Helsingin varhaiskasvatussuunnitelman 2019 hyväksyminen
Godkännande av planen för småbarnspedagogik i Helsingfors
Beslut
Svenska sektionen beslutade att godkänna planen för småbarnspedagogik 2019 i Helsingfors. Planen följs inom den kommunala och den kommunalt övervakade privata småbarnspedagogiken.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors har uppdaterats för att motsvara den nya lagen om småbarnspedagogik (540/2018) samt av Utbildningsstyrelsen 19.12.2018 fastställda Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Planen har utarbetats i samarbete med den finskspråkiga småbarnspedagogiken. Fostrans- och utbildningsnämndens finska sektion godkände på sitt möte 17.9.2019 den finska planen för småbarnspedagogik – Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma.
Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors gäller för alla verksamhetsformer inom småbarnspedagogik, även den kommunalt övervakade privata småbarnspedagogiken. De privata serviceproducenterna av småbarnspedagogik har involverats i förnyelseprocessen, dessutom har de givits tillfället att kommentera utkastet till planen för småbarnspedagogik.
Enligt 21 § i lagen om småbarnspedagogik är det Utbildningsstyrelsen som utarbetar och bestämmer Grunderna för planen för småbarnspedagogik. I grunderna definieras småbarnspedagogikens centrala mål och innehåll, samarbetet mellan anordnaren av småbarnspedagogik och barnens vårdnadshavare, det mångprofessionella samarbetet och innehållet i barnets plan för småbarnspedagogik.
Inom småbarnspedagogiken skapas en grund för barnens mångsidiga kompetens. I grunderna för planen för småbarnspedagogik betonas vikten av att barnets delaktighet stärks och en syn på lärande, enligt vilken barnen växer, utvecklas och lär sig genom att kommunicera med andra människor och den närmaste omgivningen.
Småbarnspedagogikens centrala mål och innehåll är samlade till lärområden, som genomförs som helhetsskapande undervisningshelheter.
Utarbetande av planen för småbarnspedagogik i Helsingfors
Planen för småbarnspedagogik har utarbetats i en arbetsgrupp bestående av personal och ledare som företräder olika verksamhetsformer och kommunens finsk- och svenskspråkiga enheter. Alla enheter har givits tillfälle att kommentera utkastet till planen. Under juni månad 2019 fanns dessutom utkastet till planen för småbarnspedagogik i Helsingfors 2019 tillgängligt på webben för eventuella kommentarer från allmänheten. Den nya lagen om småbarnspedagogik och vilka förändringar den medför för planen för småbarnspedagogik behandlades på svenska servicehelhetens personalkommitté den 27.2.2019.
Under våren 2019 hade vårdnadshavarna möjlighet att medverka och kommentera de nya delar som rör mobbningsförebyggande arbete, övergångarna emellan olika grupper, enheter och stadier samt utvärderingen av den småbarnspedagogiska verksamheten. Dessutom har centrala samarbetspartner från social- och hälsovårdssektorn samt från kultur- och fritidssektorn ombetts kommentera planen.
I planen har beaktats att lärstigen från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen ska vara obruten. Till sin uppbyggnad liknar planen läroplanen för förskoleundervisningen och läroplanen för den grundläggande utbildningen.
Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors
I planen för småbarnspedagogik i Helsingfors betonas särskilt barnets rätt att leka. Leken är central inom småbarnspedagogiken och barnet får leka varje dag. I en verksamhetskultur som uppmuntrar till lek erkänner man lekens betydelse för barnets välbefinnande och lärande. Hela staden med alla dess tjänster fungerar som lärmiljö. Språkstrategin som används inom småbarnspedagogiken har utarbetats för att stärka det svenska språket och höja den språkliga medvetenheten hos personalen och stödja dem i att skapa en språkmedveten verksamhet på enheterna.
