Hankinta, Fysioterapian laitteet, hoitopöydät, sosliaali- ja terveystoimiala
Fysioterapian laitteiden hankinta, hoitopöydät
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hankkia käydyn tarjouskilpailun perusteella Fysioterapian laitteista hoitopöydät Lojer Oy:ltä.
Tarkemmat tiedot hyväksytyistä tuotteista ilmenevät vertailutaulukosta, liite 1.
Hankinnan arvioitu sitoumukseton kokonaisarvo koko hankintakaudelle, mahdollinen optiokausi mukaan lukien on 20 000,00 (alv 0 %) euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Fysioterapian laitteista, ja tarvikkeiden hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä 6.5.2019. Tarjousmenettelyn määräaika oli 10.6.2019. Valintatyöryhmä ei valinnut vertailupöytäkirjaan kohtaan hoitopöydät tuotteita, vaan päätti käynnistää hoitopöydät kohdasta uuden tarjouskilpailun.
Hoitopöytien hankinnasta järjestettiin uusi avoimella menettelyllä järjestetty tarjouskilpailu 16.9.2019 – 17.10.2019 välisenä aikana.
Kyseessä on hankintalain kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta.
Tarjouskilpailu
Hoitopöytien hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalveluiden lisäksi tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelussa oli mukana ydintoimintojen asiantuntijoita sairaalapalveluista.
Kilpailutuksessa on yksi (1) hankinnan kohde ja sen sisällä kolme (3) määriteltyä hoitopöytää (positiota).
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat tavarat sekä tarjoajille että tuotteille asetettavat vähimmäisvaatimukset.
Osatarjouksia ei hyväksytty.
Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 16.9.2019. Lisätietokysymyksiä tarjouspyyntöön ei tullut.
Tarjouksen jättämisen määräaikaan mennessä 17.10.2019 klo 12.00 saapui kaksi (2) tarjousta. Tarjouksen jättivät :
- Fysiostore Oy (2277910-7)
- Lojer Oy (2552542-8)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Molemmat tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet on tarkastettu tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajilta, jotka esitetään vertailun perusteella valittavaksi.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintapalvelut ja ydintoimintojen asiantuntijat ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kokonaisuudessaan kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksille asetetut vaatimukset.
Hankinnan valintatyöryhmä on tutustunut tarjottuihin hoitopöytiin tarjoajien tarjoukseensa liittämien tuotelinkkien avulla.
Tarjousten täsmennyspyynnöt
Fysiostorelle ja Lojerille lähetettiin 28.10.2019 sähköpostitse tarjouksen täsmennyspyyntö. Viesti lähetettiin vastaanottajan sähköpostiosoitteeseen pyydetyllä automaattivastaanottokuittauksella viestin perillemenosta.
Täsmennyspyynnöt koskivat hoitopöytien lisälaitteita, laitteiden minimivaatimuksia, tuotteiden vakiovarustelua ja hinnoittelusisältöä.
Lojer vastasi täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa 4.11.2019. Fysiostoren vastaus ei saapunut määräaikaan mennessä.
Lojerin täsmennysvastaus hyväksyttiin.
Fysiostoren täsmennysvastaus saapui 7.11.2019 ja tarjoajan tarjousta ei voitu hyväksyä mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousten vertailu ja valintaperusteet
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 115 § mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 %.
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajille ja hankinnan sisällölle ehdottomat vähimmäisvaatimukset laadun takaamiseksi, joten vertailu pelkän hinnan perusteella katsottiin riittäväksi.
Valinta tehtiin kohderyhmään halvimman hinnan mukaan siten, valittiin yksi toimittaja. Tarkemmat valintaperusteet on kerrottu tarjouspyynnössä.
Tarjousten vertailutaulukossa (liite 1) on valituiksi tulleet sopimustuotteet.
Fysiostoren tarjousta ei hyväksytty tarjousvertailuun, koska tarjouksen täsmentämispyyntöön ei vastattu annetussa määräajassa. Täsmentämismahdollisuus tulee antaa samalla tavalla kaikille samassa asemassa oleville tarjoajille.
Sopimuskausi
Sopimuskausi on kolme (3) vuotta sopimuksen allekirjoittamisesta. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhden (1) vuoden optiokauteen. Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttuu. Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat on saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Vertailutaulukko, josta ilmenevät tarkemmat tiedot valituista tuotteista, on tämän päätöksen liitteenä 1.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 20.11.2018, § 309.
Detta beslut publicerades 04.12.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3809958
Eva Englund, Osastonhoitaja, puhelin: 050 4025622