Asemakaavan muutos nro 12655, Länsisatama Jätkäsaaren (20.ko), Valtamerilaituri
Detaljplaneändring för Oceankajen på Busholmen (nr 12655)
Beslut
Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för hamn- gatu- och vattenområden i 20 stadsdelen (Västra hamnen, Busholmen) enligt ritning nr 12655, daterad 8.12.2020 och ändrad 15.6.2021, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen (det nya kvarteret 20836 bildas).
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Detaljplanelösningens centrala innehåll
Detaljplaneändringen (detaljplanelösningen) gäller hamn- gatu- och vattenområden i 20 stadsdelen (Västra hamnen, Busholmen) i området mellan Stillahavsgatan och Melkökajen. Detaljplanelösningen gör det möjligt att bygga en evenemangsarena, ett hotell och inkvarteringslokaler, motionsutrymmen och därtill hörande stödfunktioner.
Efter framläggningen har detaljplanens avgränsning ändrats. Vattenområdet på norra sidan av Atlantbron (Ahtibassängen) och dess planerade badstrand, en del av gatuområdena som gränsar till vattenområdet i norr samt vattenområdet som gränsar till Melkökajen söder om Atlantbron och dess planerade småbåtshamn separeras till en egen detaljplan eftersom det för dem är nödvändigt att utarbeta mer grundliga utredningar, samt att främja projektet som gränsar till Oceankajen enligt en snabbare tidtabell. På grund av avgränsningen av detaljplaneområdet ändrades namnet från Ahtibassängen till Oceankajen.
Detaljplanelösningen har gjorts eftersom området fungerar som en buffert mellan Busholmens bostadsområde och hamnområdet och det ska genomföras i takt med resten av byggandet i området. Byggande av flervåningshus är inte möjligt på den här platsen på grund av miljöstörningar.
Målet är att skapa ett regionalt betydande område för idrotts-, kultur- och fritidsverksamhet invid hamnbassängen i ändan av Godahoppsparken.
I detaljplanelösningen strävar man särskilt efter att lösa frågorna kring utvecklingen av den tätt bebyggda stadsmiljön, den tekniskt utmanande byggplatsen och de mångsidiga fritidstjänsterna med hjälp av partnerskapsplanläggning.
På området planeras en evenemangsarena, ett hotell, verksamhetslokaler och idrottslokaler som lämpar sig för racketsporter i olika våningar. På området finns dessutom finns en allmän parkeringsanläggning.
Den nya våningsytan för verksamhetslokaler uppgår till 47 040 m². Det genomsnittliga exploateringstalet (e) för tomterna är 3,71.
I samband med detaljplanelösningen har man sammanställt ett trafikschema, enligt vilket de tidigare sammanställda planerna för Stillahavsgatan och Västrahamnsgatan uppdateras.
Genomförandet av detaljplanelösningen har särskilt en sådan inverkan att det planerade byggandet bildar en funktionellt aktiv och trivsam ända för Godahoppsparken och en buffertzon mot passagerarhamnen som avgränsar bostadsområdet på Busholmen. Dessutom tillgodoses stadsbornas önskemål om ett område för utomhusstyrketräning.
Beslut som detaljplanelösningen bygger på
Detaljplanelösningen bidrar till att staden kan uppnå sina strategiska mål. Planlösningen stämmer överens med delgeneralplan för Busholmen.
Utgångspunkter för området och nuläge
På området finns en hamnbassäng som tagits ur bruk, tillfälliga arrangemang för hamntrafiken och en tillfällig vändslinga för spårvägen. Atlantgatan och Atlantbron som ligger söder om detaljplaneområdet är under byggnad. De övriga gatuområdena som omger området har i stort sett byggts på de slutliga lägena, med undantag av spårvägen. Detaljplanens parkeringsanläggning har byggts med stöd av ett undantagsbeslut.
För området gäller flera detaljplaner från åren 1979–2019. I detaljplanerna är området hamn- gatu- och vattenområde.
Helsingfors stad äger marken i planeringsområdet. Detaljplanelösningen har utarbetats på initiativ av staden. Detaljplanen genomförs i form av partnerskapsplanläggning. Detaljplanelösningens innehåll har förhandlats fram mellan de genomförande sammanslutningarna som fått planeringsreserveringen.
