Tarveselvitys, M0-5 yksikön peruskorjaus, Hoplaxskolan

HEL 2019-006228
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 21 §

Behovsutredning av ombyggnad och utbyggnad av Hoplaxskolan M0-5

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Framställning

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade föreslå för fostrans- och utbildningsnämnden att den behovsutredning som gäller Hoplaxskolan M0-5:s svenska lågstadieskola på Locklaisvägen 9 godkänns i enlighet med bilagan. Behovsutredningen gäller utöver en ombyggnadsdel en utbyggnadsdel som ska förverkligas i samband med den gamla skolan.

Framställningen stämmer överens med förslaget.

Stäng

Fostrans- och utbildningssektorns servicenät utvecklas inom Munknäsområdet så att det består av verksamhetsenheter som är storleksmässigt ekonomiska och välfungerande. Förverkligandet av skol- och förskolelokaler i samma byggnad möjliggör en kontinuitet inom fostran och undervisning. En gemensam lärmiljö och trygga gårdsområden kan förverkligas på den nuvarande tomten.

De lokaler som förverkligas i projektet tas i bruk 1.8.2022. I tidtabellen ska man ta i beaktande att skol- och förskolelokalerna ska kunna tas i bruk färdigt möblerade senast i början av verksamhetsperioden.

Hoplaxskolan är en skola som har verksamhet på flera adresser. På adressen Locklaisvägen 9 verkar en del av skolans årskurser 0–5. I skolan ges grundläggande utbildning på svenska. Skolan inhyser också en svenskspråkig förskola och eftermiddagsklubb. Gymnastiksalen används dessutom av invånare.

I projektet förverkligas lokaler för 270 förskole- och lågstadieelever. Antalet elevplatser ökar med 70 barn. I lågstadiet finns på årskurserna 1–5 14 grundundervisningsgrupper och 2 förskolegrupper. Antalet småbarnspedagogikplatser är 24.

Lågstadiet är trafikmässigt lätt att nå. I samband med planeringen säkerställer man att vägförbindelserna till skolan och förskoleundervisningen är trygga.

Servicenätet och befolkningsförändringen

Hoplaxskolan M0-5 är belägen inom västra stordistriktet i Munksnäs. För tillfället kan man se en måttlig ökning inom den svenska undervisningens elevupptagningsområde, vilket har beaktats i planen.

Vid planeringen av servicenätet och dimensioneringen av projektet har man tagit i beaktande den utrymmeskapacitet som byggs och den som finns, och dessutom hela serviceområdets utveckling på lång sikt: befolkningsprognosen, bostads- och affärsbyggandet och trafikarrangemangen.

Fostransplanerna kan förverkligas på ett bättre sätt än i de nuvarande

Genom utbyggnaden av Hoplaxskolan M0-5 förverkligas en mångsidig och flexibel lärmiljö samt huvudskolans kök och matsal och dessutom ändamålsenliga tamburutrymmen. Huvudskolan kan nås från utbyggnaden via inomhusutrymmen.

I den gamla huvudbyggnaden planeras en flexibel lärmiljö med utrymmen för smågrupper. Genom utrymmesarrangemang främjas en mångsidig och ändamålsenlig användning av musik och scenen. I samband med planeringen av lokalerna har man beaktat principerna i Helsingfors stads skolplaneringsanvisningar, bygganvisningar och föreskrifter som ska följas, samt erfarenheter från redan förverkligade skollokaler.

Målet är flexibla, effektiva och multifunktionella lokaler som planeras så att de möjliggör de nuvarande verksamhetsformer som utbildningsstyrelsen har fastslagit och där gemenskap, delaktighet och lärande betonas.

Särskild uppmärksamhet fästs vid akustik. brandsäkerhet, belysning, ergonomi och inomhusluftens kvalitet.

De nuvarande lokalerna räcker inte till för det ökande antalet elever

Hoplaxskolan M0-5:s nuvarande lokaler är inte tillräckligt stora med tanke på de krav på verksamheten som följer av läroplanen. Genom utrymmesarrangemangen och utbyggnaden skapas en välfungerande lärmiljö och dessutom möjliggörs samarbete och mångsidiga arbetssätt. Lokalerna är utrustade med den teknik som behövs för aktiviteterna och vid möbleringen av dem fäster man vikt vid gemenskap, säkerhet och möjligheten till

Som tilläggslokalernas gårdsområde fungerar grundskolans gård. Området för s.k. hämta- och lämnatrafik och servicegården förverkligas så att trafiken inte korsar eller äventyrar aktiviteter på gårdsområdet.

Nuvarande lokaler är i behov av en totalrenovering

Den år 1952 uppförda Hoplaxskolan M0-5:s lokaler för lågstadiet har enligt sakkunniga inom stadsmiljön nått totalrenoveringsålder. Genom en omfattande totalrenovering och utbyggnad kan man förverkliga utrymmen som bättre än i nuläget stöder förverkligandet av målen i läroplanen och småbarnspedagogikplanen.

Målet för totalrenoveringen är en trygg, hälsosam, ändamålsenlig och flexibel lärmiljö som stöder multidisciplinärt lärande och gemenskap, samt individens och gruppens välmående och utveckling som helhet. Det kommer att vara möjligt att ordna eftermiddagsklubbverksamhet i skolans lokaler också efter totalrenoveringen. Utomstående aktörer kan vid behov utnyttja en del av skolans lokaler utanför skoltid.

