Hankinta, kotihoidon kotisiivouspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-003591
Ärendet har nyare handläggningar
§ 81
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Kotisiivouspalvelujen hankinta

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä kotisiivouspalvelujen palveluntuottajat etusijajärjestyksessä osa-alueittain. Osa-alueille valitut palveluntuottajat etusijajärjestyksessä ilmenevät liitteestä 1.

Hankinnan arvioitu sitoumukseton kokonaisarvo koko hankintakaudelle on 950 000 euroa (0% alv). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveystoimialan kotisiivouspalveluita koskeva puitesopimuksen optiokausi päättyi 30.4.2020. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 21.1.2020 § 3 hyväksyä hankinnan HEL 2019-003591 keskeiset periaatteet ja oikeutti toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Kotisiivouspalveluiden kilpailutuksen tarkoituksena on sopia puitejärjestelystä kotisiivouspalveluiden tuottamisesta.

Tarjouspyyntö

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu avoimella menettelyllä.

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle ja tarjouksen sisällölle sekä palvelulle vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajalle asetettiin ammatilliseen pätevyyteen liittyviä vähimmäisvaatimuksia. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouspyynnössä oli kahdeksan osa-aluetta. Osatarjoukset hyväksyttiin siten, että tarjoaja saattoi jättää tarjouksen yhteen, useampaan tai kaikkiin osa-alueeseen.

Hankintailmoitus ja tarjouspyyntö julkaistiin 30.1.2020 julkisten hankintojen ilmoituskanavalla osoitteessa hankintailmoitukset.fi. Lisätietokysymykset hankintaan tuli esittää 17.2.2020 klo 12 mennessä.

Hankintaan esitettiin 5 lisätietokysymystä.

Saadut tarjoukset

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 2.3.2020 klo 12. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat 17 tarjoajaa ja tarjoukset jakautuivat seuraavasti osa-alueittain:

Kaakkoinen alue

16 tarjoajaa:
Puhdas Unelma Oy (FI25582721)
Optimasiivous Oy (28611612)
Spectra Yhtiöt Oy (15395789)
Sivina Oy (FI11073029)
Astrello Oy (2133924-9)
piika ja sisar Oy (2142490-2)
Kotipalvelu Ykköset Oy (1982832-6)
Services Netto (2157359-6)
SL Palvelut Oy (FI30091206)
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy (0307082-1)
Warsinaiset Oy (FI28963407)
Debora Oy (1906667-5)
Domedi Oy Toimiva Koti (FI24687759)
Siskon Poika Oy (24564951)
Siivouspalvelu Puhtaax Oy (FI27487453)
SMC Palvelut Oy (2510087-6)

Itäinen alue

16 tarjoajaa
Puhdas Unelma Oy (FI25582721)
Optimasiivous Oy (28611612)
Spectra Yhtiöt Oy (15395789)
Sivina Oy (FI11073029)
Astrello Oy (2133924-9)
piika ja sisar Oy (2142490-2)
Kotipalvelu Ykköset Oy (1982832-6)
Services Netto (2157359-6)
SL Palvelut Oy (FI30091206)
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy (0307082-1)
Warsinaiset Oy (FI28963407)
Debora Oy (1906667-5)
Domedi Oy Toimiva Koti (FI24687759)
Siskon Poika Oy (24564951)
Siivouspalvelu Puhtaax Oy (FI27487453)
SMC Palvelut Oy (2510087-6)

Koillinen alue

16 tarjoajaa
Puhdas Unelma Oy (FI25582721)
Optimasiivous Oy (28611612)
Spectra Yhtiöt Oy (15395789)
Sivina Oy (FI11073029)
Astrello Oy (2133924-9)
piika ja sisar Oy (2142490-2)
Kotipalvelu Ykköset Oy (1982832-6)
Services Netto (2157359-6)
SL Palvelut Oy (FI30091206)
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy (0307082-1)
Warsinaiset Oy (FI28963407)
Debora Oy (1906667-5)
Domedi Oy Toimiva Koti (FI24687759)
Siskon Poika Oy (24564951)
Siivouspalvelu Puhtaax Oy (FI27487453)
SMC Palvelut Oy (2510087-6)

Pohjoinen alue

16 tarjoajaa
Puhdas Unelma Oy (FI25582721)
Optimasiivous Oy (28611612)
Spectra Yhtiöt Oy (15395789)
Sivina Oy (FI11073029)
Astrello Oy (2133924-9)
piika ja sisar Oy (2142490-2)
Kotipalvelu Ykköset Oy (1982832-6)
Services Netto (2157359-6)
SL Palvelut Oy (FI30091206)
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy (0307082-1)
Warsinaiset Oy (FI28963407)
Debora Oy (1906667-5)
Domedi Oy Toimiva Koti (FI24687759)
Siskon Poika Oy (24564951)
Siivouspalvelu Puhtaax Oy (FI27487453)
SMC Palvelut Oy (2510087-6)

Keskinen alue

15 tarjoajaa
Puhdas Unelma Oy (FI25582721)
Optimasiivous Oy (28611612)
Spectra Yhtiöt Oy (15395789)
Sivina Oy (FI11073029)
Astrello Oy (2133924-9)
piika ja sisar Oy (2142490-2)
Kotipalvelu Ykköset Oy (1982832-6)
Services Netto (2157359-6)
SL Palvelut Oy (FI30091206)
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy (0307082-1)
Warsinaiset Oy (FI28963407)
Debora Oy (1906667-5)
Domedi Oy Toimiva Koti (FI24687759)
Siivouspalvelu Puhtaax Oy (FI27487453)
SMC Palvelut Oy (2510087-6)

