Poikkeamispäätöshakemus, Herttoniemi tontti 43125/5, Kettutie 8, Helsingin kaupungin asunnot Oy, Heka Herttoniemi Kettutie c/o Asuntotuotanto

HEL 2019-006058
Ärendet har nyare handläggningar
§ 114

Herttoniemi, Kettutie 8, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 43. kaupunginosan (Herttoniemi) korttelin 123 tonttia 5 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 12220 siten, että

  • rakennusoikeuden saa ylittää 837,5 k-m² (n. 19,94%)
  • rakennusten suurin sallittu kerrosluku saa ylittyä luvusta V lukuun VI
  • monikäyttötilan rakennusalan rajoista saa poiketa
  • saunaosaston yhteyteen saa rakentaa kattoterassin sijaan lasitetun parvekkeen
  • autopaikkanormina saa käyttää 1 ap / 130 k-m²
  • pysäköintilaitoksen ajoyhteyden sijainti saa muuttua
  • pysäköimispaikan saa toteuttaa asemakaavaan merkittyä laajemmalle alueelle
  • maanalaisen pysäköintilaitoksen rakennusalan rajoista saa poiketa
  • jalankulkuyhteyden sijainti saa muuttua
  • perheasuntojen keskipinta-alana saa toteuttaa 71,7 h-m² asemakaavan edellyttämän 80 h-m² keskipinta-alan sijaan.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Uudisrakennusten sijoittaminen tontille tulee toteuttaa alustavassa suunnitelmassa (liite 1, päiväys 21.8.2019) esitetyille paikoille ja rakennukset tulee toteuttaa alustavassa suunnitelmassa esitettyjen periaatteiden mukaisesti.
  • Pyöräpysäköinnin osalta tulee noudattaa kaupunkisuunnittelulautakunnan 15.12.2015 § 411 hyväksymää Asuintonttien pysäköintipaikkamäärien laskentaohjetta.

Muilta osin noudatetaan asemakaavan nro 12220 määräyksiä ja merkintöjä.

Hakija

Helsingin kaupungin asunnot Oy, Heka Herttoniemi Kettutie

Rakennuspaikka

43. kaupunginosan (Herttoniemi) korttelin 123 tontti 5

Hakemus

Hakija hakee lupaa kolmen kuusikerroksisen (VI) asuinkerrostalon (yhteensä 5037,5 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 12220 siten, että rakennusoikeus ylitetään 837,5 k-m² (19,94 %) ja kerrosluku V ylitetään yhdellä kerroksella. Lisäksi poiketaan rakennusalojen rajoista, ajo- ja kulkuyhteyksien sijainneista, perheasuntojen pinta-aloista, pysäköintipaikkojen määrästä ja sijainnista, sekä korvataan asemakaavassa määrätty kattoterassi lasitetulla parvekkeella.

Hakija perustelee haettuja poikkeamisia seuraavasti:

1. Asemakaavan rakennusoikeus ja rakennusten kerrosluku

  • Asemakaavan sallima rakennusoikeus 4200 k-m² ylittyy 837,5 k-m², yhteensä suunnitelman kerrosala on 5037,5 k-m².
  • Rakennusten kerrosluku on kuusi (VI) asemakaavan salliman viiden (V) sijaan.

Hakijan mukaan korttelin 43123 rakennukset olisivat asemakaavan kerrosluvuin toteutettuna alisteisessa asemassa verrattuna muihin alueen rakennuksiin. Siilikujan varteen on asemakaavassa esitetty seitsemänkerroksisia (VII u1/4) asuinrakennuksia. Lisäämällä kerrosalaa ja korottamalla korttelin 43123 tonttien 4, 5 ja 6 rakennuksia saavutetaan idän suuntaan tasapainoisempi ja yhtenäisemmin rinteeseen sopeutuva rakennusten kokonaisuus. Lisäämällä rakennuksiin yksi kerros edistetään myös asemakaavan toteutumisedellytyksiä.

