Sovintosopimus, Amiraalinkatu 2, pilaantuneen ja jätettä sisältävän maan puhdistuskustannukset

HEL 2019-001528
Ärendet har nyare handläggningar
§ 11

Pilaantuneen ja jätettä sisältävän maan puhdistuskustannuksia koskevan sovintosopimuksen hyväksyminen (Katajanokka, tontti 8013/2)

Tomtchef

Päätös

Tonttipäällikkö päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan Helsingin kaupungin ja Sato-Asunnot Oy:n (Y-tunnus 1471718-4) välisen Helsingin kaupungin 8. kaupunginosan (Katajanokka) korttelin 8013 tontin 2 (kiinteistötunnus 91-8-13-2, os. Amiraalinkatu 2) pilaantuneen ja jätettä sisältävän maan puhdistuskustannuksia koskevan sopimuksen.

Lisäksi tonttipäällikkö päätti oikeuttaa kaupunkiympäristötoimialan hallinto- ja tukipalveluiden kiinteistölakimiehen tai muun määräämänsä kiinteistölakimiehen tai viranhaltijan allekirjoittamaan edellä mainitun sovintosopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia, tarkennuksia ja täydennyksiä.

Päätöksen perustelut

Asian tausta

SATO on ostanut Helsingin kaupungilta 31.12.2014 allekirjoitetulla kauppakirjalla Helsingin Katajanokalla osoitteessa Amiraalinkatu 2 sijaitsevan tontin (kiinteistötunnus 91-8-13-2). Ennen kauppaa SATOkoti Oy on hallinnut Tonttia maanvuokraoikeuden perusteella 1.7.1978 lukien. Kaupanteon jälkeen Tontti on siirtynyt SATO-konsernin sisäisissä yritysjärjestelyissä Sato-Asunnot Oy:n omistukseen. Kauppakirjan mukaan, mikäli tontilla todetaan pilaantuneisuutta, Sato-Asunnot Oy ja kaupunki neuvottelevat pilaantuneen maan puhdistamisesta mahdollisesti aiheutuvien kustannusten jakamisesta.

Katajanokan itäosaa on käytetty 1700-luvulta alkaen kasarmi-, telakka-, satama- ja varastointi-tarkoituksiin ennen alueen muuttamista nykyiseen asumiskäyttöön 1970–80-lukujen taiteessa. Lisäksi alueelle on tehty meritäyttöjä sekalaisella materiaalilla 1800-luvun loppupuolelta lähtien. Kaupungin käytettävissä olevien tietojen perusteella Amiraalinkatu 2:n tontin alueella kyse on rakentamisen aikaista pintamaan pilaantumista lukuun ottamatta pilaantumisesta, joka on aiheutunut ennen kuin pilaamisesta varsinaisesti ensimmäisen kerran säädettiin laissa. Tämän vuoksi lainsäädännöstä tai oikeuskäytännöstä ei suoraan löydy vastausta tontin maaperän puhdistamisvastuukysymyksiin.

Amiraalinkatu 2:n tontin uudisrakennuksen tekeminen edellyttää tontilla maankaivutöitä ja pilaantuneen maan käsittelyä. Pilaantuneen maan puhdistuskustannusten on arvioitu olevan noin 600 000 € (alv 0%).

Kustannusjaon perusteet

Sato-Asunnot Oy:n ja kaupungin välisten neuvottelujen ratkaisuna esitetään kunnostuskustan-nusten jakamista liitteen 1 sopimusluonnoksen mukaisesti siten, että kaupunki ja Sato-Asunnot Oy jakavat pilaantuneesta maasta ja jätteistä aiheutuvat ylimääräiset kustannukset puoliksi. Kustannusjako ei koske ylintä 0,5 metrin maakerrosta, vaan siitä vastaa Sato-Asunnot Oy.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunta on päätöksellään 15.5.2018 (244 §) siirtänyt hallintosäännön 10 luvun 1 § 3 mom. 1 kohdan mukaista yleistä toimivaltaansa päättää palvelun vastuualueeseen kuuluvista korvauksista palveluiden päälliköille. Tonttipäällikkö on siten toimivaltainen päättämään maaomaisuuden kehittäminen ja tontit –palvelun vastuualueeseen kuuluvista korvauksista.

Detta beslut publicerades 18.02.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Satu Järvinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 39225

satu.jarvinen@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Haapanen
tonttipäällikkö

Bilagor

1. Sijaintikartta
2. PIMA vastuusopimus Sato Helsingin kaupunki

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.