Hankesuunnitelma, kirjasto ja hammashoitola, Porolahden peruskoulu

HEL 2019-000128
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 14 §

Porolahden peruskoulun kirjaston ja hammashoitolan hankesuunnitelman hyväksyminen

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Porolahden peruskoulun kirjaston ja hammashoitolan korjaustöiden 28.11.2018 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 5 503 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 600 000 euroa lokakuun 2018 kustannustasossa.

Kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuuden tilaamaan hankkeeseen liittyvät suunnitelmat ja urakat.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Roihuvuoressa sijaitsevalla tontilla on vuonna 1959 valmistunut kolmikerroksinen koulurakennus. Rakennuksen julkisivurakenteet ovat alkuperäisiä, ikkunat ja ulko-ovet on uusittu vuonna 2008, sekä sisäpuolen peruskorjaus on tehty vuonna 2011. Julkisivurakenteet ovat alkuperäisiä.

Stäng

Rakennuksen alkuperäisen julkisivurakenteen lämmöneristeissä on todettu kosteus- sekä mikrobivaurioita. Ulkoseinärakenteen tiivistäminen on tarpeellista, että eristetilasta ei pääsee mahdollisesti kulkeutumaan mikrobipitoista ilmaa koulun sisäilmaan. Kaikkia rakennuksen tiloja ei voida tällä hetkellä käyttää täysipainoisesti.

Rakenteelliset korjaustyöt tulee aloittaa mahdollisimman nopeasti, etteivät vauriot pahene.

Korjaustoimenpiteillä varmistetaan rakennuksen terveellinen ja turvallinen käyttö.

Hankkeen laajuus on 5 503 m².

Hankkeessa on aiemmin vuonna 2015 tehty E-siivessä tiivistystöitä ja vuonna 2016 D-siivessä tiivistystöitä. Alapohjan tyhjennys ja kunnostustyö on tehty 2016 sekä samalla on asennettu alapohjan ilmanvaihto. Salaoja- ja jätevesipumppaamot on kunnostettu 2016 - 2017.

Rakennuksen A-, B-, C-, D- sekä E-siivissä jatketaan tiivistyskorjauksia vuosina 2018 - 2019. Korjaustyöt tehdään suunnitelmien osoittamassa laajuudessa ja rakennusmateriaalit valitaan M1- luokituksen omaavista tuotteista. Hankkeessa noudatetaan normaalia laatutasoa siten, että valmiiden tilojen tulee olla terveelliset, turvalliset ja toimivat.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen rakentamiskustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä 1 600 000 euroa lokakuun 2018 kustannustasossa.

Vuokravaikutus

Vuokravaikutusta ei ole.

Rahoitus

Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista

Väistötilat

Hankkeella ei ole väistötilantarvetta.

Aikataulu ja toteutus

Alustava suunnittelu- ja toteutusaikataulu

- hankesuunnittelu 10/2018 - 12/2018
- rakentaminen vaihe 1 Toteutettu aikaisemmin
ylläpidon toimesta
- rakentaminen vaihe 2 1/2019 - 9/2019

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta ja kiinteistön ylläpidosta.

Stäng

Detta beslut publicerades 29.01.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Jaakko Stauffer

Mer information fås av

Jarmo Mörsky, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 38663

jarmo.morsky@hel.fi

Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38458

sakari.heikkinen@hel.fi

Bilagor

2. Kustannusarvio UKA 28.11.2018 Porolahden peruskoulu, kirjasto ja hammashoitola
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.