2. Asemakaavan monikäyttötilan rakennusalojen rajat

  • Monikäyttötilan rakennusalan rajat muuttuvat, ja rakennusalan alueelle sijoittuu monikäyttötilaa ja monikäyttötilan rakennusalalle sijoittuu kaavan pääkäyttötarkoituksen mukaista tilaa.
  • Monikäyttötila ei muodosta kaavaan merkittyä 2-kerroksista rakennuksen osaa.

Poikkeamisella saavutetaan yhtenäisempi ja selkeämmin jäsentyvä rakennuskokonaisuus etelän suuntaan Kettutielle sekä edistetään asemakaavan toteutumista. Vastaavasti pysäköintialueen sijainti ja laajuus muuttuvat, ja istutettavaa aluetta kaupunkikuvallisesti merkittävässä kohdin korttelia on voitu lisätä.

3. Kattoterassin korvaaminen lasitetulla parvekkeella ylimmässä kerroksessa

  • Yhteys saunatiloista kattoterassille toteutetaan yhteytenä lasitetulle parvekkeelle.

Korkealuokkaisen kaupunkikuvan vuoksi rakennuksiin on suunniteltu yhtenäiset kattopinnat. Ylimpiin kerroksiin sijoittuvista saunoista on yhteys terassin korvaavalle parvekkeelle, joka lasitettuna toimii vilvoittelu- ja oleskelutilana tarvittaessa kylmänäkin vuodenaikana.

4. Autopaikkojen vähimmäismäärät ja sijoittuminen, pysäköintilaitoksen ajoyhteys

  • Autopaikkojen osalta noudatetaan kaupunkisuunnittelulautakunnan 15.12.2015 § 411 hyväksymää Asuintonttien pysäköintipaikkamäärien laskentaohjetta asemakaavan 1 ap / 120 k-m² vaatimuksen sijaan.
  • Autopaikkojen sijoittelu poikkeaa asemakaavan mukaisesta ratkaisusta.
  • Maanalainen pysäköintilaitos sijoittuu osittain sille osoitettujen rakennusalojen ulkopuolelle.
  • Pysäköintilaitoksen ajoyhteyden sijainti muuttuu eteläisimmän rakennusalan eteläpäähän.

Autopaikkamäärät on laskettu kaupunkisuunnittelulautakunnan 15.12.2015 hyväksymän Asuintonttien pysäköintipaikkamäärien laskentaohjeiden mukaisesti (1 ap / 130 k-m², lisäksi on hyödynnetty laskentaohjeen mukaisia autopaikkavähennysmahdollisuuksia). Tontin eteläosan pysäköimispaikka toteutetaan asemakaavaan merkittyä laajempana. Kolmen liikkumisesteisille varattujen autopaikan sijoittelulla on pyritty edistämään esteettömyyden toteutumista korttelin merkittävät korkeuserot huomioiden. Pysäköintipaikkojen osoittamisella paikkaan, joka ei edellytä erillistä avainta tai kulkulupaa, on pyritty edistämään yhteiskäyttöautojen lisäämismahdollisuuksia. Asemakaavan rakennusalojen rajat pysäköintilaitokselle ovat tiukat, edellä esitettyjen suunnitelmaratkaisuiden vuoksi maanalainen pysäköintilaitos ylittää rajat osittain. Ajoyhteydestä poikkeamalla saavutetaan tehokkaampi ja helpommin liikennöitävä pysäköintilaitos, mikä edistää asemakaavan toteuttamista.

5. Yleinen jalankulku

  • Tontin keskelle osoitettu jalankulkuyhteys siirtyy tonttien 43123/4 sekä 43123/5 väliin.

Jalankulkuyhteyden siirtämisellä saavutetaan turvallisempi yhteys, joka palvelee alueellista ja korttelin sisäistä jalankulkua paremmin. Yhteys liittyy luontevammin kadun vastakkaisen puolen kevyen liikenteen väylään ja puistoon.

