Hankinta, kotihoidon kotisiivouspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-003591
Ärendet har nyare handläggningar
§ 3
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Kotisiivouspalvelun hankinta

Chef för stödtjänster

Päätös

Tukipalvelupäällikkö päätti hankkia kotisiivouspalvelun pienhankintana ajalla 1.5.-30.6.2020 seuraavilta palveluntuottajilta:

Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy
Piika ja Sisar Oy
Services Netto Oy
Stella Kotipalvelut Oy

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 50 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveystoimiala hankkii kotihoidon kotisiivouspalvelua ostopalveluna. Kyseessä on sosiaalihuoltolakiin (1301/2014), kansanterveyslakiin (66/1972) ja terveydenhuoltolakiin (1362/2010) perustuva kotona asumista tukeva palvelu. Kotisiivouspalvelua on hankittu helsinkiläisille, pääsääntöisesti yli 65-vuotiaille kotihoidon asiakkaille, rintamaveteraaneille ja sotainvalideille. Kotisiivouspalvelun asiakkaat ovat pääasiassa yksin asuvia ikääntyneitä, joiden toimintakyky on alentunut.

Helsingin kaupunki on kilpailuttanut kotihoidon kotisiivouspalvelut vuonna 2016 siten, että hankinnan (HEL 2015-007254) sopimuskausi oli 1.5.2016-30.4.2019. Kotisiivouspalvelun hankintaan sisältynyt yksivuotinen (1) optiokausi (HEL 2019-003591) otettiin käyttöön ajalle 1.5.2019-30.4.2020.

Kotisiivouspalvelusta on valmisteilla uusi kilpailutus siten, että sopimuskauden on määrä alkaa 1.5.2020. Hankinnan valmistelu on kuitenkin koronavirusepidemian vuoksi viivästynyt, minkä vuoksi voimassa olevia kotisiivouspalvelun optiokauden sopimuksia on tarpeen jatkaa kilpailutuksen viimeistelyn ajaksi ajalle 1.5.-30.6.2020. Sopimus pienhankinnasta solmitaan niiden optiokauden palveluntuottajien kanssa, jotka tuottavat kotisiivouspalvelua sosiaali- ja terveystoimialan osoittamille asiakkaille.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Helsingin kaupungin pienhankintaohjeen mukaan hankintayksikkö voi toteuttaa pienhankinnan ilman tarjouskilpailua, kun käsillä on jokin hankintalain mukaista suorahankintaperustetta vastaava peruste. Sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi. Asiakkaiden palvelutarpeen turvaamiseksi palvelua on tarpeen hankkia pienhankintana ajalle 1.5.-30.6.2020. Tällä pienhankinnalla varmistetaan palvelun jatkuminen keskeytyksettä myös sillä ajalla, joka jää kilpailutettujen hankintasopimusten väliin.

Sosiaali- ja terveystoimiala on 9.4.2020 tiedustellut sähköpostitse palveluntuottajien halukkuutta jatkaa palvelun tuottamista voimassa olevin sopimusehdoin ajalle 1.5.-30.6.2020. Kaikki palveluntuottajat ovat ilmoittaneet halukkuutensa jatkaa palvelun tuottamista.

Palveluntuottajien kanssa solmitaan erilliset sopimukset pienhankinnasta.

Tukipalvelupäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 §19.

Detta beslut publicerades 20.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Heidi Saajamo, suunnittelija, puhelin: 09 310 43860

heidi.saajamo@hel.fi

Beslutsfattare

Ulla Vuolle
tukipalvelupäällikkö