Tutkimuslupa, Suurten aineistojen analyysi muistisairauksien seulonnan tueksi

HEL 2019-009140
Ärendet har nyare handläggningar
§ 131
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Tutkimuslupa tutkimukseen Suurten aineistojen analyysi muistisairauksien seulonnan tueksi

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimuslupahakemukselle "Suurten aineistojen analyysi muistisairauksien seulonnan tueksi" (väitöskirja). Yhteyshenkilö on ylilääkäri ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.8.2023 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain (1050/2018) sekä muiden lakien ja asetusten tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: helsinki.kirjaamo@hel.fi.

Tutkimusryhmää voi vastaisuudessa tarvittaessa täydentää työntekijöillä ehdolla, että salassapitositoumukset toimitetaan sosiaali- ja terveystoimen kirjaamoon (diaarinumero HEL 2019-009140 mainittava).

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen toteuttaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa päivitetyt katkaisurajat muistisairauksien seulonnassa käytetylle CERAD-testisarjalle. Uudet rajat huomioisivat myös ikä- ja koulutustason. Tutkimusta varten kerätään tietoa muistisairausdiagnoosin tai lievän kognitiivisen heikentymän diagnoosin saaneista henkilöistä, heidän CERAD-tuloksistaan sekä ikä- ja koulutustiedot. Muistisairausdiagnoosin saaneet henkilöt tunnistetaan hoitoilmoitusrekistereistä (Hilmo- ja AvoHilmo -tietokannoista). Näiden henkilöiden CERAD-tiedot sekä kognitioon vaikuttavat taustatiedot poimitaan terveydenhuollon potilasasiakirjoista. Tietoja säilytetään tutkimuksen rekisteriluvassa määritellyn keston mukaisesti (5 vuotta) tietoturvallisesti. Kyseessä on puhtaasti rekistereihin ja potilasasiakirjoihin liittyvä tutkimus. Tutkimuksen tietosuojaseloste sekä tietosuojaa koskeva vaikutusten arviointi ovat tutkimuslupahakemuksen liitteenä.

Tutkimusta varten tutkijalle myönnetään erilliset katseluoikeudet tutkimusjoukkoon kuuluvien asiakkaiden Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen tallennettuihin asiakas/potilasrekisteriin kuuluviin tietoihin terveys- ja sosiaalitoimen Pegasos ja TerveysEffica. Saatuaan tutkimusluvan, tutkija lähettää hakemuslomakkeet (Käyttöoikeus ja vaitiolositoumus sosiaalitoimen Pegasos; Käyttöoikeushakemus ja vaitiolositoumus terveystoimen asiakas- ja potilastietojärjestelmiin, Pegasos, Effica) Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen käyttäjätunnusten antamista varten.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja (useampaa palvelukokonaisuutta koskevat tutkimukset).

Detta beslut publicerades 10.10.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Helena Soini, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 46933

helena.soini@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Bilagor

1. Tutkimuslupahakemus 22.8.2019
2. Tutkimuslupahakemus, 22.8.2019, liite, Tutkimussuunnitelma
3. Tutkimuslupahakemus, liite, kysely

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.