Hankinta, henkilöstöravintolapalvelut, Helsingin kaupungin pelastuslaitos

HEL 2019-007822
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 57 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Hankinta, henkilöstöravintolapalvelut, Helsingin kaupungin pelastuslaitos

Räddningsnämnden

Päätös

Pelastuslautakunta päätti hyväksyä Fazer Food Services Oy:n tarjouksen nro 247088 Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen henkilöstöravintolapalveluiden tuottamisesta Keskuspelastusaseman (Agricolankatu 15) ravintolatilassa tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti sopimuskaudeksi 1.1.2020–31.12.2021 enimmäishintaan 571 753 euroa (alv 0).

Pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan solmimaan hankintasopimuksen, sekä tekemään päätöksen sopimuksen mukaisten mahdollisten jatko-optioiden käytöstä.

Samalla pelastuslautakunta päätti valtuuttaa teknisen päällikön tai hallintopäällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Päätöksen perustelut

Pelastuslaitos on kilpailuttanut EU:n avoimella hankintamenettelyllä henkilöstöravintolapalveluiden hankinnan. Hankintailmoitus julkaistiin Hilmassa 12.7.2019. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 9.9.2019 kello 12:00.

Määräajassa tarjouksen jättivät kolme (3) yritystä:

- Compass Group Finland Oy,

- Fazer Food Services Oy ja

- Palmia Oy.

Kaikki tarjoajat täyttävät asetetut kelpoisuusvaatimukset ja kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.

Kokonaistaloudellisimman tarjouksen toimitti Fazer Food Services Oy. Pisteet on vertailutaulukossa, joka on tämän päätöksen liitteenä. Taulukosta ilmenevät tarjousten arviointikriteereiden painotukset ja tarjousten saamat pisteet.

Hankinta-asiakirjat ovat nähtävissä kokouksen sihteerillä.

Päätöksen tausta

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 8.10.2014 Palmia -liikelaitoksen henkilöstöruokailu-, kiinteistö-, siivous- ja turvapalvelutoimintojen siirtämisen Helsingin kaupungin kokonaan omistamalle Palmia -liikelaitoksen edellä mainittuja toimintoja välittömästi jatkavalle toimeksisaajalle. Helsingin kaupungin pelastuslaitos on toteuttanut Helsingin kaupunginhallituksen 20.10.2014 kehotusta solmia siirtymäaika-järjestelyn mukaisesti 31.12.2014 mennessä palveluyhtiön kanssa määräaikaiset sopimukset palveluyhtiön tuottamista palveluista ja kilpailuttamaan palvelut määräaikaisten sopimusten päättymisen jälkeen. Sopimus on laadittu osana kaikkia Helsingin kaupungin virastoja koskevaa siirtymäaika-järjestelyä. Henkilöstöravintolapalveluiden siirtymäaikajärjestelyn sopimus pelastuslaitoksen ja Palmia Oy:n välillä päättyy 31.12.2019.

Pelastuslaitos järjesti avoimena hankintamenettelynä tarjouskilpailun (12.7.2019) pelastuslaitoksen henkilöstöravintolapalveluiden tuottamisesta Keskuspelastusasemalla kahden (2) vuoden määräajan ja optiona kuudesta kahteentoista (6–12) kuukauden jatkoajan. Hankinnan kohteeseen kuului muun muassa ateria- ja ruokasuunnittelu, ruuanvalmistus sekä laadunhallinta ja seuranta yhteistyössä pelastuslaitoksen kanssa. Henkilöstöravintolapalveluun kuului myös maastolounaiden tuottaminen Helsingin Pelastuskoulun oppilaille etäruokatoimituksena.

Tarjousten vertailu suoritettiin tarjouspyynnön mukaisesti käyttäen kokonaistaloudellista edullisuutta ratkaisuperusteena seuraavasti:

- Hinta 70 pistettä.

- Laatu 30 pistettä.

Hinnat kysyttiin seuraavasti:

- Buffetlounaan hinta x 34 400

- Pelastuskoulun etäruokatoimituksen hinta (ateria + pakkauslisä) x 1650

Tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamat hinnat kerrottuna aterioiden määrällä muodostavat tarjoajan kokonaishinnan.

Hintojen yhteenlasketuista kustannuksista tulee tarjoajan hinnan vertailuluku.

Vertailussa halvin hinta sai 70 pistettä ja muut tarjoukset vertailtiin kaavalla halvin hinta/tarjottu hinta x 70.

Laatuarviointi suoritettiin tarjouksen liitteeksi vaadittujen selvitysten perusteella. Laatupisteitä annettiin ominaisuuksista, jotka tarjoavat lisäarvoa perusvaatimuksiin nähden. Kunkin vertailuperusteen osa-alueen (1‒3) arvioinnin pisteytys suoritettiin asteikolla 1‒3. Laatupisteitä annettiin seuraavasti:

3 = erinomainen laatu, poikkeaa kokonaisuutena arvioiden edukseen muista tarjouksista.

2 = hyvää tasoa, kokonaisuutena arvioiden vähintään keskimääräistä tasoa.

1 = tyydyttävä taso, kokonaisuutena arvioiden alle keskimääräisen tason.

Tarjousten vertailuperusteet:

Vertailuperuste 1. Kuuden (6) viikon ruokalista, painoarvo 15 pistettä.

Vertailuperuste 2. Kuvaus asiakaspalautejärjestelmästä sekä reklamaatioiden keräämisestä ja käsittelystä, painoarvo 10 pistettä.

Vertailuperuste 3. Vuoden 2020‒2021 ruokalistan teema ja juhlaruokasuunnitelma, painoarvo 5 pistettä.

Arvioinnin suoritti pelastuslaitoksen työntekijöistä muodostettu arviointiryhmä käyttäen arviointiperusteina tarjouspyynnössä mainittuja kriteerejä. Arviointiryhmässä oli edustus jokaisesta pelastuslaitoksen osastosta. Jäsenet edustivat operatiivista vuorotyötä sekä toimistotyötä tekeviä henkilöitä, naisia ja miehiä. Hankintayksikkö laski yhteen tarjoajien laatupisteet vertailuperusteiden (V) osa-alueittain (1‒3). Eniten laatupisteitä saanut tarjoaja sai kunkin vertailuperusteen täyden painoarvo-pistemäärän. Muiden tarjoajien vertailupisteet laskettiin jakamalla heidän vertailuperusteen pisteidensä määrä (Y) eniten pisteitä saaneen tarjoajan pistemäärällä (X), ja jaon osamäärä kerrottiin ao. vertailu-perusteen painoarvon pistemäärällä.

Muiden tarjoajien vertailuperusteen laskukaava: Y/X x vertailuperusteen painoarvopistemäärä.

Laatupisteiden laskukaava: V1 + V2 + V3

Tarjousten vertailutaulukko on esityslistan liitteenä. Tarjouksen lopulliset pisteet määräytyivät siten, että hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen. Eniten pisteitä saanut tarjous voitti.

Tarjousten yhteispisteet olivat seuraavat:

- Fazer Food Services Oy 96,67 pistettä.

- Compass Group Finland Oy 92,55 pistettä.

- Palmia Oy 89,64 pistettä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Detta beslut publicerades 04.11.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

vs. pelastuskomentaja
Jani Pitkänen

Mer information fås av

Ville Mensala, esikuntapäällikkö, puhelin: 09 31030030

ville.mensala@hel.fi