Hankinta, pikaraitiotien Viikki-Malmi yleissuunnitelma

HEL 2019-005778
Ärendet har nyare handläggningar
§ 101

Hankinta, Viikki-Malmin pikaraitiotien yleissuunnittelu

Markanvändningschef

Päätös

A
Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä WSP Finland Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että WSP Finland Oy:n kanssa tehdään Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnittelua koskeva konsulttisopimus, siten että hankinnan kokonaishinta ilman arvonlisäveroa on 439 150,00 euroa ja lisäksi mahdollisesti syntyviin tarjouspyynnössä mainittuihin lisähankintoihin voidaan käyttää enintään 40 000,00 euroa (alv 0 %). Tarjouspyynnössä mainittujen mahdollisten lisähankintojen tilaamisesta päätetään myöhemmin erikseen.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valittu konsultti on toimittanut hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Konsulttisopimus ei synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan erikseen myöhemmin tehtävällä sopimuksella. Tilaaja allekirjoittaa sopimuksen, kun hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus on sitova, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sen.

Valituksi tullut konsultti on velvollinen toimittamaan hankintayksikölle ennen sopimuksen allekirjoittamista itsestään ja tarjouksessa ilmoittamistaan alikonsulteista, jonka voimavaroihin tarjoaja on tarjouksessa viitannut, seuraavat otteet:

  • rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut otteet ehdokkaan tai tarjoajan ja sen hallinto-, johto- ja valvontaelimen jäsenistä sekä edustus-, päätös- ja valvontavaltaa käyttävistä henkilöistä

Hankinnan sopimuskausi on 18 kuukautta ja sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 15.10.2019.

B
Maankäyttöjohtaja päätti hylätä Pöyry Finland Oy:n tarjouksen, koska tarjous ei ole tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Pöyry Finland Oy:n tarjouksesta puuttuvat tiedot vaikuttivat tarjousten vertailuun, eikä tarjousta voitu vertailla tältä osin.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde, hankintamenettely ja tarjousten määräaika

Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimiala järjesti tarjouskilpailun Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelman laatimisesta (tarjouspyyntö HEL 2019-005778).

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin 24.06.2019 sekä Hilma-ilmoituskanavassa että Helsingin kaupungin tarjouspalvelu.fi -portaalissa, josta tarjouspyyntömateriaali oli sähköisesti saatavilla. Hankinta kilpailutettiin EU-hankintailmoituksella, jossa hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.

Tarjouspyynnön lisätietokysymykset oli lähetettävä Tarjouspalvelu-toimittajaportaaliin 8.8.2019 klo 10:00 mennessä. Tarjouspyynnössä tarjousten toimittamiselle asetettiin määräajaksi 28.8.2019 klo 12.00.

Saadut tarjoukset

Tarjoukset tuli jättää sähköisesti Helsingin kaupungin Tarjouspalvelu.fi-portaalin kautta. Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: FINNMAP Infra Oy, Pöyry Finland Oy, WSP Finland Oy, Sweco Ympäristö Oy, Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy.

Tarjousten käsittely

Hankintayksikkö käsitteli määräajassa saapuneet tarjoukset hankintalain (1397/2016) 10 luvun mukaisesti.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnön soveltuvuutta koskevien vaatimusten osalta tarjoajalta edellytettiin, että tarjoaja vakuuttaa täyttävänsä kaikki tarjouspyynnössä asetetut pakolliset soveltuvuusvaatimukset.

Kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat täyttivät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan tarjouspyynnön soveltuvuudelle asetetut pakolliset vaatimukset.

Hankintayksikkö tulee vielä tarkistamaan ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista voittaneelta tarjoajalta sekä tarjoajan alikonsulteilta tässä päätöksessä kohdassa ”Päätös” yksilöidyt tarjouspyynnössä vaaditut rikosrekisteriotteet.

Muilta osin hankintayksikkö on tarkistanut 25.09.2019 voittaneen tarjoajan ja tarjoajan alikonsulttien soveltuvuusvaatimukset ja todennut, että voittanut tarjoaja täyttää tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjouspyynnön mukaisuutta koskien arvioitiin, sisälsivätkö tarjoukset ne vähimmäisvaatimukset, joita hankinnan osalta oli asetettu.

