muuttamisesta.

Oikaisuvaatimuksen tekijä antaa ymmärtää, että hänellä ja edustamillaan palomiehillä olisi ollut oikeus tulla kuulluksi ennen pelastuskomentajan päätöstä. Oikaisuvaatimus on hylättävä, koska pelastuskomentajan päätöksellä ei ole puututtu valittajien virka-asemaan eikä palvelussuhteen ehtoihin. Valittajilla ei siten yksittäisinä viranhaltijoina ole oikeutta tulla asiassa kuulluksi. Ylipalomiehen tehtävän lakkauttaminen on yhteistoimintalain 16 §:n mukaisesti ollut esillä useassa yhteistoimintakokouksessa, jossa läsnä ovat olleet palomiehiä edustavat luottamusmiehet.

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että ylipalomiesten virkojen lakkauttamisella olisi rikottu yhdenvertaisuusperiaatetta tai tasapuolisen hallinnon periaatetta. Oikaisuvaatimus on hylättävä, koska kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta tulla valituksi johonkin virkaan. Virkojen täyttämisestä tai täyttämättä jättämisestä päättää pelastuskomentaja. Myös pelastuslaitoksen tehtävien hoitamiseen vaadittavista viroista päättää pelastuskomentaja.

Oikaisuvaatimuksen tekijällä on mahdollisuus kehittää palkkaustaan pätevöitymällä ja hakeutumalla nykyistä tehtäväänsä vaativampaan palomiestehtävään palomiesten uuden tehtäväluokittelun myötä.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Pelastuslaitos Pelastuskomentaja 02.11.2018 § 35

Päätös

Pelastuskomentaja päätti muuttaa seuraavat ylipalomiesten virkanimikkeet palomiehen virkanimikkeiksi 1.12.2018 alkaen:

018171
017904
017922
017942
018252
018356
017952
017987
017943
017892
018245
018351
018355
017944
018248
017929
017902
017928
017963
017937
017937
018353
017900
017957
017939
017946
017955
017886
017936
017924
 

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan pelastuskomentaja päättää viran nimikkeen muuttamisesta (hallintosäännön 16 luvun 11 §:n 2 momentin 10 kohta).

Viran nimikkeen muuttaminen on tekninen muutos eikä vaikuta tehtävän sisältöön eikä muutoksesta aiheudu lisäkustannuksia. Vakanssit ovat avoimia tai niiden hoitajat ovat jo palomiehen tehtävässä.

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 18.01.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

pelastuskomentaja
Simo Wecksten

Mer information fås av

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010

henri.nordenswan@hel.fi