6. Perheasuntojen suhteellinen määrä

  • Perheasuntojen keskipinta-alavaatimus alittuu, ja alustavien suunnitelmien mukaisessa ratkaisussa keskipinta-ala on 71,7 htm² asemakaavan edellyttämän 80 htm² keskipinta-alan sijaan.

Suunnittelun lähtökohtana on pidetty 31.8.2016 ATT / kaupunginkanslian hankepalaverissa sovittua kantaa, että asemakaavan perheasuntoja koskevasta kaavamääräyksestä voidaan vuokra- ja asumisoikeuskohteiden osalta hakea poikkeamista. Linjauksen on katsottu olevan yleisen edun kannalta paras vaihtoehto. Hakijan mukaan tällä parannetaan myös asemakaavan toteutumisedellytyksiä.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on 24.10.2014 voimaan tullut asemakaava nro 12220. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on asuinkerrostalojen korttelialuetta (AK). Tontilla on pääkäyttötarkoituksen mukaista rakennusoikeutta 4200 k-m², ja monikäyttötilaa tulee rakentaa lisäksi vähintään 200 k-m². Tontille on osoitettu kolme rakennuspaikkaa viisikerroksisille (kerrosluku V) rakennuksille, ja ensimmäisessä kerroksessa kerrosalaan laskettavaksi tilaksi saa käyttää enintään puolet rakennuksen suurimman kerroksen alasta.

Asemakaavaan on merkitty sijainnit rakennusmassan aukoille, ajoyhteydelle, yleiselle jalankululle, pysäköimispaikalle sekä monikäyttötilalle. Asemakaavan määräyksen mukaan talosaunat tulee rakentaa ylimpään kerrokseen, ja niistä on oltava yhteys kattoterassille. Tontin asuntojen huoneistoalasta vähintään 50 % tulee toteuttaa asuntoina, joissa on keittiön/keittotilan lisäksi kolme asuinhuonetta tai enemmän. Näiden asuntojen keskipinta-alan tulee olla vähintään 80 h-m². Autopaikkojen vähimmäismäärä on 1 ap / 120 k-m², ja pyöräpaikkojen vähimmäismäärä on 1 pp / 30 k-m².

Helsingin yleiskaavassa (2016) rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A3, jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa 0,4–1,2. Perustellusti korttelikohtainen tehokkuus voi olla tätä suurempikin. Alueen pinta-alasta keskimäärin 60 % tai enemmän on korttelimaata. Rakennuspaikan kaakkoispuolella on asuntovaltaiseksi alueeksi A4 osoitettua aluetta, jonka korttelitehokkuus on pääosin alle 0,4. Länsipuolelle on osoitettu virkistys- ja viheraluetta, ja alueen pohjoispuolta sivuaa merkintä viheryhteydestä.

Korttelissa 43123 poikkeamisen kohteena olevat tontit kuuluvat Helsingin kaupungin asuntotuotannon hankekokonaisuuteen, jossa suunnitellaan ja toteutetaan saman korttelin 43123 tontit 4, 5, 6 ja 8.

Nykytilanteessa tontilla sijaitsee Herttoniemen kirjasto sekä nuorisotalo. Nykyiset rakennukset tullaan purkamaan ennen asuinrakentamisen aloittamista. Siilitien metroasema sijaitsee noin 300–500 metrin päässä idässä.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (4.9.2019). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle alueelle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunto Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta. Toimialalla ei ollut lausuttavaa.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska suunnitelma ei oleellisesti poikkea asemakaavan mukaisista ratkaisuista. Hankkeen kokonaisratkaisu on kaupunkikuvallisesti laadukas. Suunnitelmat eivät hakijan esittämän vaikutusten arvioinnin perusteella merkittävästi poikkea asemakaavan kaupunkikuvallisista, rakennustaiteellisista ja toiminnallisista vaikutuksista.