Enheterna utarbetar årligen en verksamhetsplan utifrån av planen för småbarnspedagogik i Helsingfors. I verksamhetsplanen beskrivs verksamhetens pedagogiska prioriteringar, åtgärder för hur verksamhetskulturen utvecklas och för hur stadens strategiska mål beaktas och hur planen för småbarnspedagogik i Helsingfors omsätts i praktiken. Daghemsföreståndaren ansvarar för att en verksamhetsplan utarbetas och chefen för småbarnspedagogik godkänner planen.
En plan för småbarnspedagogik utarbetas för varje barn på daghem eller i familjedagvård. Planen utarbetas i samarbete med lärare inom småbarnspedagogik, barnet och vårdnadshavarna. Barnets plan för småbarnspedagogik ska utgå från barnets styrkor och individuella behov samt barnets bästa. De mål och åtgärder som anges i barnets plan ska beskriva hur man med den pedagogiska verksamheten stödjer barnets utveckling, lärande och välbefinnande och ligger som grund för barngruppens verksamhet.
I planen för småbarnspedagogik har också Nationella centret för utbildningsutvärdering NCUs Grunder och rekommendationer för utvärdering av småbarnspedagogikens kvalitet (2018) beaktats. Dokumentet styr utvärderingen av småbarnspedagogikens kvalitet i Helsingfors. Helsingfors småbarnspedagogik kommer att använda rekommendationerna som underlag för sitt kvalitetsarbete. Planen för småbarnspedagogik och implementeringen av den utvärderas regelbundet.
Införandet av planen för småbarnspedagogik kommer att åtföljas av fortbildningar och workshoppar för olika personalgrupper, introduktionsmaterial, utvecklingsdagar samt annan gemensam utveckling inom fostrans- och utbildningssektorn. För personalen ordnas fortbildning i pedagogisk dokumentation, portfolioarbete samt utvärdering.
Forskningsbaserad utveckling inom småbarnspedagogiken
I Helsingfors finns utmärkta möjligheter att utveckla småbarnspedagogiken utifrån forskning i samarbete med universitet och yrkeshögskolor. Helsingfors förhåller sig positivt till forskningsprojekt inom småbarnspedagogiken, erbjuder möjlighet till forskning på sina egna enheter och utnyttjar aktivt de forskningsrön som fås genom projekten för att utveckla småbarnspedagogiken.
Konsekvenser för barnen
Småbarnspedagogiken bygger på uppfattningen om barndomens egenvärde. Varje barn är unikt och värdefullt precis som hen är. Alla barn har rätt att bli hörda, sedda, tagna i beaktande som individer och som medlemmar i gruppen. Barnet får det stöd hen behöver för att växa, utvecklas och lära sig.
I en målinriktad och planmässig småbarnspedagogik främjas lika möjligheter att vara delaktig och aktiv tillsammans med andra. Att delta i småbarnspedagogiken är barnets rättighet.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto 17.09.2019 § 26
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä liitteenä olevan Helsingin kaupungin suomenkielisen varhaiskasvatussuunnitelman. Suunnitelmaa noudatetaan kunnallisessa ja kunnan valvomassa yksityisessä varhaiskasvatuksessa.
Käsittely
Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että esittelijän perusteluihin lisätään seuraava kohta:
"Varhaiskasvatuksen tutkimuspohjainen kehittäminen
Helsingissä on erinomaiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen tutkimuspohjaiseen kehittämiseen yhteistyössä alueen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa. Helsinki suhtautuu myönteisesti varhaiskasvatusta koskeviin tutkimushankkeisiin, tarjoaa mahdollisuuksia tehdä tutkimusta omissa yksiköissään ja hyödyntää hankkeissa syntyvää tutkimustietoa aktiivisesti varhaiskasvatuksen kehittämisessä."
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Esittelijä
Lisätiedot
Nina Onufriew, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 42550
Detta beslut publicerades 02.10.2019
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Föredragande
Mer information fås av
Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 09 310 73014