Kostnader för detaljplanen
Genomförandet av detaljplanelösningen medför kostnader för staden för grundberedning och byggande av allmänna områden.
Detaljplanelösningen har preliminärt beräknats medföra följande kostnader för staden, exklusive mervärdesskatt:
Grundbyggnad | 10 mn euro |
Allmänna områden | 1,5 mn euro |
Sammanlagt | 11,5 mn euro |
I kostnaderna för grundbyggnad ingår Oceankajens nya strandmur och en pålad däckkonstruktion på offentliga områden. I kostnaderna för offentliga områden ingår ytkonstruktioner, trappor, växtlighet, redskap, möbler och belysning.
Den preliminära kostnadsberäkningen för stödväggskonstruktionen som byggs på tomtens sida mot stranden är cirka 7 miljoner euro. Parterna kommer överens om fördelningen av kostnaderna och ansvaret för genomförandet i förhandlingarna om tomtöverlåtelsen.
Dessutom orsakas kostnader av förverkligandet av eventuella samhällstekniska tomtledningar och dagvattendräneringen på strandens offentliga områden. Kostnaderna för dessa kan uppskattas när planeringen av området framskrider.
Värdet på byggrätten som planläggs är enligt en grov uppskattning 23–28 miljoner euro.
Detaljplaneförslaget offentligt framlagt
Detaljplaneförslaget hölls offentligt framlagt 17.12.2020–28.1.2021.
Fyra anmärkningar gjordes mot detaljplaneförslaget. Anmärkningarna gällde möjligheten att bada, säkerheten, översvämningsriskerna, utsikten från bostäderna, det höga byggandet, beaktandet av skugg- och vindförhållandena, beaktandet av fågelbeståndet i glasbyggandet samt ljusföroreningen och nedskräpningen.
Följande myndigheter gav utlåtande om detaljplaneförslaget:
- Helen Elnät Ab
- Helsingfors Hamn
- Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT)
- Helsingforsregionens miljötjänster (HRM)
- Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen)
- Kultur- och fritidssektorn/stadsmuseet
- Staben för Finska vikens sjöbevakningssektion
- Försvarsmaktens 1. Logistikregemente
- Polisinrättningen i Helsingfors
Anmärkningarna i utlåtandena gällde båttrafiken till hamnen, vattenförsörjningslinjerna och vattenförsörjningsnätverkets anslutningar, polis- och räddningsfordonens tillträde till närheten av objektet, skjutstrafikens trygghet, kajplatsen för en myndighetsbåt, förutsättningarna för självständig räddning av personer som hamnat i vattnet, bestämmelserna gällande bullerbekämpning, hamnverksamhetens inverkan på luftkvaliteten, behandlingen av ytvattnet samt betydelsen av det höga hotell- och kontorstornet i stadsstrukturen.
Av de som gav utlåtanden konstaterade Helen Elnät Ab, Staben för Finska vikens sjöbevakningssektion och Försvarsmaktens 1. Logistikregemente att de inte har någonting att påpeka om förslaget. Dessutom meddelade Trafikledsverket att det inte har någonting att yttra.
Åtgärder efter att generalplaneförslaget hölls offentligt framlagt
I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna och myndighetsutlåtandena om detaljplaneförslaget i sammandrag och bemötandena till de påpekanden som framförts i dessa.
Det som framförts i påpekandena har beaktats med hänsyn till detaljplanens mål och i den mån det är ändamålsenligt.
I detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet gjordes ändringar efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs närmare i detaljplanebeskrivningens sista kapitel. De har också samlats i bilagan över ändringar (Tehdyt muutokset).
De ändringar som gjorts efter det offentliga framläggandet har diskuterats med berörda parter. De vars intresse ändringarna gäller har blivit separat hörda per e-post eller under diskussionstillfället.
Närmare motivering
Konsekvenserna av detaljplanelösningen och den närmare motiveringen till denna framgår av den bifogade detaljplanebeskrivningen.