Eteläinen alue

15 tarjoajaa
Puhdas Unelma Oy (FI25582721)
Optimasiivous Oy (28611612)
Spectra Yhtiöt Oy (15395789)
Sivina Oy (FI11073029)
Astrello Oy (2133924-9)
piika ja sisar Oy (2142490-2)
Kotipalvelu Ykköset Oy (1982832-6)
Services Netto (2157359-6)
SL Palvelut Oy (FI30091206)
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy (0307082-1)
Warsinaiset Oy (FI28963407)
Debora Oy (1906667-5)
Domedi Oy Toimiva Koti (FI24687759)
Siivouspalvelu Puhtaax Oy (FI27487453)
SMC Palvelut Oy (2510087-6)

Läntinen alue

17 tarjoajaa
Puhdas Unelma Oy (FI25582721)
Optimasiivous Oy (28611612)
Spectra Yhtiöt Oy (15395789)
Sivina Oy (FI11073029)
Astrello Oy (2133924-9)
piika ja sisar Oy (2142490-2)
Kotipalvelu Ykköset Oy (1982832-6)
Services Netto (2157359-6)
Betesda-säätiö (003702024532)
SL Palvelut Oy (FI30091206)
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy (0307082-1)
Warsinaiset Oy (FI28963407)
Debora Oy (1906667-5)
Domedi Oy Toimiva Koti (FI24687759)
Siskon Poika Oy (24564951)
Siivouspalvelu Puhtaax Oy (FI27487453)
SMC Palvelut Oy (2510087-6)

Läntinen alue

17 tarjoajaa
Puhdas Unelma Oy (FI25582721)
Optimasiivous Oy (28611612)
Spectra Yhtiöt Oy (15395789)
Sivina Oy (FI11073029)
Astrello Oy (2133924-9)
piika ja sisar Oy (2142490-2)
Kotipalvelu Ykköset Oy (1982832-6)
Services Netto (2157359-6)
Betesda-säätiö (003702024532)
SL Palvelut Oy (FI30091206)
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy (0307082-1)
Warsinaiset Oy (FI28963407)
Debora Oy (1906667-5)
Domedi Oy Toimiva Koti (FI24687759)
Siskon Poika Oy (24564951)
Siivouspalvelu Puhtaax Oy (FI27487453)
SMC Palvelut Oy (2510087-6)

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintapalvelut ja tukipalvelut ovat tarkastaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Osa esitetyistä tarjouksista ei täyttänyt tarjouspyynnössä pyydettyjen liitteiden vähimmäisvaatimuksia, joten nämä tarjoukset hylättiin. Muut saapuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjouspyynnössä pyydettiin lataamaan tarjouksen liitteeksi henkilökunnan perehdytyssuunnitelma, joka sisältää vähintään työhön käytettävien puhdistusaineiden ja välineiden käytön, pintamateriaalien tunnistamisen sekä yleisimpien infektioiden (MRSA, ESBL, VRE, Norovirus) huomioimisen siivouksessa. Tarjonneista yrityksistä Astrello Oy, Debora Oy, Siivouspalvelu Puhtaax Oy, SL-palvelut Oy, Spectra yhtiöt Oy ja Optimasiivous Oy eivät olleet ladanneet liitteeksi perehdytyssuunnitelmaa, joka sisältää pintamateriaalien tunnistamisen. SMC palvelut Oy ei ollut ladannut liitteeksi perehdytyssuunnitelmaa, joka olisi sisältänyt pintamateriaalien tunnistamisen ja yleisimpien infektioiden huomioimisen siivouksessa. Edellä mainitut tarjoukset hylättiin, koska ne eivät täyttäneet perehdytyssuunnitelman vähimmäisvaatimuksia.

Tarjouspyynnössä pyydettiin lataamaan tarjouksen liitteeksi kotisiivouspalvelun haltuunottosuunnitelma (liite 4) täytettynä. Puhdas Unelma Oy ei ollut ladannut pyydettyä liitettä 4 tarjouksen liitteeksi eikä Puhdas Unelma Oy:n lataama vapaamuotoinen liite sisältänyt tarjouspyynnön liitteellä 4 mainittuja pyydettyjä tietoja. Puhdas Unelma Oy:n tarjous hylättiin, koska se ei täyttänyt haltuunottosuunnitelman vähimmäisvaatimuksia.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Hyväksytyt tarjoukset osa-alueittain on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Tarjousvertailut tehtiin osa-alueittain hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on halvin hinta. Palveluntuottajat ovat puitejärjestelyssä halvimman hinnan mukaisessa etusijajärjestyksessä osa-alueittain.

Sopimus

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi. Hankinnasta tehdään toimittajalle erilliset tilaukset.

Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta seitsemän (7) kuukautta ja tämän jälkeen on mahdollisuus yhden vuoden optioon. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.7.2020.

Päätös on ehdollinen sille, että kaikki valitut palveluntuottajat täyttävät henkilökunnalle asetetut pätevyys- ja kielitaitovaatimukset tarjouksessa ilmoittamallaan tavalla. Pätevyys- ja kielitaitovaatimusten on täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Valituilta tuottajilta pyydetään selvitystä pätevyys- ja kielitaitovaatimuksista ennen sopimusten allekirjoittamista ja valittujen tuottajien on ilmoitettava muutoksista sopimuskauden aikana.

Päätös on ehdollinen siihen asti, kunnes kaikki valitut palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset sekä harmaan talouden torjuntaan liittyvät dokumentit on hyväksytysti tarkastettu ennen sopimusten allekirjoittamista.

Detta beslut publicerades 07.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Matleena Mikkonen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 040 667 1939

matleena.mikkonen@hel.fi

Heidi Saajamo, suunnittelija, puhelin: 050 373 7982

heidi.saajamo@hel.fi

Johanna Kahilakoski, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 358 4097

johanna.kahilakoski@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja