Perhevapaan myöntäminen apulaispormestarille, apulaispormestarin sijaisen valinta ja kaupunginhallituksen jäsenen valinta
Familjeledighet till en biträdande borgmästare, val av ställföreträdare för en biträdande borgmästare och val av ledamot i stadsstyrelsen
Beslut
Stadsfullmäktige
- beviljade biträdande borgmästaren i kultur- och fritidssektorn Nasima Razmyar familjeledighet från uppdraget som biträdande borgmästare för perioden 18.7–31.12.2019
- valde Tomi Sevander till ställföreträdare för borgmästaren i kultur- och fritidssektorn för samma period med de förmåner som bestämts för biträdande borgmästaren.
Stadsfullmäktige
- valde Nasima Razmyar till ledamot i stadsstyrelsen (ersättare Elisa Gebhard) räknat från 18.7.2019 på den plats som blir ledig efter Tomi Sevander
- valde Tomi Sevander till ledamot i stadsstyrelsen (ersättare Elisa Gebhard) räknat från 1.1.2020 på den plats som blir ledig efter Nasima Razmyar.
Behandling
Stadsfullmäktige konstaterade att ledamoten Nasima Razmyar är jävig att behandla ärendet då det gäller henne personligen eller någon som är närstående till henne (97 § i kommunallagen).
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Stadsfullmäktige valde Nasima Razmyar 7.6.2017 (§ 585) till biträdande stadsdirektör i kultur- och fritidssektorn. Nasima Razmyar har ansökt om familjeledighet från uppdraget som biträdande borgmästare för perioden 18.7–31.12.2019.
Enligt 3 kap. 2 § i förvaltningsstadgan väljer stadsfullmäktige biträdande borgmästarna. Således väljer stadsfullmäktige också ställföreträdare för biträdande borgmästarna. Ställföreträdare ska vara fullmäktigeledamot eller -ersättare.
Om en ledamot i stadsstyrelsen föreslås till ställföreträdare för en biträdande borgmästare, väljer stadsfullmäktige även en ny ledamot på den plats som blir ledig i stadsstyrelsen. Den person som har blivit vald till ställföreträdare för en biträdande borgmästare kan i detta sammanhang väljas att fortsätta som ledamot i stadsstyrelsen räknat från upphörandet av ställföreträdarskapet.
Kaupunginhallitus 10.06.2019 § 429
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto
- myöntää kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan apulaispormestari Nasima Razmyarille perhevapaata apulaispormestarin tehtävästä 18.7.-31.12.2019, ja
- valitsee Tomi Sevanderin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan apulaispormestarin sijaiseksi samalle ajalle apulaispormestarille päätetyin eduin.
Lisäksi kaupunginvaltuusto
- valitsee Nasima Razmyarin kaupunginhallituksen jäseneksi (varajäsen Elisa Gebhard) 18.7.2019 lukien Tomi Sevanderilta vapautuvalle paikalle, ja
- valitsee Tomi Sevanderin kaupunginhallituksen jäseneksi (varajäsen Elisa Gebhard) 1.1.2020 lukien Nasima Razmyarilta vapautuvalle paikalle.
Käsittely
Esteelliset: Nasima Razmyar
Esittelijä
Lisätiedot
Jenni Björksten, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36060
Detta beslut publicerades 04.07.2019
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Jenni Björksten, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36060