Kaupunginhallitus 30.08.2021 § 586
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy 20. kaupunginosan (Länsisatama, Jätkäsaari) satama-, katu- ja vesialueiden asemakaavan muutoksen 8.12.2020 päivätyn ja 15.6.2021 muutetun piirustuksen nro 12655 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein (muodostuu uusi kortteli 20836).
Esittelijä
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36154
Kaupunkiympäristölautakunta 15.06.2021 § 337
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- 8.12.2020 päivätyn ja 15.6.2021 muutetun asemakaavan muutosehdotuksen nro 12655 hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 20. kaupunginosan (Länsisatama, Jätkäsaari) satama-, katu- ja vesialueita (muodostuu uusi kortteli 20836).
Lisäksi lautakunta päätti
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli arkkitehti Teo Tammivuori. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
08.12.2020 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Teo Tammivuori, arkkitehti, puhelin: 310 21192
Teemu Vuohtoniemi, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37490
Jarkko Nyman, insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 310 37094
Paula Hurme, maisema-arkkitehti, puhelin: 310 26093
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 12.1.2021
Helsingin kaupunkiympäristön asemakaavoituspalvelu on pyytänyt kaupunginmuseolta lausuntoa Ahdinaltaan asemakaavan muutosehdotuksesta. Kaupunginmuseo arvioi hanketta kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta ja on päättänyt antaa seuraavan lausunnon.
Asemakaavan muutos koskee satama-, katu- ja vesialueita, jotka Tyynenmerenkadun ja Melkinlaiturin välisellä alueella. Kaavaratkaisu mahdollistaa tapahtuma-areenan, hotellin, liikuntatilojen ja kelluvan kylpylän sekä yleisen uimarannan ja näihin liittyvien tukitoimintojen rakentamisen. Melkinlaiturin varteen on sijoitettu uusi vesibussilaituri. Lisäksi alueella sijaitsee yleinen pysäköintilaitos.
Alueella on käytöstä poistunut satama-allas, tilapäisiä satamaliikenteen järjestelyjä sekä raitiotien tilapäinen kääntölenkki. Asemakaava-alueen halki kulkeva Atlantinkatu ja Atlantinsilta ovat rakenteilla. Aluetta ympäröivät muut katualueet on rakennettu jotakuinkin lopulliseen sijaintiin raitiotietä lukuun ottamatta. Asemakaavan pysäköintilaitos on rakennettu poikkeamispäätöksellä ja on harjakorkeudessaan.
Esillä olevan asemakaavan liikerakennusten (KL-1) korttelialueelle saa sijoittaa palvelutiloja kulttuuri-, liikunta- ja vapaa-ajan toimintaa varten sekä julkisia palveluja, myymälä-, kahvila-, ravintola-, opetus-, kokoontumis- ja majoitustiloja. Korttelialueella on erikseen osoitettu tontit mailapelitornille merkinnällä p-1. Tapahtuma-areenan saa sijoittaa rakennusalalle joka on merkitty merkinnällä p-2. Tällä rakennusalalla sijaitsee myös hotelli- ja toimistotorni. Korttelialueen rakennusten korkeudet on määritelty korkoina meren pinnasta. Mailapelitorni yltää 64,5 m korkeuteen meren pinnasta ja hotelli- toimistotorni 117,5 m korkeuteen. Näiden väliin jää matalampi monitoimiareena 32 m korkeudella meren pinnasta. Korot perustuvat viitesuunnitelmiin.
Ahdinaltaan asemakaava-alueen julkiset ulkotilat muodostuvat allasta kiertävästä rantapromenadista, uimarannasta sekä Valtamerilaiturin eteläisessä päätteessä sijaitsevasta aukiosta. Valtamerilaituri päättyy etelässä aukioon, jolle saa sijoittaa liikuntatoimintoja, kuten voimaharjoittelulaitteita. Olennainen osa aukiota ovat istutukset, joihin kuuluu myös suurikokoisia puita. Uimaranta-alue (VV): Alueelle tulee rakentaa yleinen uimaranta. Uimaranta toimii voimakasta aallokkoa vaimentavana rakenteena. Uimarannan alueelle sijoittuu kelluvan kylpylän huoltorakennus merkinnällä hr-w. Venesatama (LV): Alueelle tulee sijoittaa laituri vesibussiliikennettä varten. Laituri tulee rakentaa siten, että se toimii voimakasta aallokkoa vaimentavana rakenteena. Autopaikkojen korttelialue (LPA-1) Alueelle saa rakentaa 750-paikkaisen pysäköintilaitoksen yleiseen käyttöön. Vesialue (W) Vesialue, joka tulee pitää avoimena. Vesialue (W-1) Vesialue, jolla moottorikäyttöisellä aluksella liikkuminen on kielletty välttämättömiä huolto- ja pelastustoimia lukuun ottamatta. Vesialueelta varataan osa kelluvalle kylpylälle.