Skolbyggnaden, som stod klar år 1952 på Locklaisvägen, har i stadsplaneringsverkets publikation Opintiellä, som utreder om Helsingfors skolbyggnader behöver skyddas, placerats i klass 1, som är den nästhögsta klassen.

I samband med den tekniska totalrenoveringen förbättras byggnadens funktionalitet, säkerhet och tillgänglighet. En tillfällig s.k. skivskola, som blev färdig år 2000 och har nått totalrenoveringsålder, ersätts med en bestående utbyggnad. Samtidigt kommer gårdsarrangemangen att förbättras så att det finns bland annat möjlighet till motion.

Strategienliga och tillräckliga utrymmen stöder barns och ungas vardag

Tack vare de totalrenoverade och utbyggda lokalerna kan man erbjuda strategienlig närservice inom Munknäsområdet och på så vis förbättra barnens, de ungas och familjernas vardag. Trygga, hälsosamma och tillräckliga utrymmen skapar en god förutsättning för verksamheten, samt främjar gemenskapen och en enhetlig lärstig. Genom att utnyttja de befintliga lokalerna skapar man på ett kostnadseffektivt sätt en lärmiljö som stöder lärandet och målen i småbarnspeda-gogikplanen och läroplanen.

För familjerna är tjänsterna inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen ”närservice i vardagen”. För barnen möjliggör en elevplats inom den egna närmiljön knytande av vänskapsförhållanden närmare hemmet, och dessutom kan barnen bekanta sig med och röra sig på det egna området. Då det egna området är bekant, är det lättare att lära sig trygga rutter redan som barn. Lokalerna planeras så att de är tillgängliga och lämpliga för alla barn och unga. De ska vara lärmiljöer som stöder barnets uppväxt och utveckling. I planeringen av förskoleundervisningen och verksamheten i skolan delaktiggörs barnen och familjerna. Lokalerna möjliggör en ökad gemenskap på området.

Genom tekniska lösningar främjar man inlärningen av de färdigheter som behövs i informationssamhället, vilket leder till ökad förståelse av och kunskaper i hög teknologi i Helsingfors.

Projektets inverkan på kostnaderna för lokaler och verksamhet

De uppskattade hyreskostnaderna för lokalerna är cirka 1 310 000 euro per år. Flyttningskostnaderna är uppskattningsvis cirka 97 000 euro och de uppskattade kostnaderna för städning är cirka 60 500 euro per år. För kostnaderna för inledande av verksamheten avsätts cirka 290 000 euro, moms 0 % och för IKT-kostnaderna cirka 47 000 euro, moms 0 %. Till kostnaderna för inledning av verksamheten hör bl.a. kostnaderna för den första inredningen, material, utrustning och anordningar. Verksamhetskostnaderna stiger till följd av ökningen av antalet elever med cirka 500 000 euro per år. De tillfälliga måltidsarrangemangen under den tid de tillfälliga lokalerna i bruk orsakar extra kostnader på cirka 19 600 euro.

Tidigare beslut

Stadsstyrelsen godkände en 25.4.2014 daterad projektplan för totalrenovering av Munksnäs lågstadieskola (tidigare namn på den skola som hade verksamhet på samma adress), som man emellertid inte satte igång att driva på samma gång.

År 2018 uppdaterades projektplanen och lokalernas funktionalitet kontrollerades med beaktande av den nuvarande läroplanen. I samband med planeringsarbetet beslutade man att bygga ett nytt kök i stället för det gamla, som var för litet med hänsyn till antalet elever, och en matsal.

Under planeringen beslutade man också att ersätta den tillfälliga paviljongbyggnaden med en permanent byggnad. I och med utbyggnaden kan antalet elevplatser ökas med 70, vilket innebär att det totala antalet elevplatser är 270.

Delaktiggörande och annan gemensam beredning

Behovsutredningen och projektplanen har utarbetats genom ett samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn.

Personalen delaktiggjordes i förplaneringsskedet, som föregick behovsutredningen.

Fostrans- och utbildningssektorn betonar att lärarnas och elevernas synpunkter på hur lokalerna bör utvecklas bör tas i beaktande också i samband med den fortsatta planeringen och förverkligandet av projektet.

Beslutsprocessen och fortsättningen

Enligt 10 kap. 1 § 3 mom. 4 punkten i Helsingfors stads förvaltningsstadga beslutar fostrans- och utbildningsnämnden om huruvida behovsutredningen rörande utrymmesprojektet ska godkännas.

Efter att behovsutredningen har godkänts utarbetar stadsmiljösektorn en projektplan, som fostrans- och utbildningsnämnden yttrar sig om hösten 2019.

Utrymmesprojektet kommer att förverkligas uppskattningsvis år 2021–2022 och lokalerna torde kunna tas i bruk i augusti 2022.

Stäng

Detta beslut publicerades 17.06.2019

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Stäng

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Mer information fås av

Susan Niemelä, projektiarkkitehti, telefon: 09 310 21714

susan.niemela@hel.fi