Tarjouspyynnön liitteessä 4 Vertailuperusteet oli ilmoitettu seuraavaa: Tarjouksen liitteenä tulee esittää työn alustava projektisuunnitelma, jossa kuvataan mm. miten kukin alustavan työohjelman (tarjouspyynnön liite 1) työvaihe toteutetaan ja miten eri työvaiheisiin käytetään resursseja. Kuvauksesta tulee käydä ilmi työn vaiheittainen aikataulu ja työtuntien jakautuminen henkilöiden ja työvaiheiden kesken ja työn kokonaistuntimäärä. Tuntimäärät tulee esittää myös nimeämättömien henkilöiden osalta SKOL-luokittain.

Pöyry Finland Oy ei ole ilmoittanut tarjouksessaan resurssienkäytön työtuntien jakautumista henkilöiden ja työvaiheiden kesken. Pöyry Finland Oy:n tarjouksesta puuttuvat tiedot vaikuttavat tarjousten vertailuun, eikä tarjousta voida vertailla tältä osin. Pöyry Finland Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen ja suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Kaikki muut tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut pakolliset vaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Hankinnan valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertailtiin tarjoushinnan ja laatutekijöiden perusteella. Soveltuvuusvaatimukset täyttävistä ja tarjouspyynnön mukaisista tarjouksista valittiin eniten pisteitä saanut tarjous.

Hintavertailu 30 pistettä:

Tarjouspyynnön liitteessä 4 Vertailuperusteet oli ilmoitettu, että hintavertailu suoritetaan seuraavasti: Hintapisteet eri tarjoajien välillä lasketaan siten, että tarjoaja jonka kokonaishinta on alin, saa täydet pisteet ja muut suhteessa tähän kaavalla:

pienin annettu kokonaishinta
----------------------------------------* 30
tarjottu kokonaishinta

Hintapisteet laskettiin kolmen (3) desimaalin tarkkuudella.

Laatuvertailu 70 pistettä:

Tarjouspyynnön liitteessä 4 Vertailuperusteet oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän pisteytykset.

Työryhmän asiantuntemusta arvioitiin tarjoajan tarjouksessa esitettyjen asiantuntijalomakkeissa olevien tietojen perusteella ja laatupisteet (maksimissaan yhteensä 20 pistettä) annettiin tarjouspyynnön liitteessä 4 Vertailuperusteet määritettyjen kriteerien mukaisesti.

Tarjoajan alustava projektisuunnitelma arvioitiin ja laatupisteet (maksimissaan yhteensä 50 pistettä) annettiin tarjouspyynnön liitteessä 4 Vertailuperusteet määritettyjen kriteerien mukaisesti.

Laatuarviointiin osallistui kolme (3) kaupunkiympäristön toimialan asiantuntijaa.

Kunkin tarjoajan saamat hintapisteet ja laatupisteet sekä sanalliset perusteet tarjoajan alustavan projektisuunnitelman pisteiden perusteista käyvät ilmi hankintapäätöksen liitteestä 1 Vertailutaulukko.

Hintapisteiden ja laatupisteiden yhteenveto käy ilmi alla olevasta taulukosta.

 FINNMAP Infra OyRamboll Finland OySitowise OySweco Ympäristö OyWSP Finland Oy
Kokonaishinta yhteensä €919 380,60543 955,00699 000,00884 437,50439 150,00
Hintapisteet yhtensä14,33024,22018,84814,89630,000
Laatupisteet yhteensä43,5062,0056,5056,0060,50
Pisteet yhteensä57,83086,22075,34870,89690,500

Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki WSP Finland Oy, joka sai vertailussa 90,500 pistettä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 15.5.2018 § 243) mukaan maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet enintään 500 000 euron suuruisiin hankintoihin. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 27.09.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Niko Setälä, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 37031

niko.setala@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Bilagor

1. Vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.