Kaupunginmuseon lausunto:
Entinen Jätkäsaaren satama-alue on muuntunut pääosin uudeksi merelliseksi asuinkerrostaloalueeksi matkustajasatamatoiminnot säilyttäen. Nyt esillä olevassa kaavamuutoksessa alueen eteläosa muuttuu tehokkaasti rakennetuksi alueeksi, jossa etenkin hotelli- ja toimistotorni tulee olemaan uusi kauko- ja lähimaisemaa merkittävällä tavalla muuttava elementti. Kaavaselostuksessa siitä todetaan mm. seuraavasti: Kaupunkikuvassa korkein rakennusosa sijoittuu Jätkäsaaren eteläisimpään kärkeen muodostaen päätepisteen alueelle. Tornin sijainti maamerkkinä Tyynenmerenkadun päässä aivan Sataman terminaalin 2:n vieressä tekee kaupunkikuvasta helposti hahmotettavan ja selkeän. Jätkäsaaren liikuntapuiston laidalla olevat 15-kerroksiset asuintalot muodostavat korkeamman rakentamisen sarjan, jonka on tarkoitus kiertyä Ahdinaltaan ympärille. Tämän sarjan luontevaksi päätteeksi on suunniteltu Royal-areena ja sen tornit. Selostuksessa lisäksi todetaan, ettei kaavaratkaisulla ei ole vaikutusta rakennusperintöön tai perinnemaisemaan, ja että hanke sijaitsee Suomenlinnan Unescon maailmanperintökohteen suoja-alueen ulkopuolella.
Kaupunginmuseo toteaa, että kyseessä on merkittävä kaupunkikuvallinen ja kaupunkirakenteellinen muutos Helsinginniemen lounaisella ranta-alueella, jonka vaikutus on erityisen suuri mereltä päin tarkasteltaessa. ”Helsingin siluetissa merkittävin yhtenäinen kokonaisuus on kantakaupungin niemi ja Suomenlinnan saaret. Lähestyttäessä mereltä päin suoraan etelästä ja lounaasta kantakaupungin siluetti ja siitä nousevat korkeimmat rakennukset tulevat selvästi esiin; siluetti hahmottuu matalana ja yhtenäisenä, ja siitä nousevat vertikaalit elementit korostuvat.” (Korkea rakentaminen Helsingissä. Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston selvityksiä 2011:4) Esitetyn mukainen, poikkeuksellisen korkea rakentaminen kantakaupunkiin välittömästi liittyvällä alueella, missä sen maisemalliset vaikutukset ovat laajalle ulottuvia, ei ole sellaista hallittua muutosta, johon kaupunginmuseon näkemyksen mukaan tulisi kaupunkisuunnittelussa pyrkiä.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 6.6.2019
Lisätiedot
Sari Saresto, kulttuuriympäristöpäällikkö, puhelin: +358 9 503756846
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 21.09.2020 § 46
Päätös
Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12655 pohjakartan kaupunginosassa 20 Länsisatama. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:
Asemakaavan numero: 12655
Kaupunginosa: 20 Länsisatama
Kartoituksen työnumero: 12/2020
Pohjakartta valmistunut: 17.4.2020
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000
Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.
Lisätiedot
Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 310 31911
Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883
Detta beslut publicerades 16.09.2021
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
- av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
- av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser
- av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.
En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Besvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut i vilket ändring söks
- på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
- på vilka grunder ändring söks.
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut i vilket ändring söks genom besvär, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandling av ett ärende som gäller ändringssökande. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11–13 |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154