Asemakaavan sallima rakennusoikeus voidaan ylittää korttelin kokonaisratkaisu huomioiden. Rakennusten massoittelu toteuttaa asemakaavan kaupunkirakenteelliset tavoitteet. Rakennusmassojen korottamisella kerroksella ja rakennusoikeuden lisäyksellä on asemakaavan mukaiseen ratkaisuun verrattuna vähäiset vaikutukset ympäristöön, mutta suunnitelmaratkaisu tuottaa korttelikokonaisuuteen nähden tasapainoisen kaupunkikuvallisen kokonaisuuden.

Monitoimitilan rakennusalasta poikkeaminen mahdollistaa liiketilan sijoittaminen rakennuksen kivijalkaan. Tämä poistaa asemakaavassa liiketilalle osoitetun matalan rakennusmassan korttelin eteläkärjessä, mikä antaa asuintalon päädylle suuremman kaupunkikuvallisen roolin. Toisen liiketilan avautuminen katutilassa Kettutien puolelle muodostaa myös Kettutielle kaupunkimaista katutilaa.

Kattoterassien korvaaminen parvekkeella vähentää syntyvien julkisivuaiheiden määrää ja yhtenäistää rakennuksen räystäslinjaa.

Pysäköintipaikkojen vähimmäismäärän osalta voidaan poiketa, sillä haettu poikkeama noudattaa kaupunkisuunnittelulautakunnan 15.12.2015 § 411 hyväksymää Asuintonttien pysäköintipaikkamäärien laskentaohjetta. Ohjeen mukaan esikaupunkialueilla sijaitsevilla kerrostalotonteilla, joiden etäisyys metroasemalle on 300-600 metriä, autopaikkoja tulee rakentaa vähintään 1 ap / 130 k-m². Pysäköintipaikkamäärien laskemisohjetta tulee noudattaa kokonaisuudessaan myös pyöräpysäköinnin osalta. Ohjeen mukaan esikaupunkialueilla sijaitsevilla kerrostalotonteilla pyöräpysäköintipaikkoja tulee rakentaa vähintään 1 pp / 30 k-m2, joista vähintään 75 % tulee kerrostaloissa sijaita pihatasossa olevassa ulkoiluvälinevarastossa.

Suunnitelmissa esitetyt ratkaisut ajoyhteyden sijainnin, pysäköimispaikan laajuuden sekä maanalaisen tilan osalta muodostavat pysäköinnin kannalta tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden. Alueella olevan ajoyhteyden sijainnista poikkeamalla saavutetaan tarkoituksenmukaisempi pysäköintilaitos ja voidaan lisätä istutettavan alueen määrää tontin eteläosaan. Pysäköimispaikka voidaan toteuttaa asemakaavaan merkittyä laajempana, sillä se yhdistyy järkevästi pysäköinnin kokonaisratkaisuun. Maanalaisen tilan rakennusalan rajoista poikkeamisella ei ole kaupunkikuvallista merkitystä.

Yleiselle jalankululle varatun alueen osan siirtäminen korttelikokonaisuuden kannalta keskeisemmälle kohdalle helpottaa kulkua korttelin poikki ja luo korttelin keskiöön selkeän kaupunkikuvallisen kiintopisteen.

Asemakaavan määräyksestä koskien perheasuntojen suhteellista määrää voidaan poiketa, sillä AM-ohjelmassa (Helsingin kaupungin asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelma) osoitettu tavoite perheasuntojen määrän varmistamiseksi ei koske vuokratuotantoa.

Poikkeamisen erityinen syy on asemakaavan toteutumisen, asuntotuotannon ja kaupunkikuvallisten tavoitteiden edistäminen, sekä tontin tarkoituksenmukainen rakentaminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2019, 8 §

Maksu

1 000 euroa

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Kuulutusteksti kirjaamoon

Detta beslut publicerades 08.11.2019

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Leena Holmila, arkkitehti, puhelin: 09 310 21333

leena.holmila@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja